Hyväksytty vai hylätty arviointiasteikko? Tapaustutkimus arviointiasteikoiden koetuista vaikutuksista fysioterapeuttiopiskelijoiden psyykkiseen hyvinvointiin, opiskelumotivaatioon ja opiskeluun
Oras, Riku (2020)
Oras, Riku
2020
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies, Lifelong Learning and Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008316804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008316804
Tiivistelmä
Tutkielma toteutettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa, jonka fysioterapeuttiopiskelijoiden arviointipilotissa kokeiltiin hyväksytty/hylätty-arviointia syksyllä 2019 aloittaneiden opiskelijoiden opintojaksojen arvioinnissa. Aikaisemmin fysioterapeuttiopiskelijoiden arviointi on toteutettu moniportaisilla arviointiasteikoilla, joten tämän tutkielman ensisijaisena tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä eri arviointiasteikoista fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemusten perusteella ja toisaalta tutkielmalla pyrittiin tuottamaan tietoa arviointipilotista vastaaville henkilöille.
Tutkimuksen tieteenfilosofisessa tausta-ajattelussa sovellettiin kriittisen realismin periaatteita ja ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemusten perusteella, miten eri arviointiasteikoiden koettiin vaikuttavan opiskelijoiden psyykkiseen hyvinvointiin, opiskelumotivaatioon ja opiskeluun. Toisessa tutkimuskysymyksessä perehdyttiin siihen, miten hyväksytty/hylätty-arvioinnin koettiin soveltuvan fysioterapeuttiopiskelijoiden opintojaksojen arviointiin. Aineisto kerättiin laadullisin menetelmin syksyllä 2019 aloittaneilta fysioterapeuttiopiskelijoilta tutoristunnon havainnoinnilla, eläytymismenetelmällä sekä teemahaastatteluilla. Ensimmäiseen vuosikurssiin kuului 42 opiskelijaa, joista 27 osallistui eläytymismenetelmätarinoiden kirjoittamiseen ja pareittain järjestettyihin teemahaastatteluihin osallistui kymmenen opiskelijaa. Aineisto analysoitiin IPA-analyysia hyödyntäen tutkimalla opiskelijoiden kokemuksia empaattisesti ymmärtäen sekä kriittisesti tarkastellen.
Tutkimustulosten perusteella hyväksytty/hylätty-arvioinnissa opiskelijoiden keskinäinen kilpailu ei korostu, mikä koettiin suotuisana lähtökohtana stressin ja psyykkisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Moniportainen arviointi koettiin stressaavana, sillä arviointitapa voi ohjata opiskelijoiden keskinäiseen kilpailuun ja arvosanat itsessään saattavat aiheuttaa stressiä. Opiskelumotivaation näkökulmasta moniportaiset arviointiasteikot näyttäytyivät vastaajien kokemuksissa ulkoiseen motivaatioon sekä minäorientaatioon ohjaavina. Hyväksytty/hylätty-arviointi koettiin toimivana sisäisen motivaation sekä tehtäväorientaation kehittymisen näkökulmista, mutta lisäksi arviointipilotin aikana käytetyt vaativat arviointikriteerit toimivat ulkoisina motivaattoreina. Joissain tutkimuksissa hyväksytty/hylätty-arvioinnin on pelätty heikentävän opiskeluun panostamista, mutta tämän tutkielman valossa vaativat arviointikriteerit ohjasivat opiskelijoita panostamaan opiskeluun eikä akateemisen alisuoriutumisen koettu olevan mahdollista. Aineiston perusteella hyväksytty/hylätty-arviointi soveltui kokonaisuudessaan fysioterapeuttiopiskelijoiden opintojaksojen arviointiin. Erityisesti käytännön osaamisen sekä vaikeasti mitattavissa olevien asioiden arvioinnin näkökulmista hyväksytty/hylätty-arviointia pidettiin perusteltuna arviointitapana. Hyväksytty/hylätty-arvioinnin tueksi tarvitaan formatiivista arviointia sekä yksityiskohtaista palautetta osaamisesta, jotta opiskelijoiden oppiminen nousee arvioinnin keskiöön.
Tutkimuksen tieteenfilosofisessa tausta-ajattelussa sovellettiin kriittisen realismin periaatteita ja ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemusten perusteella, miten eri arviointiasteikoiden koettiin vaikuttavan opiskelijoiden psyykkiseen hyvinvointiin, opiskelumotivaatioon ja opiskeluun. Toisessa tutkimuskysymyksessä perehdyttiin siihen, miten hyväksytty/hylätty-arvioinnin koettiin soveltuvan fysioterapeuttiopiskelijoiden opintojaksojen arviointiin. Aineisto kerättiin laadullisin menetelmin syksyllä 2019 aloittaneilta fysioterapeuttiopiskelijoilta tutoristunnon havainnoinnilla, eläytymismenetelmällä sekä teemahaastatteluilla. Ensimmäiseen vuosikurssiin kuului 42 opiskelijaa, joista 27 osallistui eläytymismenetelmätarinoiden kirjoittamiseen ja pareittain järjestettyihin teemahaastatteluihin osallistui kymmenen opiskelijaa. Aineisto analysoitiin IPA-analyysia hyödyntäen tutkimalla opiskelijoiden kokemuksia empaattisesti ymmärtäen sekä kriittisesti tarkastellen.
Tutkimustulosten perusteella hyväksytty/hylätty-arvioinnissa opiskelijoiden keskinäinen kilpailu ei korostu, mikä koettiin suotuisana lähtökohtana stressin ja psyykkisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Moniportainen arviointi koettiin stressaavana, sillä arviointitapa voi ohjata opiskelijoiden keskinäiseen kilpailuun ja arvosanat itsessään saattavat aiheuttaa stressiä. Opiskelumotivaation näkökulmasta moniportaiset arviointiasteikot näyttäytyivät vastaajien kokemuksissa ulkoiseen motivaatioon sekä minäorientaatioon ohjaavina. Hyväksytty/hylätty-arviointi koettiin toimivana sisäisen motivaation sekä tehtäväorientaation kehittymisen näkökulmista, mutta lisäksi arviointipilotin aikana käytetyt vaativat arviointikriteerit toimivat ulkoisina motivaattoreina. Joissain tutkimuksissa hyväksytty/hylätty-arvioinnin on pelätty heikentävän opiskeluun panostamista, mutta tämän tutkielman valossa vaativat arviointikriteerit ohjasivat opiskelijoita panostamaan opiskeluun eikä akateemisen alisuoriutumisen koettu olevan mahdollista. Aineiston perusteella hyväksytty/hylätty-arviointi soveltui kokonaisuudessaan fysioterapeuttiopiskelijoiden opintojaksojen arviointiin. Erityisesti käytännön osaamisen sekä vaikeasti mitattavissa olevien asioiden arvioinnin näkökulmista hyväksytty/hylätty-arviointia pidettiin perusteltuna arviointitapana. Hyväksytty/hylätty-arvioinnin tueksi tarvitaan formatiivista arviointia sekä yksityiskohtaista palautetta osaamisesta, jotta opiskelijoiden oppiminen nousee arvioinnin keskiöön.