Liiketoimintatiedon hallinnan höydyntäminen myynninjohtamisen tukena: case asuntoluotot
Ylä-Mattila, Atte (2020)
Ylä-Mattila, Atte
2020
Tietojohtamisen DI-tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information and Knowledge Management, MSc (Tech)
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009076906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009076906
Tiivistelmä
Liiketoimintatiedon hallinta (BI) on yhdistelmä prosesseja ja teknologioita, joiden tarkoituksena on tukea organisaation päätöksentekijöiden päätöksentekoprosessia tarjoamalla päätöksentekoon tarvittavaa tietoa. Tieto tulee toimittaa oikeaan paikaan ja aikaan ja oikeassa muodossa, jotta se olisi hyödynnettävissä päätöksentekoprosessissa. Liiketoimintatiedon hallinnan prosessi lähtee liikkeelle tietotarpeiden kartoittamisesta, jonka tarkoituksena on tunnistaa johtamisen ja päätöksenteon kannalta oleellinen tieto kerättäväksi, prosessoitavaksi ja jaettavaksi. Liiketoimintatiedon hallinta tarjoaa kilpailuetua, jota pankit koittavat saada toisiinsa nähden. Pankeissa menestys tulee tulevaisuudessa yhä enemmän määrittymään sen mukaan, miten ne pystyvät muokkaamaan toimintaansa myyntiorientoituneemmiksi. Muutos vaatii myynnin johtamista ja johtaminen taas edellyttää myynnin seuraamista ja päätösten tekoa. Tämän takia on erittäin tärkeää varmistaa, että miljardien liiketoimintaa johdetaan relevantin informaation pohjalta ja päätöksenteon tukena on kaikki tarvittava informaatio, jotta päätökset voisivat olla mahdollisimman onnistuneita lopputulosten onnistumisen varmistamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena on myynnin johtamisen ja päätöksenteon tueksi kehitettävän raportoinnin viitekehyksen luominen. Tämä toteutettiin luomalla perusta kirjallisuuskatsauksella, jonka jälkeen toteutettiin teemahaastattelun tutkimuksen empiirinen osio. Teemahaastattelun tulosten analysoinnissa summattiin vastauksista olennaisin jatkojalostettavaksi havainnollistaviksi taulukoiksi, joissa esitettiin toistuvat teemat. Summatun tiedon analysoinnilla pystytiin tunnistamaan olennaisin sisältö haastatteluista ja yhdistämällä tämä teoriaan syntyi viitekehys asuntorahoituksen myynnin raportoinnin kehittämiseen.
Viitekehyksen avulla voidaan luoda asuntorahoituksen myynnin raportoinnin tavoitetila, jota kohti kohdeyrityksen asuntorahoituksen raportointia lähdetään edistämään. Kun viitekehyksen mukaiseen tavoitetilaan lopulta päästään, jatkotutkimuksen aiheena voisi olla viitekehyksen hyötyjen tutkiminen. Tutkimus täydentää asuntorahoituksen myynnin vähäiselle huomiolle jäänyttä tutkimuskenttää.
Tutkimuksen tavoitteena on myynnin johtamisen ja päätöksenteon tueksi kehitettävän raportoinnin viitekehyksen luominen. Tämä toteutettiin luomalla perusta kirjallisuuskatsauksella, jonka jälkeen toteutettiin teemahaastattelun tutkimuksen empiirinen osio. Teemahaastattelun tulosten analysoinnissa summattiin vastauksista olennaisin jatkojalostettavaksi havainnollistaviksi taulukoiksi, joissa esitettiin toistuvat teemat. Summatun tiedon analysoinnilla pystytiin tunnistamaan olennaisin sisältö haastatteluista ja yhdistämällä tämä teoriaan syntyi viitekehys asuntorahoituksen myynnin raportoinnin kehittämiseen.
Viitekehyksen avulla voidaan luoda asuntorahoituksen myynnin raportoinnin tavoitetila, jota kohti kohdeyrityksen asuntorahoituksen raportointia lähdetään edistämään. Kun viitekehyksen mukaiseen tavoitetilaan lopulta päästään, jatkotutkimuksen aiheena voisi olla viitekehyksen hyötyjen tutkiminen. Tutkimus täydentää asuntorahoituksen myynnin vähäiselle huomiolle jäänyttä tutkimuskenttää.