Dissektion vaiheet valokuvin: Työohjeita liikkuminen-jakson harjoituksiin D1, D2 ja D3
Liinamaa, Krista (2020)
Liinamaa, Krista
2020
Lääketieteen lisensiaatin tutkinto-ohjelma - Licentiate's Programme in Medicine
Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta - Faculty of Medicine and Health Technology
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009187045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009187045
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa uutta suomenkielistä oppi- ja opetusmateriaalia lääketieteen koulutusohjelmaa varten. Luotua oppi- ja opetusmateriaalia käytetään lääketieteen lisensiaatin koulutusohjelman Liikkuminen-jaksolla, joka materiaalin laatimisen ajankohtana on osa ensimmäisen vuoden (vuosikurssin) opintoja. Kyseessä on tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaan painottuva opintojakso, jonka aikana suoritetaan tuorevainajadissektio. Opinnäytetyö on laadittu jaettavaksi opiskelijoille dissektioihin valmistautumista varten itsenäisen opiskelun tueksi.
Dissektio eli anatominen leikkely on vuosituhansia vanha anatomian opiskelun menetelmä, joka sananmukaisesti tarkoittaa osiin pilkkomista. Dissektiossa eri anatomiset rakenteet – lihakset, verisuonet, ja hermot – erotellaan toisistaan kirurgisten työvälineiden avulla. Vaikka nykyään tarjolla on monenlaista oppimateriaalia sähköisessä ja painetussa muodossa, dissektio puoltaa yhä edelleen paikkaansa anatomian opiskelumenetelmien joukossa. Dissektiossa ihmisruumiin anatomia hahmottuu kolmiulotteisena kokonaisuutena. Tällainen hahmotuskyky on lääkärin ammatinharjoittamisen kannalta välttämätöntä.
Opinnäytetyö esittelee Liikkuminen-jakson kannalta keskeiset dissektion työvaiheet yksityiskohtaisesti. Opinnäytetyössä esitellään dissektiossa tarvittavat työ- ja suojavälineet. Työ sisältää seikkaperäiset kirjalliset ohjeet ja havainnekuvat dissektion eri työvaiheista.
Työvaiheiden, menetelmien ja -välineiden lisäksi työssä esitellään yksityiskohtaisesti ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön anatomisia rakenteita, kuten lihaksia, jänteitä ja luita. Keskeinen väline niiden esittelyssä ovat Tampereen yliopiston opetusdissektioissa otetut anatomiset valokuvat, joihin on osana lopputyötä nimetty kussakin valokuvassa esiteltävät rakenteet sekä suomeksi että latinaksi ja tarvittaessa myös korostettu esiteltäviä rakenteita esimerkiksi vahvistamalla niiden ääriviivoja kuvaa käsittelemällä. Nämä muokkaukset on tehty tukemaan lukijan anatomisen hahmotuskyvyn kehittymistä.
Dissektio eli anatominen leikkely on vuosituhansia vanha anatomian opiskelun menetelmä, joka sananmukaisesti tarkoittaa osiin pilkkomista. Dissektiossa eri anatomiset rakenteet – lihakset, verisuonet, ja hermot – erotellaan toisistaan kirurgisten työvälineiden avulla. Vaikka nykyään tarjolla on monenlaista oppimateriaalia sähköisessä ja painetussa muodossa, dissektio puoltaa yhä edelleen paikkaansa anatomian opiskelumenetelmien joukossa. Dissektiossa ihmisruumiin anatomia hahmottuu kolmiulotteisena kokonaisuutena. Tällainen hahmotuskyky on lääkärin ammatinharjoittamisen kannalta välttämätöntä.
Opinnäytetyö esittelee Liikkuminen-jakson kannalta keskeiset dissektion työvaiheet yksityiskohtaisesti. Opinnäytetyössä esitellään dissektiossa tarvittavat työ- ja suojavälineet. Työ sisältää seikkaperäiset kirjalliset ohjeet ja havainnekuvat dissektion eri työvaiheista.
Työvaiheiden, menetelmien ja -välineiden lisäksi työssä esitellään yksityiskohtaisesti ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön anatomisia rakenteita, kuten lihaksia, jänteitä ja luita. Keskeinen väline niiden esittelyssä ovat Tampereen yliopiston opetusdissektioissa otetut anatomiset valokuvat, joihin on osana lopputyötä nimetty kussakin valokuvassa esiteltävät rakenteet sekä suomeksi että latinaksi ja tarvittaessa myös korostettu esiteltäviä rakenteita esimerkiksi vahvistamalla niiden ääriviivoja kuvaa käsittelemällä. Nämä muokkaukset on tehty tukemaan lukijan anatomisen hahmotuskyvyn kehittymistä.