Projektinhallinnan kyvykkyydet ja laatu suunnitteluprojektissa
Lukka, Teemu (2020)
Lukka, Teemu
2020
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009177039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009177039
Tiivistelmä
Projektinhallinnalla on tärkeä rooli jokaiselle projektitoiminnassa mukana olevalle yritykselle. Kyvykäs projektinhallinta vaatii yritykseltä sen kyvykkyyksien tunnistamista. Myös laadulliset asiat ovat tärkeitä projektinhallinnassa ja niissä on monesti käytetty tukena jotain laatujärjestelmää. Laatujärjestelmä rakentuu jonkin standardin ympärille ja yleisempänä on käytössä ISO 9000-standarisarja ja siihen kuuluva ISO 9001- standardiin pohjautuva laatujärjestelmä.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli tarkastella, että mitä on kyvykäs projektinhallinta ja miten ISO 9001-standardi edistää yrityksen laadullista toimintaa. Diplomityön teoriaosuudessa tutkittiin laadunhallintaa, laatujärjestelmiä, projektinhallintaa ja kyvykkyyksiä. Empiirinen tutkimus pohjautui kyvykkyyksien ja laadunhallinnan tarkasteluun case-yrityksen näkökulmasta. Case-yritys on insinööritoimisto ja tarkastelun kohteena on insinööritoimiston projektien toteutus. Työssä analysoitiin yleisesti insinööritoimiston kyvykkyyksiä, sekä case-yrityksen kyvykkyyksiä. Case- yrityksessä etsittiin myös puutteita kyvykkyyksistä. Kyvykkyyksiä tarkasteltiin case-yrityksen kohdalla muutaman teoreettisen kyvykkyysmallin avulla. Lisäksi case-yrityksen kyvykkyyksiä käsiteltiin ISO 9001- standardin kontekstissa, sekä verrattiin asiakkaiden vaatimuksiin.
Diplomityössä määritettiin, että miten laatustandardit vaikuttavat yrityksen sisäisten kyvykkyyksien kehittämisessä suunnitteluprojektin kontekstissa. Tuloksiksi saatiin, että laatustandardiin pohjautuva ja räätälöitävissä oleva laatujärjestelmä auttaa yrityksiä tunnistamaan omia kyvykkyyksiään. Kyvykäs projektinhallinta edellyttää siis toimivaa yritykselle kohdistettua laatujärjestelmää ja sen asianmukaista dokumentointia.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli tarkastella, että mitä on kyvykäs projektinhallinta ja miten ISO 9001-standardi edistää yrityksen laadullista toimintaa. Diplomityön teoriaosuudessa tutkittiin laadunhallintaa, laatujärjestelmiä, projektinhallintaa ja kyvykkyyksiä. Empiirinen tutkimus pohjautui kyvykkyyksien ja laadunhallinnan tarkasteluun case-yrityksen näkökulmasta. Case-yritys on insinööritoimisto ja tarkastelun kohteena on insinööritoimiston projektien toteutus. Työssä analysoitiin yleisesti insinööritoimiston kyvykkyyksiä, sekä case-yrityksen kyvykkyyksiä. Case- yrityksessä etsittiin myös puutteita kyvykkyyksistä. Kyvykkyyksiä tarkasteltiin case-yrityksen kohdalla muutaman teoreettisen kyvykkyysmallin avulla. Lisäksi case-yrityksen kyvykkyyksiä käsiteltiin ISO 9001- standardin kontekstissa, sekä verrattiin asiakkaiden vaatimuksiin.
Diplomityössä määritettiin, että miten laatustandardit vaikuttavat yrityksen sisäisten kyvykkyyksien kehittämisessä suunnitteluprojektin kontekstissa. Tuloksiksi saatiin, että laatustandardiin pohjautuva ja räätälöitävissä oleva laatujärjestelmä auttaa yrityksiä tunnistamaan omia kyvykkyyksiään. Kyvykäs projektinhallinta edellyttää siis toimivaa yritykselle kohdistettua laatujärjestelmää ja sen asianmukaista dokumentointia.