Sahatavaran lähtölogistiikan layout
Lintula, Mikko (2020)
Lintula, Mikko
2020
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009177033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009177033
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohdeyritys on suomalainen metsäteollisuuskonserni Metsä Group, joka on havusellun tuottajana maailman suurin. Metsä Groupin tytäryhtiö on Metsä Fibre, jonka toimialaan kuuluvat saha- ja selluteollisuus.
Työn tavoitteena oli tutkia Länsi-Suomeen hankesuunnitteluvaiheessa olevalle Metsä Groupin sahalle toimivin automaattinen lähtölogistiikkaratkaisu potentiaalisten toimittajien kanssa. Työssä tutkittiin toimivinta ratkaisua, jolla automatisoitu lähtölogistiikka saadaan toteutettua. Tavoitteena oli selvittää, miten materiaalivirta saadaan järjestettyä kuljettimilla mahdollisimman tehokkaasti ja siirrettyä automaattisesti kuljetusajoneuvoon. Valintaperusteena käytettiin toimivinta ratkaisua, jolla materiaalivirta saadaan tehokkaimmin hallittua ja saadaan muodostettua hyvä kuorman täyttöaste.
Tutkimuksessa vertailtiin eri toimittajien lähtölogistiikkaratkaisuja. Toimittajien vertailukriteereinä käytettiin seuraavia tekijöitä: Ympäristö on turvallinen työntekijöille ja vierailijoille, ympäristöön ei muodostu haittoja, kuten melu, materiaalivirrat ovat mahdollisimman tehokkaat, jolloin tuotteiden kuljetusmatkat ovat mahdollisimman lyhyitä, tuotteiden läpäisyaika on mahdollisimman lyhyt, työntekijät eivät joudu tekemään turhia liikkeitä, suunnittelu auttaa pitämään laadun hyvänä, kunnossapidon näkökulma on huomioitava koneiden huollon ja puhdistuksen osalta, tilan käyttö on mahdollisimman tehokasta, pitkän aikavälin joustavuus, jossa huomioidaan mahdolliset tulevaisuuden tarpeet, varastorakennuksen vaatimukset, kuljetuskapasiteetin tarve ja purku- ja lastauskapasiteetti.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta toimittajan C ratkaisumallin olevan tehokkain valinta sahatavaran lastaukseen. Tämä ratkaisumalli toteuttaa toimittajista parhaiten sille asetetut vaatimukset. Toimittajat A ja B ovat vertailussa hyvin lähellä toisiaan, mikä on myös todettavissa toimittajien layouteissa. Toimittaja D puolestaan sai vertailun huonoimmat pisteet.
Toimittajan C sivustalastattavat kuljetusvälineet ovat teknisesti yksinkertaisemmat ja selvästi halvemmat kuin toimittajien A ja B perästä lastattavat kuljetusvälineet. Sivustalastattava perävaunu voidaan myös lastata tai purkaa trukilla. Näin ollen päävarastolla ei tarvitse rakentaa pukuasemia vaan purku voidaan suorittaa aina mahdollisimman lähellä sahatavaranimikkeen oikeaa varastopaikkaa ja tätä kautta vähentää trukkien kuljetusmatkaa. Purkuasemien pois jättäminen myös kasvattaa päävaraston varastointitilaa, koska purkuasemille ei tarvitse tehdä tilavarausta varastosta. Toiminnan heikkoutena voidaan todeta, että päävarastolla on aina oltava trukki valmiina purkamaan sahalta tuleva rekka. Etenkin tuotteilla, joilla tuotantomäärä on suuri rekan purkuun ei saa käyttää enempää aikaa kuin lähtötiedossa annettu 5 minuuttia. The company targeted for the study was the Finnish forest industry group Metsä Group which is the largest sawtimber producer in the world. Metsä Group’s subsidiary company is Metsä Fibre whose sector includes the sawmill and pulp industry.
The aim of the study was to explore the most functional automatic output logistics solution with the potential suppliers for Metsä Group’s sawmill. The sawmill in is project plannin phase and it will be built in Western Finland. The study was exploring the most functional solution by which automated output logistics can be implemented. The target was to establish how to arrange the flow of materials using conveyors as efficiently as possible and automatically transferred to carrier. The most functional solution was used as a selection basis by which the flow of materials is most efficiently managed and a good degree of load filling is obtained.
The study compared departure logistics solutions for different suppliers. The following factors were used as reference criteria for suppliers: The environment is safe for workers and visitors, no harm is formed in the environment, such as noise, material flows are as efficient as possible making transport journeys of products as short as possible, the pass time of products is as short as possible, workers do not have to make pointless moves, planning helps to keep quality good, servicing aspect should be taken into account with regard to the servicing and cleaning of machinery, the use of space is as effective as possible, long-term flexibility which takes into account any future needs, warehouse building requirements, transport capacity need and unloading and loading capacity.
Based on the study, it is possible to establish that the supplier C solution model is the most effective choice for loading of sawn timber. This solution model implements best the requirements imposed on it.
Suppliers A and B are by comparison very close to each other which is also apparent in the layouts of suppliers. Supplier C received a comparison of the worst score.
Supplier C flank transport equipment is technically simpler and clearly cheaper than the means of transport loaded from the stern of Suppliers A and B. The flank-loading trailing wagon can also be loaded or unloaded with a forklift. Therefore, the main warehouse does not need to build discharge stations and the discharge can always be carried out as close as possible to the rightful storage site of the lumber heading, and thus reduce the distance of transport of the forklifts. The omitting of discharge stations also increases the storage space of the main warehouse, since discharge stations do not need to make space reservation from storage. As a weakness in operation, the main stock must always have a forklift ready to unload the truck coming from the saw. In particular, products with a high production volume for unloading a truck shall not spend more time than 5 minutes given on the departure information.
