Anspielungen auf Geschichte in Rammsteins Musikvideo "Deutschland" : Eine Befragungsuntersuchung
Rintala, Sanni (2020)
Rintala, Sanni
2020
Saksan kielen, kulttuurin ja kääntämisen tutkinto-ohjelma, humanististen tieteiden kandidaatin tutkinto - Degree Programme in German Language, Culture and Translation, Bachelor of Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008306762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008306762
Tiivistelmä
Tunnettu saksalainen rock-yhtye Rammstein julkaisi keväällä 2019 uuden albumin nimeltä Rammstein. Albumin ensimmäinen singlejulkaisu oli nimeltään Deutschland, jolle julkaistiin myös musiikkivideo. Video sai aikaan voimakkaan lehdistöreaktion, sillä se sisälsi viittauksia holokaustiin. Holokaustin lisäksi videolla on nähtävissä viittauksia myös moniin muihin historian tapahtumiin ja aikakausiin. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä historiallisia viittauksia sekä muita tyypillisiä saksalaisia motiiveja nuoret saksalaiset aikuiset videolta tunnistavat. Tämän selvittämistä varten suoritettiin empiirinen koe testihenkilöiden avulla. Nämä henkilöt olivat kuusi saksankieliseltä alueelta kotoisin olevaa vaihtoopiskelijaa, jotka olivat tutkimuksen teon aikaan opiskelijavaihdossa tai -harjoittelussa Tampereella. Tutkielmassa myös analysoitiin Deutschland-kappaleen tekstiä, musiikkia ja musiikkivideota sekä kerrottiin yleistä tietoa Rammsteinista.
Tutkimuksen kysely suoritettiin kyselylomakkeen muodossa tapaamisessa, jonka aikana testihenkilöt katsoivat Deutschland-musiikkivideon yhteensä kahdesti ja vastasivat kysymyksiin siitä, mitä historiallisia viittauksia ja tyypillisiä saksalaisia motiiveja he videolta tunnistivat. Kyselylomakkeella, johon he toisen katselukerran jälkeen vastasivat, oli näiden kysymysten lisäksi 27 kuvakaappauskuvaa videolta muistin tueksi. Lopuksi henkilöt myös keskustelivat siitä, mitä he videosta ajattelivat. Tutkielman materiaali koostui täytetyistä kyselylomakkeista, nauhoitetusta keskustelusta sekä Deutschland-kappaleesta, sen tekstistä ja musiikkivideosta.
Tutkimuksen hypoteesi oli, että kaikki testihenkilöt tunnistaisivat ainakin joitakin historiallisia viittauksia ja tyypillisiä saksalaisia motiiveja jo ensimmäisellä katselukerralla, ja että he tunnistaisivat toisella katselukerralla enemmän. Oletettiin myös, että mahdolliset, esimerkiksi historiaa tai politiikan tutkimusta opiskelevat henkilöt tunnistaisivat enemmän viittauksia, kuin esimerkiksi sosiaalityötä opiskelevat. Arveltiin myös, että Rammsteinista pitävät ja henkilöt, jotka olisivat kuulleet kappaleen ja nähneet musiikkivideon jo etukäteen tunnistaisivat enemmän asioita kuin ne, joiden mielipide yhtyeestä on enemmän negatiivinen kuin positiivinen ja joille kappale ja video eivät olisi ennestään tuttuja.
