Kohti ylikulttuurista mediakasvatusta
Koponen, Minna (2020)
Koponen, Minna
Tampereen yliopisto
2020
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-10-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1733-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1733-1
Tiivistelmä
Väitöskirjatutkimukseni tarkoituksena on tuottaa uutta mediapedagogista tietoa digitalisoituvan ja kulttuurisesti moninaistuvan sekä kansainvälistyvän korkeakoulutuksen tarpeeseen. Tavoitteena on kehittää erityisesti ylikulttuurista näkökulmaa mediakasvatukseen, testata erilaisia mediapedagogisia interventioita ylikulttuurisen mediaosaamisen edistymisessä ja lopuksi tarkastella autobiografisten menetelmien vaikutuksia ylikulttuurisessa mediapedagogiikassa ja edelleen ylikulttuurisen mediaosaamisen kehittymisessä.
Tutkimuksen pääkysymys on: millaista mediakasvatusta tarvitaan ylikulttuurisessa oppimiskontekstissa. Sitä tarkasteltiin kolmessa eri osatutkimuksessa, jotka sijoittuivat 1) kansainväliseen maisteriohjelmaan osakysymyksellä, millaista ylikulttuurista mediaosaamista tulisi opettaa, 2) nuorisopedagogiikkaan osakysymyksellä, millainen pedagogiikka edistää ylikulttuurisen mediaosaamisen kehittymistä, ja 3) autobiografiseen metodologiaan osakysymyksellä, millaiset autobiografiset menetelmät edistävät ylikulttuurisen mediaosaamisen kehittymistä.
Ylikulttuurista mediaosaamista ja mediapedagogiikkaa on tarkasteltu korkeakoulutuksen kontekstissa hyvin niukasti. Itsensä mediakasvatustutkimukseksi identifioivaa tutkimusta on tehty myös korkeakoulukontekstissa vähän. Ennemmin on tarkasteltu korkeakoulukontekstiin kohdistuvassa tutkimuksessa, kuinka erilaisia digitaalisia medioita ja sovelluksia voidaan käyttää oppimisessa ja opettamisessa. Tutkimusta ei useinkaan ole ensisijaisesti identifioitu mediaosaamiseen tai medialukutaitoihin kohdistuvaksi, vaan oppijoiden tieteellisen sisältöosaamisen edistämiseen kohdistuvaksi tutkimukseksi.
Väitöskirjatutkimuksen tulokset osoittavat, että autobiografisilla menetelmillä on mahdollista valjastaa yksilöiden sosiokulttuurisista lähtökohdista kumpuava potentiaali osaksi korkeakoulupedagogiikkaa. Tämän lisäksi yksilöiden ylikulttuurinen mediaosaaminen on mahdollista tehdä näkyväksi autobiografisin keinoin. Erilaiset mediapedagogiset interventiot ovat keskiössä tämän osaamisen edistämisessä, ja ne perustuvat mediaelämäkerralliseen itseilmaisuun ja autobiografiseen tuottajuuteen. Tämän todentaa autobiografisiin menetelmiin perustuva itsereflektio oppimisessa ja opettamisessa.
Tämän väitöskirjatutkimuksen aikana ylikulttuurisen mediapedagogiikan tueksi on kehitetty ylikulttuurisen mediakasvatuksen toiminnallinen viitekehys. Tätä kehystä voisi kehittää ja testata edelleen erityisesti opettajankoulutuksessa. Tämän lisäksi sen kehittely eri koulutuskonteksteissa voi tarjota tietoa laajemminkin mediakasvatukselle. Käytännön tasolla viitekehys saattaisi tarjota uusia pedagogisia mahdollisuuksia opetuksen ja oppimisen kehittämiselle, kun osaamisen kehittymisen lähtökohtana on yksilö.
Tutkimuksen pääkysymys on: millaista mediakasvatusta tarvitaan ylikulttuurisessa oppimiskontekstissa. Sitä tarkasteltiin kolmessa eri osatutkimuksessa, jotka sijoittuivat 1) kansainväliseen maisteriohjelmaan osakysymyksellä, millaista ylikulttuurista mediaosaamista tulisi opettaa, 2) nuorisopedagogiikkaan osakysymyksellä, millainen pedagogiikka edistää ylikulttuurisen mediaosaamisen kehittymistä, ja 3) autobiografiseen metodologiaan osakysymyksellä, millaiset autobiografiset menetelmät edistävät ylikulttuurisen mediaosaamisen kehittymistä.
Ylikulttuurista mediaosaamista ja mediapedagogiikkaa on tarkasteltu korkeakoulutuksen kontekstissa hyvin niukasti. Itsensä mediakasvatustutkimukseksi identifioivaa tutkimusta on tehty myös korkeakoulukontekstissa vähän. Ennemmin on tarkasteltu korkeakoulukontekstiin kohdistuvassa tutkimuksessa, kuinka erilaisia digitaalisia medioita ja sovelluksia voidaan käyttää oppimisessa ja opettamisessa. Tutkimusta ei useinkaan ole ensisijaisesti identifioitu mediaosaamiseen tai medialukutaitoihin kohdistuvaksi, vaan oppijoiden tieteellisen sisältöosaamisen edistämiseen kohdistuvaksi tutkimukseksi.
Väitöskirjatutkimuksen tulokset osoittavat, että autobiografisilla menetelmillä on mahdollista valjastaa yksilöiden sosiokulttuurisista lähtökohdista kumpuava potentiaali osaksi korkeakoulupedagogiikkaa. Tämän lisäksi yksilöiden ylikulttuurinen mediaosaaminen on mahdollista tehdä näkyväksi autobiografisin keinoin. Erilaiset mediapedagogiset interventiot ovat keskiössä tämän osaamisen edistämisessä, ja ne perustuvat mediaelämäkerralliseen itseilmaisuun ja autobiografiseen tuottajuuteen. Tämän todentaa autobiografisiin menetelmiin perustuva itsereflektio oppimisessa ja opettamisessa.
Tämän väitöskirjatutkimuksen aikana ylikulttuurisen mediapedagogiikan tueksi on kehitetty ylikulttuurisen mediakasvatuksen toiminnallinen viitekehys. Tätä kehystä voisi kehittää ja testata edelleen erityisesti opettajankoulutuksessa. Tämän lisäksi sen kehittely eri koulutuskonteksteissa voi tarjota tietoa laajemminkin mediakasvatukselle. Käytännön tasolla viitekehys saattaisi tarjota uusia pedagogisia mahdollisuuksia opetuksen ja oppimisen kehittämiselle, kun osaamisen kehittymisen lähtökohtana on yksilö.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4859]