Työn tavoitteena oli tutkia Länsi-Suomeen hankesuunnitteluvaiheessa olevalle Metsä Groupin sahalle toimivin automaattinen lähtölogistiikkaratkaisu potentiaalisten toimittajien kanssa. Työssä tutkittiin toimivinta ratkaisua, jolla automatisoitu lähtölogistiikka saadaan toteutettua. Tavoitteena oli selvittää, miten materiaalivirta saadaan järjestettyä kuljettimilla mahdollisimman tehokkaasti ja siirrettyä automaattisesti kuljetusajoneuvoon. Valintaperusteena käytettiin toimivinta ratkaisua, jolla materiaalivirta saadaan tehokkaimmin hallittua ja saadaan muodostettua hyvä kuorman täyttöaste.
Tutkimuksessa vertailtiin eri toimittajien lähtölogistiikkaratkaisuja. Toimittajien vertailukriteereinä käytettiin seuraavia tekijöitä: Ympäristö on turvallinen työntekijöille ja vierailijoille, ympäristöön ei muodostu haittoja, kuten melu, materiaalivirrat ovat mahdollisimman tehokkaat, jolloin tuotteiden kuljetusmatkat ovat mahdollisimman lyhyitä, tuotteiden läpäisyaika on mahdollisimman lyhyt, työntekijät eivät joudu tekemään turhia liikkeitä, suunnittelu auttaa pitämään laadun hyvänä, kunnossapidon näkökulma on huomioitava koneiden huollon ja puhdistuksen osalta, tilan käyttö on mahdollisimman tehokasta, pitkän aikavälin joustavuus, jossa huomioidaan mahdolliset tulevaisuuden tarpeet, varastorakennuksen vaatimukset, kuljetuskapasiteetin tarve ja purku- ja lastauskapasiteetti.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta toimittajan C ratkaisumallin olevan tehokkain valinta sahatavaran lastaukseen. Tämä ratkaisumalli toteuttaa toimittajista parhaiten sille asetetut vaatimukset. Toimittajat A ja B ovat vertailussa hyvin lähellä toisiaan, mikä on myös todettavissa toimittajien layouteissa. Toimittaja D puolestaan sai vertailun huonoimmat pisteet.
Toimittajan C sivustalastattavat kuljetusvälineet ovat teknisesti yksinkertaisemmat ja selvästi halvemmat kuin toimittajien A ja B perästä lastattavat kuljetusvälineet. Sivustalastattava perävaunu voidaan myös lastata tai purkaa trukilla. Näin ollen päävarastolla ei tarvitse rakentaa pukuasemia vaan purku voidaan suorittaa aina mahdollisimman lähellä sahatavaranimikkeen oikeaa varastopaikkaa ja tätä kautta vähentää trukkien kuljetusmatkaa. Purkuasemien pois jättäminen myös kasvattaa päävaraston varastointitilaa, koska purkuasemille ei tarvitse tehdä tilavarausta varastosta. Toiminnan heikkoutena voidaan todeta, että päävarastolla on aina oltava trukki valmiina purkamaan sahalta tuleva rekka. Etenkin tuotteilla, joilla tuotantomäärä on suuri rekan purkuun ei saa käyttää enempää aikaa kuin lähtötiedossa annettu 5 minuuttia.
The aim of the study was to explore the most functional automatic output logistics solution with the potential suppliers for Metsä Group’s sawmill. The sawmill in is project plannin phase and it will be built in Western Finland. The study was exploring the most functional solution by which automated output logistics can be implemented. The target was to establish how to arrange the flow of materials using conveyors as efficiently as possible and automatically transferred to carrier. The most functional solution was used as a selection basis by which the flow of materials is most efficiently managed and a good degree of load filling is obtained.
The study compared departure logistics solutions for different suppliers. The following factors were used as reference criteria for suppliers: The environment is safe for workers and visitors, no harm is formed in the environment, such as noise, material flows are as efficient as possible making transport journeys of products as short as possible, the pass time of products is as short as possible, workers do not have to make pointless moves, planning helps to keep quality good, servicing aspect should be taken into account with regard to the servicing and cleaning of machinery, the use of space is as effective as possible, long-term flexibility which takes into account any future needs, warehouse building requirements, transport capacity need and unloading and loading capacity.
Based on the study, it is possible to establish that the supplier C solution model is the most effective choice for loading of sawn timber. This solution model implements best the requirements imposed on it.
Suppliers A and B are by comparison very close to each other which is also apparent in the layouts of suppliers. Supplier C received a comparison of the worst score.
Supplier C flank transport equipment is technically simpler and clearly cheaper than the means of transport loaded from the stern of Suppliers A and B. The flank-loading trailing wagon can also be loaded or unloaded with a forklift. Therefore, the main warehouse does not need to build discharge stations and the discharge can always be carried out as close as possible to the rightful storage site of the lumber heading, and thus reduce the distance of transport of the forklifts. The omitting of discharge stations also increases the storage space of the main warehouse, since discharge stations do not need to make space reservation from storage. As a weakness in operation, the main stock must always have a forklift ready to unload the truck coming from the saw. In particular, products with a high production volume for unloading a truck shall not spend more time than 5 minutes given on the departure information.