Kyselyn tulokset osoittivat, että kaikki testihenkilöt tunnistivat videolta toivottuja asioita jo ensinäkemällä, ja toisella katselukerralla enemmän. Henkilöiden mielipiteet Rammsteinista sekä aiemmat kokemukset kappaleesta ja videosta tai niiden puute vaikuttivat tuloksiin osittain, mutta eivät merkittävällä tavalla. Kotipaikkakunnilla oli hieman mutta ei suurta merkitystä tulosten kannalta, samoin kuin testihenkilöiden opiskelemilla aineilla. Koska kyseessä oli osallistujamäärältään hyvin pieni tutkimus, ei sen tuloksia voida pitää saksalaisia korkeakouluopiskelijoita yleisesti edustavana, vaan korkeintaan varovaisesti suuntaa antavina. Die berühmte deutsche Rockband Rammstein veröffentlichte im Frühjahr 2019 ein neues Album Rammstein. Mit der ersten Single des Albums, Deutschland, erschien ein Musikvideo, das ein starkes Presseecho fand, weil es Anspielungen auf den Holocaust enthielte. Außer diese sind im Video auch viele Anspielungen auf andere Ereignisse und Epochen in der Geschichte zu sehen. Das Ziel dieser Arbeit war, herauszufinden, welche historische Anspielungen und weitere typisch deutsche Motive junge deutsche Erwachsene erkennen. Dafür wurde ein empirischer Test mit Versuchspersonen durchgeführt. Diese Personen waren sechs Austauschstudierende aus dem deutschsprachigen Raum, die in dieser Zeit in Tampere einen Studienaustausch oder -Praktikum leisteten. In der Arbeit wurden auch der Text, die Musik und das Musikvideo für den Song Deutschland analysiert und allgemeine Informationen über Rammstein gegeben.
Die Befragung wurde in Form eines Fragebogens während eines Treffens durchgeführt, während dem die Testpersonen das Musikvideo Deutschland insgesamt zweimal sahen, und beantworteten Fragen darüber, welche historischen Anspielungen und weitere typisch deutsche Motive sie im Video erkannten. Auf dem Fragebogen, der nach dem zweiten Sehen beantwortet wurde, waren auch 27 Snapshots aus dem Video als Erinnerungshilfe zu sehen. Am Ende diskutierten die Testpersonen darüber frei, was sie über das Video dachten. Die Materialien der Arbeit bestanden aus den ausgefüllten Fragebögen, der Bandaufnahme der Diskussion, dem Song, dem Songtext und dem Musikvideo
Die Hypothese der Arbeit war, dass alle Personen zumindest einige historische Anspielungen und typisch deutsche Motive erkennen, und dass sie beim zweiten Sehen mehr erkennen. Es wurde auch vermutet, dass mögliche Personen, die zum Beispiel Geschichte oder Politologie studieren mehr erkennen als Personen, die zum Beispiel soziale Arbeit studieren. Vermutet wurde auch, dass Personen, die Rammstein mögen und den Song bereits gehört und das Video bereits gesehen haben, mehr erkennen als Personen, die kein Interesse für die Band haben.
Die Ergebnisse der Befragung zeigten, dass alle Personen zumindest einige historische Anspielungen bereits beim ersten Sehen erkannten, und dass sie beim zweiten Sehen mehr erkannten. Ob die persönliche Meinung über Rammstein eher positiv oder negativ ist, und ob die Personen den Song bereits gehört und das Video bereits gesehen hatten, spielte eine kleine, aber keine deutliche Rolle. Die Heimatorte der Testpersonen spielten zum Teil auch eine kleine, aber kleine auffällige Rolle in den Ergebnissen, sowie die Studienfächer der Personen. Weil diese Untersuchung nur eine geringe Teilnehmerzahl hatte, können die Ergebnisse nicht für alle deutschen Studierenden repräsentativ sein, sondern höchstens vorsichtig richtungsweisend.
Tutkimuksen kysely suoritettiin kyselylomakkeen muodossa tapaamisessa, jonka aikana testihenkilöt katsoivat Deutschland-musiikkivideon yhteensä kahdesti ja vastasivat kysymyksiin siitä, mitä historiallisia viittauksia ja tyypillisiä saksalaisia motiiveja he videolta tunnistivat. Kyselylomakkeella, johon he toisen katselukerran jälkeen vastasivat, oli näiden kysymysten lisäksi 27 kuvakaappauskuvaa videolta muistin tueksi. Lopuksi henkilöt myös keskustelivat siitä, mitä he videosta ajattelivat. Tutkielman materiaali koostui täytetyistä kyselylomakkeista, nauhoitetusta keskustelusta sekä Deutschland-kappaleesta, sen tekstistä ja musiikkivideosta.
