GeoGebra oppimisaihion kehittäminen lukion MAA10 3D-geometrian kurssille
Sainio, Kati (2020)
Sainio, Kati
2020
Matematiikan maisteriohjelma - Master´s Programme in Mathematics
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009066901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202009066901
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa kehitettiin oppimateriaalia uudistuvan opetussuunnitelman (2019) MAA10 3D-geometrian kurssille, oppimateriaali on julkaistu osoitteessa: https://www.geogebra.org/m/zqrhvd7m. Lukion opetussuunnitelman perusteet uudistuvat vuonna 2021, jolloin kurssien järjestys ja sisällöt muuttuvat. Tähän tarpeeseen oppimateriaali on kehitetty. Oppimateriaali on toteutettu lukio-opetuksen
sähköistyminen huomioon ottaen kokonaan GeoGebraa apuna käyttäen.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka koostui yhdestä kehittämissyklistä. Kehittämistutkimus eteni tutkimustyypille tavanomaisten vaiheiden mukaisesti. Kehittämissykli koostui ongelma-analyysistä, kehittämisprosessista, kehittämistuotoksesta, testauksesta ja arvioinnista. Kehittämistuotosta esitestattiin ensiksi Tampereen yliopiston aineenopettajaopiskelijoilla ja sen jälkeen testaus suoritettiin
todellisessa ympäristössä Tampereen teknillisessä lukiossa MAA4-kurssilla.
Tutkimuksessa kehitetty GeoGebra-kirja onnistui kokonaisuutena melko hyvin.
Työkirjoja kehitettiin opiskelijoilta ja kurssin opettajalta saatujen kommenttien perusteella. Kaikkia työkirjoja ei päästy kokeilemaan, mutta saatujen kommenttien perusteella joitakin muutoksia voitiin tehdä kaikkiin työkirjoihin. Tutkimukseen osallistuvien opiskelijoiden määrä oli pieni (N=30), mutta kyselyiden nojalla saatiin tärkeää tietoa oppimateriaalin todelliselta kohderyhmältä. Oppimateriaali on tällaisenaan
toimiva kokonaisuus, mutta toki jatkokehityskohteitakin materiaalista löytyy.
sähköistyminen huomioon ottaen kokonaan GeoGebraa apuna käyttäen.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka koostui yhdestä kehittämissyklistä. Kehittämistutkimus eteni tutkimustyypille tavanomaisten vaiheiden mukaisesti. Kehittämissykli koostui ongelma-analyysistä, kehittämisprosessista, kehittämistuotoksesta, testauksesta ja arvioinnista. Kehittämistuotosta esitestattiin ensiksi Tampereen yliopiston aineenopettajaopiskelijoilla ja sen jälkeen testaus suoritettiin
todellisessa ympäristössä Tampereen teknillisessä lukiossa MAA4-kurssilla.
Tutkimuksessa kehitetty GeoGebra-kirja onnistui kokonaisuutena melko hyvin.
Työkirjoja kehitettiin opiskelijoilta ja kurssin opettajalta saatujen kommenttien perusteella. Kaikkia työkirjoja ei päästy kokeilemaan, mutta saatujen kommenttien perusteella joitakin muutoksia voitiin tehdä kaikkiin työkirjoihin. Tutkimukseen osallistuvien opiskelijoiden määrä oli pieni (N=30), mutta kyselyiden nojalla saatiin tärkeää tietoa oppimateriaalin todelliselta kohderyhmältä. Oppimateriaali on tällaisenaan
toimiva kokonaisuus, mutta toki jatkokehityskohteitakin materiaalista löytyy.