Understanding Organizations’ Digitalization Preparedness: An analysis through the lens of enterprise architecture maturity
Koivisto, Antti (2020)
Koivisto, Antti
Tampere University
2020
Teknis-taloudellinen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-11-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1735-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1735-5
Tiivistelmä
Digitalisaatio on tärkeä moderni ilmiö ja esimerkkejä löytyy sekä päivittäisestä elämästämme että liike-elämästä. Digitalisaatio haastaa meidät kyseenalaistamaan olemassa olevat liiketoimintaprosessit ja mahdollistaa niiden joustavuuden ja toimivuuden lisäämisen. Digitaalitekniikan tarjoamien mahdollisuuksien täysimääräinen hyödyntäminen on tällä hetkellä yksi organisaatioiden merkittävimmistä haasteista. Tämä tutkimus suuntautuu organisaatioiden digitalisointi valmiuden ymmärtämiseen.
Yritysarkkitehtuurin hallinta on kattava johtamismekanismi, joka ottaa huomioon liiketoiminnan- ja tietotekniikan prosessit. Kypsyysmalli on työkalu, joka kuvaa organisaation kypsyyttä määriteltyjen kriteerien mukaisesti. Tutkimuksessa on käytetty yritysarkkitehtuurin kypsyysmalleja, koska näitä malleja voidaan käyttää organisaation kypsyyden mittaamiseen.
Tutkimukseen osallistui Suomen julkinen sektori ja Suomen suuret ja keskisuuret yritykset. Julkisella sektorilla vain kunnat olivat mukana tutkimuksessa. Tutkimustiedot kerättiin kyselyillä, jotka toistettiin kolme kertaa vertailukelpoisten näytteiden saamiseksi. Näin ollen tämä tutkimus hyödyntää pitkittäismenetelmää. Tutkimus tarjoaa Massachusetts Institute of Technology (MIT) kypsyystasotiedot tutkimusjoukoille ja edustaa uutta tietoa julkisen sektorin sekä suurten- ja keskisuurten yritysten kypsyystasoista. Lisäksi MIT-kypsyystasoja voidaan mitata suunnitellulla kyselylomakkeella myös tutkimuksen ulkopuolella oleville joukoille.
Tutkimustulokset osoittavat, että suuret yritykset ovat ottaneet käyttöön yritysarkkitehtuurin hallinnan ja keskittäneet IT-johtamisen organisaation. Suuret yritykset ovat myös sitoutuneet merkittävissä määrin digitalisoinnin kehittämistoimintaan. Suurilla yrityksillä oli korkein yritysarkkitehtuurin kypsyystaso, ja siksi ne olivat paremmin valmistautuneita digitalisointiin kuin keskisuuret yritykset ja julkinen sektori.
Keskisuuret yritykset eivät ole käyttöönottaneet yritysarkkitehtuurin hallinnan menetelmiä. Sen sijaan ne keskittyivät digitalisointihankkeiden toteuttamiseen. Tämä havainto tukee kirjallisuuden nykyistä käsitystä, jonka mukaan keskisuuret yritykset käyttävät tyypillisesti kokeellista toimintamallia. Keskisuurten yritysten maturiteetti oli aluksi alhaisin, mutta ne pystyivät kasvattamaan maturiteettia nopeammin kuin muut tutkimusjoukot. Keskisuuret yritykset pyrkivät hyötymään digitalisoinnista, mutta ne eivät olleet yhtä hyvin valmistautuneita digitalisointiin kuin suuret yritykset.
Julkisen sektorin digitalisointi oli Suomen hallituksen ensisijainen projekti. Digitalisaation hyödyt ovat kuitenkin olleet melko vähäiset korkeista odotuksista huolimatta. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan yritysarkkitehtuuri on näkyvämpää julkisella sektorilla kuin yksityisellä sektorilla, koska toimiva yritysarkkitehtuurin hallinta vaadittiin julkishallinnon tieto- ja viestintätekniikan laissa. Julkisen sektori ei ole investoinut yhtä voimakkaasti konkreettisiin digitalisointihankkeisiin kuin muut tutkimusjoukot.
Konkreettiset digitalisointiprojektit paransivat yritysarkkitehtuurin kypsyyttä enemmän kuin pelkät metodologiakeskeiset yritysarkkitehtuurin hallintamekanismit, etenkin lain pakottamat. Tämä viittaa siihen, että olisi hyödyllistä aloittaa konkreettisia digitalisointitoimenpiteitä. Julkisen sektorilla oli alhaisimmat kypsyysasteet aktiivisesta yritysarkkitehtuurityöstä ja digitalisoinnin edistämisestä huolimatta. Tämä viittaa siihen, että julkinen sektori kamppailee edelleen digitalisointi valmiuden kanssa.
