Sukupuolen tasa-arvokasvatus ja seksuaalikasvatus varhaiskasvatussuunnitelmissa: Diskurssianalyysi varhaiskasvatussuunnitelmien sisällöistä
Harjulinna, Karoliina (2020)
Harjulinna, Karoliina
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Early Childhood Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-10-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008266705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008266705
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) ja paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien (2019) rakentamaa kuvaa sukupuolen tasa-arvokasvatuksesta ja seksuaalikasvatuksesta diskurssianalyysin keinoin. Diskurssilla tarkoitetaan tutkimuksessa tapaa merkityksellistää asioita. Tutkielmassa selvitetään minkälaisia merkityksiä ja todellisuuksia sukupuolen tasa-arvokasvatuksen ja seksuaalikasvatuksen teemat saavat. Tarkastelun kohteena on, minkälaista toimintakulttuuria ja todellisuutta varhaiskasvatukseen rakentuu varhaiskasvatussuunnitelmien sukupuolen tasa-arvokasvatusta ja seksuaalikasvatusta koskevilla maininnoilla.
Tutkimusaineistona on käytetty varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä yhtätoista paikallista ja kaupunkikohtaista varhaiskasvatussuunnitelmaa, jotka on valittu satunnaisotannalla. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittaa varhaiskasvatusta ja paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat on kirjoitettu sen pohjalta. Varhaiskasvatussuunnitelmat ovat kaikkien saatavilla olevia julkisia dokumentteja, jonka vuoksi kaupunkien nimiä ei tutkimuksessa salata.
Tutkimuksessa havaittiin, että sukupuolen tasa-arvokasvatusta oli käsitelty varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa paljon ja paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa sitä oli käsitelty vaihtelevasti. Tasa-arvokasvatusta oli kaikkiaan käsitelty monelta kannalta ja siitä löytyi monia erilaisia diskursseja, mutta käytännönläheinen ohjeistus ja teemojen tarkempi erittelevyys jäivät uupumaan. Seksuaalikasvatusta oli käsitelty varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa hyvin vähän ja sen diskurssit jäivät puutteellisiksi. Paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa seksuaalikasvatusta oli käsitelty todella vaihtelevasti.
Sukupuolen tasa-arvokasvatuksen teeman päädiskurssi on tasa-arvo varhaiskasvatuksen arvoperustana ja tätä arvoa pyritään teksteissä pitämään yllä ja edistämään. Muita sukupuolen tasa-arvokasvatuksesta löytyneitä diskursseja olivat: sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteena, sukupuolistereotypioiden rikkominen, kasvattajien itsereflektio, sukupuolisensitiivisen leikin tukeminen, suomalaiseen yhteiskuntaan kuuluva moninaisuus, kunnioittavan ilmapiirin luomisen tärkeys, lähiyhteisön moninaisuuden tarkastelu ja samanarvoisuuden edistäminen sekä lasten vapaa itseilmaisu.
Varhaiskasvatussuunnitelmien seksuaalikasvatuksen maininnoista jäi kaiken kaikkiaan uupumaan osa-alueita, mutta siitä löytyi myös paljon diskursseja: Kehon motorisen hallinnan kehittäminen, kehojen rajojen oppiminen, seksuaalikasvatuksen toteuttaminen, seksuaalisuudesta keskustelu, kehon hallinnan tukeminen, kehoitsetunnon tukeminen, kehoon tutustuminen, turvataitojen määrittely ja turvataitojen opettaminen.
Tutkimusaineistona on käytetty varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä yhtätoista paikallista ja kaupunkikohtaista varhaiskasvatussuunnitelmaa, jotka on valittu satunnaisotannalla. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittaa varhaiskasvatusta ja paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat on kirjoitettu sen pohjalta. Varhaiskasvatussuunnitelmat ovat kaikkien saatavilla olevia julkisia dokumentteja, jonka vuoksi kaupunkien nimiä ei tutkimuksessa salata.
Tutkimuksessa havaittiin, että sukupuolen tasa-arvokasvatusta oli käsitelty varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa paljon ja paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa sitä oli käsitelty vaihtelevasti. Tasa-arvokasvatusta oli kaikkiaan käsitelty monelta kannalta ja siitä löytyi monia erilaisia diskursseja, mutta käytännönläheinen ohjeistus ja teemojen tarkempi erittelevyys jäivät uupumaan. Seksuaalikasvatusta oli käsitelty varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa hyvin vähän ja sen diskurssit jäivät puutteellisiksi. Paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa seksuaalikasvatusta oli käsitelty todella vaihtelevasti.
Sukupuolen tasa-arvokasvatuksen teeman päädiskurssi on tasa-arvo varhaiskasvatuksen arvoperustana ja tätä arvoa pyritään teksteissä pitämään yllä ja edistämään. Muita sukupuolen tasa-arvokasvatuksesta löytyneitä diskursseja olivat: sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteena, sukupuolistereotypioiden rikkominen, kasvattajien itsereflektio, sukupuolisensitiivisen leikin tukeminen, suomalaiseen yhteiskuntaan kuuluva moninaisuus, kunnioittavan ilmapiirin luomisen tärkeys, lähiyhteisön moninaisuuden tarkastelu ja samanarvoisuuden edistäminen sekä lasten vapaa itseilmaisu.
Varhaiskasvatussuunnitelmien seksuaalikasvatuksen maininnoista jäi kaiken kaikkiaan uupumaan osa-alueita, mutta siitä löytyi myös paljon diskursseja: Kehon motorisen hallinnan kehittäminen, kehojen rajojen oppiminen, seksuaalikasvatuksen toteuttaminen, seksuaalisuudesta keskustelu, kehon hallinnan tukeminen, kehoitsetunnon tukeminen, kehoon tutustuminen, turvataitojen määrittely ja turvataitojen opettaminen.