Liikkumisen kehityskaari ja tulevaisuusennakointi
Mikkonen, Roope (2020)
Mikkonen, Roope
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-10-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009237103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009237103
Tiivistelmä
Tutkielmassa kuvataan ja analysoidaan liikkumisen kehityskaarta ja tulevaisuusennakointia. Tutkimuksen kirjallisuusosiossa tutkitaan innovaatioiden ja alustalogiikan kytköksiä teknologian kehitykseen ja kaupallistamiseen. Osiossa analysoidaan myös alustateknologian merkitystä nykyaikaisen kaupankäynnin mahdollistajana. Ostamisen siirtyessä internettiin, tulevat digitaaliset transaktiot ja välittömästi saatavilla oleva tieto todennäköisesti keskittymään samalle alustalle. Kirjallisuudessa korostuu alustan merkitys teknologian kehityksestä johtuvan uuden liiketoiminnan mahdollistajana ja innovatiivisen liiketoiminnan lähteenä. Kirjallisuuden pohjalta määrittyivät tekijät, jotka mahdollistavat liikkumisen kehityskaaren ja tulevaisuusennakoinnin analysoinnin haastatteluiden pohjalta.
Tutkimuksen empiirinen primaariaineineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluista, jotka keskittyivät autonomisen teknologian, sähköautoteknologian ja liikenteen tutkimuksen pariin. Haastatteluissa keskityttiin kirjallisuudessa havaittujen alustateknologian, autonomisen auto- ja sähköautoteknologian liiketoimintamahdollisuuksien merkitykseen uuden teknologian kehittyessä liikkumismarkkinoilla. Kolmen eri teknologian sitominen yhteen tuottaa mahdollisesti lopputuloksen, jota voidaan kutsua liikkumisen disruptioksi.
Tutkimusaineistosta selvisi teknologisen kehityksen vallitseva epävarmuus ja merkittävimpien ongelmien ratkaisemisen merkitys tulevaisuuskuvan luomisessa: autonomisen teknologian mittavan potentiaalin hyödyntäminen ei todennäköisesti tule vielä tapahtumaan tutkimuksen käsittelemässä aika-akselissa edellä mainituista syistä. Sen sijaan sähköautoteknologian kehitys ja ulkoiset paineet teknologian edistämiselle ovat jo nyt nähtävissä: uudet autot tulevat sähköistymään seuraavan kymmenen vuoden aikana. Alustateknologian liittäminen sähköautoteknologiaan ja autonomiseen teknologiaan tulee todennäköisesti disruptoimaan liikkumisen, mutta ei vielä tutkimuksen aika-akselissa. Nähtäväksi jää, koska autonomisen teknologian haasteet pystytään ratkaisemaan. Sen sijaan alustaliiketoiminnan oleelliset hyödyt kuluttajille tulevat näkymään osana liikkumisen hankintaa ja kuluttamista seuraavan kymmenen vuoden aikana. Liikkuminen tulee olemaan paremmin saatavilla ja sen kuluttaminen tulee olemaan entistä helpompaa. Sen sijaan liikkumiseen käytetty aika saattaa kehityksen takia jopa hieman kasvaa.
Teknologian kehityksen tuoma liiketoimintapotentiaali perustuu kolmen vallitsevan teknologian tuomiin asiakashyötyihin. Liikkumisen hinta ja liikkumistavat tulevat muuttumaan, joka aikaansaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tämän lisäksi autonomisen teknologian potentiaalia analysoitaessa, mikäli teknologiset ongelmat pystytään ratkaisemaan, voidaan uusia liiketoimintamalleja luoda laajalle liikkumisen liiketoiminta-alueelle. Autonomisen teknologian merkittävin hyöty tulee todennäköisesti olemaan edulliset ja helposti saatavilla olevat individualistiset kuljetukset ja eri kuljetusten liittäminen samansuuntaiseen matkaan. Lisäksi autonominen teknologia vapauttaa kuluttajan ajan tehdä muita toimia ajon aikana. Tämän ajan kaupallistamisessa on erittäin suuri potentiaali tulevaisuuteen liikuttaessa.
Tutkimuksen empiirinen primaariaineineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluista, jotka keskittyivät autonomisen teknologian, sähköautoteknologian ja liikenteen tutkimuksen pariin. Haastatteluissa keskityttiin kirjallisuudessa havaittujen alustateknologian, autonomisen auto- ja sähköautoteknologian liiketoimintamahdollisuuksien merkitykseen uuden teknologian kehittyessä liikkumismarkkinoilla. Kolmen eri teknologian sitominen yhteen tuottaa mahdollisesti lopputuloksen, jota voidaan kutsua liikkumisen disruptioksi.
Tutkimusaineistosta selvisi teknologisen kehityksen vallitseva epävarmuus ja merkittävimpien ongelmien ratkaisemisen merkitys tulevaisuuskuvan luomisessa: autonomisen teknologian mittavan potentiaalin hyödyntäminen ei todennäköisesti tule vielä tapahtumaan tutkimuksen käsittelemässä aika-akselissa edellä mainituista syistä. Sen sijaan sähköautoteknologian kehitys ja ulkoiset paineet teknologian edistämiselle ovat jo nyt nähtävissä: uudet autot tulevat sähköistymään seuraavan kymmenen vuoden aikana. Alustateknologian liittäminen sähköautoteknologiaan ja autonomiseen teknologiaan tulee todennäköisesti disruptoimaan liikkumisen, mutta ei vielä tutkimuksen aika-akselissa. Nähtäväksi jää, koska autonomisen teknologian haasteet pystytään ratkaisemaan. Sen sijaan alustaliiketoiminnan oleelliset hyödyt kuluttajille tulevat näkymään osana liikkumisen hankintaa ja kuluttamista seuraavan kymmenen vuoden aikana. Liikkuminen tulee olemaan paremmin saatavilla ja sen kuluttaminen tulee olemaan entistä helpompaa. Sen sijaan liikkumiseen käytetty aika saattaa kehityksen takia jopa hieman kasvaa.
Teknologian kehityksen tuoma liiketoimintapotentiaali perustuu kolmen vallitsevan teknologian tuomiin asiakashyötyihin. Liikkumisen hinta ja liikkumistavat tulevat muuttumaan, joka aikaansaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tämän lisäksi autonomisen teknologian potentiaalia analysoitaessa, mikäli teknologiset ongelmat pystytään ratkaisemaan, voidaan uusia liiketoimintamalleja luoda laajalle liikkumisen liiketoiminta-alueelle. Autonomisen teknologian merkittävin hyöty tulee todennäköisesti olemaan edulliset ja helposti saatavilla olevat individualistiset kuljetukset ja eri kuljetusten liittäminen samansuuntaiseen matkaan. Lisäksi autonominen teknologia vapauttaa kuluttajan ajan tehdä muita toimia ajon aikana. Tämän ajan kaupallistamisessa on erittäin suuri potentiaali tulevaisuuteen liikuttaessa.