Tutkimuksen hypoteesi oli, että kaikki testihenkilöt tunnistaisivat ainakin joitakin historiallisia viittauksia ja tyypillisiä saksalaisia motiiveja jo ensimmäisellä katselukerralla, ja että he tunnistaisivat toisella katselukerralla enemmän. Oletettiin myös, että mahdolliset, esimerkiksi historiaa tai politiikan tutkimusta opiskelevat henkilöt tunnistaisivat enemmän viittauksia, kuin esimerkiksi sosiaalityötä opiskelevat. Arveltiin myös, että Rammsteinista pitävät ja henkilöt, jotka olisivat kuulleet kappaleen ja nähneet musiikkivideon jo etukäteen tunnistaisivat enemmän asioita kuin ne, joiden mielipide yhtyeestä on enemmän negatiivinen kuin positiivinen ja joille kappale ja video eivät olisi ennestään tuttuja.
Kyselyn tulokset osoittivat, että kaikki testihenkilöt tunnistivat videolta toivottuja asioita jo ensinäkemällä, ja toisella katselukerralla enemmän. Henkilöiden mielipiteet Rammsteinista sekä aiemmat kokemukset kappaleesta ja videosta tai niiden puute vaikuttivat tuloksiin osittain, mutta eivät merkittävällä tavalla. Kotipaikkakunnilla oli hieman mutta ei suurta merkitystä tulosten kannalta, samoin kuin testihenkilöiden opiskelemilla aineilla. Koska kyseessä oli osallistujamäärältään hyvin pieni tutkimus, ei sen tuloksia voida pitää saksalaisia korkeakouluopiskelijoita yleisesti edustavana, vaan korkeintaan varovaisesti suuntaa antavina.
Die Befragung wurde in Form eines Fragebogens während eines Treffens durchgeführt, während dem die Testpersonen das Musikvideo Deutschland insgesamt zweimal sahen, und beantworteten Fragen darüber, welche historischen Anspielungen und weitere typisch deutsche Motive sie im Video erkannten. Auf dem Fragebogen, der nach dem zweiten Sehen beantwortet wurde, waren auch 27 Snapshots aus dem Video als Erinnerungshilfe zu sehen. Am Ende diskutierten die Testpersonen darüber frei, was sie über das Video dachten. Die Materialien der Arbeit bestanden aus den ausgefüllten Fragebögen, der Bandaufnahme der Diskussion, dem Song, dem Songtext und dem Musikvideo
Die Hypothese der Arbeit war, dass alle Personen zumindest einige historische Anspielungen und typisch deutsche Motive erkennen, und dass sie beim zweiten Sehen mehr erkennen. Es wurde auch vermutet, dass mögliche Personen, die zum Beispiel Geschichte oder Politologie studieren mehr erkennen als Personen, die zum Beispiel soziale Arbeit studieren. Vermutet wurde auch, dass Personen, die Rammstein mögen und den Song bereits gehört und das Video bereits gesehen haben, mehr erkennen als Personen, die kein Interesse für die Band haben.
Die Ergebnisse der Befragung zeigten, dass alle Personen zumindest einige historische Anspielungen bereits beim ersten Sehen erkannten, und dass sie beim zweiten Sehen mehr erkannten. Ob die persönliche Meinung über Rammstein eher positiv oder negativ ist, und ob die Personen den Song bereits gehört und das Video bereits gesehen hatten, spielte eine kleine, aber keine deutliche Rolle. Die Heimatorte der Testpersonen spielten zum Teil auch eine kleine, aber kleine auffällige Rolle in den Ergebnissen, sowie die Studienfächer der Personen. Weil diese Untersuchung nur eine geringe Teilnehmerzahl hatte, können die Ergebnisse nicht für alle deutschen Studierenden repräsentativ sein, sondern höchstens vorsichtig richtungsweisend.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]