Mobiiliverkon kustannusmalli ja tuotantokustannukset
Katila, Juha (2020)
Katila, Juha
2020
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009116974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009116974
Tiivistelmä
Suomalaiset mobiiliverkkojen käyttäjät ovat tiedonsiirtomäärissä maailman kärkijoukkoa. Verkkoja on kehitettävä jatkuvasti, jotta yhä kasvaviin tiedonsiirtotarpeisiin pystytään vastaamaan. Suomalaiset teleoperaattorit investoivat joka vuosi yli puoli miljardia euroa verkkojen rakentamiseen ja ylläpitoon. Jotta operaattorit pystyisivät tekemään liiketoiminnan kannalta järkeviä valintoja, on heidän ymmärrettävä verkon, asiakkaiden ja tuotteiden aiheuttamat kustannukset.
Mobiiliverkon kustannusten jyvittäminen ei ole yksinkertaista. Verkkoja on rakennettu vuosia ja ne muodostuvat usean eri sukupolven tekniikoista. Liittymät kuluttavat verkon resursseja eri tavalla. Verkot ovat asiakkaiden käytettävissä kaikkialla ja ne tukevat useiden eri palveluiden käyttöä.
Työn tavoitteena oli luoda kustannusmalli, jonka avulla voidaan arvioida mobiilituotteiden ja asiakkaiden aiheuttamia tuotantokustannuksia. Tarkoituksena oli myös selvittää, löytyykö eri tuotteiden ja asiakkaiden kustannusten väliltä eroavaisuuksia. Päämääränä oli lisäksi tutustua, mitä verkkoarkkitehtuuria tarvitaan mobiiliverkon palvelujen tuottamiseen, mikä verkon palvelujen tuottamisessa maksaa ja mitkä ovat verkon merkittävimmät kustannuselementit.
Työssä tutustuttiin aluksi mobiiliverkon palveluihin, teknologioihin, rakenteeseen ja evoluutioon. Teorian avulla työn kokonaiskuvan hahmottaminen oli helpompaa. Tämän jälkeen työssä perehdyttiin mobiiliverkon kustannuksiin ja palveluiden käytön nykytilaan. Lisäksi tutustuttiin kustannuslaskennan perusteisiin, kustannusallokoinnin haasteisiin ja perinteisiin kustannusmalleihin. Selvitettyjä tietoja hyödynnettiin mobiiliverkon kustannusmallin valinnassa ja luonnissa.
Työn tuloksena luotiin uusi mobiiliverkon kustannusmalli, jonka avulla mobiiliverkon kustannukset voidaan jyvittää asiakkaille ja tuotteille. Kustannusmallin avulla voidaan eritellä, mitä kustannuksia palvelujen tuottaminen synnyttää. Kustannusmallin käyttöä testattiin esimerkkilaskua hyväksikäyttäen. Saatujen tulosten perusteella arvioitiin asiakkaiden ja tuotteiden tuotantokustannusten eroja. Luotua kustannusmallia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa liiketoiminnan päätöksissä.
Mobiiliverkon kustannusten jyvittäminen ei ole yksinkertaista. Verkkoja on rakennettu vuosia ja ne muodostuvat usean eri sukupolven tekniikoista. Liittymät kuluttavat verkon resursseja eri tavalla. Verkot ovat asiakkaiden käytettävissä kaikkialla ja ne tukevat useiden eri palveluiden käyttöä.
Työn tavoitteena oli luoda kustannusmalli, jonka avulla voidaan arvioida mobiilituotteiden ja asiakkaiden aiheuttamia tuotantokustannuksia. Tarkoituksena oli myös selvittää, löytyykö eri tuotteiden ja asiakkaiden kustannusten väliltä eroavaisuuksia. Päämääränä oli lisäksi tutustua, mitä verkkoarkkitehtuuria tarvitaan mobiiliverkon palvelujen tuottamiseen, mikä verkon palvelujen tuottamisessa maksaa ja mitkä ovat verkon merkittävimmät kustannuselementit.
Työssä tutustuttiin aluksi mobiiliverkon palveluihin, teknologioihin, rakenteeseen ja evoluutioon. Teorian avulla työn kokonaiskuvan hahmottaminen oli helpompaa. Tämän jälkeen työssä perehdyttiin mobiiliverkon kustannuksiin ja palveluiden käytön nykytilaan. Lisäksi tutustuttiin kustannuslaskennan perusteisiin, kustannusallokoinnin haasteisiin ja perinteisiin kustannusmalleihin. Selvitettyjä tietoja hyödynnettiin mobiiliverkon kustannusmallin valinnassa ja luonnissa.
Työn tuloksena luotiin uusi mobiiliverkon kustannusmalli, jonka avulla mobiiliverkon kustannukset voidaan jyvittää asiakkaille ja tuotteille. Kustannusmallin avulla voidaan eritellä, mitä kustannuksia palvelujen tuottaminen synnyttää. Kustannusmallin käyttöä testattiin esimerkkilaskua hyväksikäyttäen. Saatujen tulosten perusteella arvioitiin asiakkaiden ja tuotteiden tuotantokustannusten eroja. Luotua kustannusmallia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa liiketoiminnan päätöksissä.