Tulevaisuuden yritysarkkitehtuuritutkimus tulisi keskittyä pieniin- ja keskisuuriin yrityksiin, jotta ne voisivat hyödyntää yritysarkkitehtuurikäytäntöjä. Pieniä- ja keskisuuria yrityksiä olisi rohkaistava arvioimaan yritysarkkitehtuurin hyötyjä organisaatioilleen. Tutkijoiden tulisi myös keskittyä tarjoamaan apua pienille- ja keskisuurille yrityksille, jotta ne voivat hyötyä digitalisoinnista tarjoamalla tarkoituksenmukaisempia yritysarkkitehtuurimenetelmiä.
Yritysarkkitehtuurin hallinta on kattava johtamismekanismi, joka ottaa huomioon liiketoiminnan- ja tietotekniikan prosessit. Kypsyysmalli on työkalu, joka kuvaa organisaation kypsyyttä määriteltyjen kriteerien mukaisesti. Tutkimuksessa on käytetty yritysarkkitehtuurin kypsyysmalleja, koska näitä malleja voidaan käyttää organisaation kypsyyden mittaamiseen.
Tutkimukseen osallistui Suomen julkinen sektori ja Suomen suuret ja keskisuuret yritykset. Julkisella sektorilla vain kunnat olivat mukana tutkimuksessa. Tutkimustiedot kerättiin kyselyillä, jotka toistettiin kolme kertaa vertailukelpoisten näytteiden saamiseksi. Näin ollen tämä tutkimus hyödyntää pitkittäismenetelmää. Tutkimus tarjoaa Massachusetts Institute of Technology (MIT) kypsyystasotiedot tutkimusjoukoille ja edustaa uutta tietoa julkisen sektorin sekä suurten- ja keskisuurten yritysten kypsyystasoista. Lisäksi MIT-kypsyystasoja voidaan mitata suunnitellulla kyselylomakkeella myös tutkimuksen ulkopuolella oleville joukoille.
Tutkimustulokset osoittavat, että suuret yritykset ovat ottaneet käyttöön yritysarkkitehtuurin hallinnan ja keskittäneet IT-johtamisen organisaation. Suuret yritykset ovat myös sitoutuneet merkittävissä määrin digitalisoinnin kehittämistoimintaan. Suurilla yrityksillä oli korkein yritysarkkitehtuurin kypsyystaso, ja siksi ne olivat paremmin valmistautuneita digitalisointiin kuin keskisuuret yritykset ja julkinen sektori.
Keskisuuret yritykset eivät ole käyttöönottaneet yritysarkkitehtuurin hallinnan menetelmiä. Sen sijaan ne keskittyivät digitalisointihankkeiden toteuttamiseen. Tämä havainto tukee kirjallisuuden nykyistä käsitystä, jonka mukaan keskisuuret yritykset käyttävät tyypillisesti kokeellista toimintamallia. Keskisuurten yritysten maturiteetti oli aluksi alhaisin, mutta ne pystyivät kasvattamaan maturiteettia nopeammin kuin muut tutkimusjoukot. Keskisuuret yritykset pyrkivät hyötymään digitalisoinnista, mutta ne eivät olleet yhtä hyvin valmistautuneita digitalisointiin kuin suuret yritykset.
Julkisen sektorin digitalisointi oli Suomen hallituksen ensisijainen projekti. Digitalisaation hyödyt ovat kuitenkin olleet melko vähäiset korkeista odotuksista huolimatta. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan yritysarkkitehtuuri on näkyvämpää julkisella sektorilla kuin yksityisellä sektorilla, koska toimiva yritysarkkitehtuurin hallinta vaadittiin julkishallinnon tieto- ja viestintätekniikan laissa. Julkisen sektori ei ole investoinut yhtä voimakkaasti konkreettisiin digitalisointihankkeisiin kuin muut tutkimusjoukot.
Konkreettiset digitalisointiprojektit paransivat yritysarkkitehtuurin kypsyyttä enemmän kuin pelkät metodologiakeskeiset yritysarkkitehtuurin hallintamekanismit, etenkin lain pakottamat. Tämä viittaa siihen, että olisi hyödyllistä aloittaa konkreettisia digitalisointitoimenpiteitä. Julkisen sektorilla oli alhaisimmat kypsyysasteet aktiivisesta yritysarkkitehtuurityöstä ja digitalisoinnin edistämisestä huolimatta. Tämä viittaa siihen, että julkinen sektori kamppailee edelleen digitalisointi valmiuden kanssa.
Tulevaisuuden yritysarkkitehtuuritutkimus tulisi keskittyä pieniin- ja keskisuuriin yrityksiin, jotta ne voisivat hyödyntää yritysarkkitehtuurikäytäntöjä. Pieniä- ja keskisuuria yrityksiä olisi rohkaistava arvioimaan yritysarkkitehtuurin hyötyjä organisaatioilleen. Tutkijoiden tulisi myös keskittyä tarjoamaan apua pienille- ja keskisuurille yrityksille, jotta ne voivat hyötyä digitalisoinnista tarjoamalla tarkoituksenmukaisempia yritysarkkitehtuurimenetelmiä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4928]