Yrityskaupan tavoitteet ostavan yrityksen näkökulmasta: Yritysostajan tavoitteet ja yhtiön omistuspohjan vaikutus näihin tavoitteisiin
Risikko, Kimmo (2020)
Risikko, Kimmo
2020
Tuotantotalouden DI-tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Industrial Engineering and Management, MSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008266706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008266706
Tiivistelmä
Yritysostot ovat runsaasti akateemista kiinnostusta herättävä aihe, jota on tutkittu pitkään erityisesti kaupan onnistumisen näkökulmasta. Vahva konsensus on, että valtaosa kaupoista epäonnistuu arvon tuottamisessa. Suurin osa länsimaalaisesta yrityskauppatutkimuksesta on tehty pörssiyritysten parissa ja suomalainen yksityisomisteinen yrityssektori on jäänyt vähälle huomiolle. Niin ikään vähemmän on tutkittu yritysostojen tavoitteita ja erityisesti ostavan yrityksen omistuspohjan vaikutusta näihin tavoitteisiin.
Tässä työssä tutkitaan kyselyn keinoin, millaisia tavoitteita ostavalla yrityksellä on yrityskauppaan ja miten nämä tavoitteet eroavat eri omistuspohjien välillä. Työ keskittyy ostavan yrityksen strategisiin ja liiketoiminnallisiin tavoitteisiin sekä ostavan yrityksen omistajien tavoitteisiin. Tutkimuksessa ei ole kokoluokka- eikä toimialarajoitusta. Kyselyyn kutsuttiin osallistumaan päättäjiä yrityksistä, jotka ovat tehneet yrityskaupan välillä tammikuu 2018 – toukokuu 2020. Kyselyssä yrityskauppojen tavoitteita tutkittiin 25 tavoiteväittämällä, joiden tärkeyttä vastaajat arvioivat. Kyselyn onnistui hyvin, sillä kutsutuista 20 prosenttia vastasi kyselyyn ja otoskooksi muodostui 115 vastausta. Omistuspohjista vastauksia kertyi analyysin kannalta mielekäs määrä perhe-, yrittäjäja sijoittajaomisteisia yrityksistä sekä ulkomaalaisen konsernin tytäryhtiöitä.
Tutkimusten tulosten mukaan, markkina-aseman vahvistaminen ja kasvun nopeuttaminen ovat suomalaisessa yrityskentässä tärkeimmät yritysoston tavoitteet, jotka ovat läsnä käytännössä kaikissa kaupoissa. Tavoiteväittämistä muodostettiin faktorianalyysin keinoin tavoiteprofiileja, jotka esiintyvät yrityskaupoissa. Tärkein tavoiteprofiili yrityskaupoissa on kasvutavoitteet, jossa yhdistyvät kasvuun ja markkina-aseman vahvistamiseen liittyvät tavoitteet. Tärkeänä profiilina esiin nousee myös kannattavuustavoitteet. Hieman neutraalimpi tavoiteprofiili on yrityksen uudistumistavoitteet. Keskimääräisesti pienemmän tärkeyden tavoiteprofiileja ovat vastahyökkäystavoitteet, opportunistiset laajentumistavoitteet ja omistusstrategiset tavoitteet.
Perheyritysten keskuudessa havaittiin, että kasvutavoitteiden tärkeys on vähäisempi. Yrittäjäomisteisissa yrityksissä omistusstrategiset tavoitteet, kannattavuustavoitteet sekä uskottavuuden vahvistaminen ovat tavoitteena keskimääräistä tärkeämpiä. Sijoittajaomisteisissa yrityksissä tavoiteprofiileista kasvutavoitteiden tärkeys korostuu. Ulkomaalaisten konsernien tytäryhtiöiden kohdalla opportunistiset laajentumistavoitteet sekä omistusstrategiset tavoitteet ovat keskimääräistä merkityksettömämpiä tavoitteita. Tutkimuksen tulokset toisaalta vahvistivat jo aiemmissa tutkimuksissa tehtyjä havaintoja, toisaalta antoivat uutta tietoa yrityskauppojen tavoitteiden tärkeydestä ja omistuspohjan vaikutuksesta näihin tavoitteisiin. Havainto siitä, että kasvun nopeuttaminen ja markkina-aseman vahvistaminen yrityskaupan tavoitteena ovat hyvin läpileikkaavia, on tärkeä huomio tulevaisuuden yrityskauppatutkimuksen kannalta.
Tässä työssä tutkitaan kyselyn keinoin, millaisia tavoitteita ostavalla yrityksellä on yrityskauppaan ja miten nämä tavoitteet eroavat eri omistuspohjien välillä. Työ keskittyy ostavan yrityksen strategisiin ja liiketoiminnallisiin tavoitteisiin sekä ostavan yrityksen omistajien tavoitteisiin. Tutkimuksessa ei ole kokoluokka- eikä toimialarajoitusta. Kyselyyn kutsuttiin osallistumaan päättäjiä yrityksistä, jotka ovat tehneet yrityskaupan välillä tammikuu 2018 – toukokuu 2020. Kyselyssä yrityskauppojen tavoitteita tutkittiin 25 tavoiteväittämällä, joiden tärkeyttä vastaajat arvioivat. Kyselyn onnistui hyvin, sillä kutsutuista 20 prosenttia vastasi kyselyyn ja otoskooksi muodostui 115 vastausta. Omistuspohjista vastauksia kertyi analyysin kannalta mielekäs määrä perhe-, yrittäjäja sijoittajaomisteisia yrityksistä sekä ulkomaalaisen konsernin tytäryhtiöitä.
Tutkimusten tulosten mukaan, markkina-aseman vahvistaminen ja kasvun nopeuttaminen ovat suomalaisessa yrityskentässä tärkeimmät yritysoston tavoitteet, jotka ovat läsnä käytännössä kaikissa kaupoissa. Tavoiteväittämistä muodostettiin faktorianalyysin keinoin tavoiteprofiileja, jotka esiintyvät yrityskaupoissa. Tärkein tavoiteprofiili yrityskaupoissa on kasvutavoitteet, jossa yhdistyvät kasvuun ja markkina-aseman vahvistamiseen liittyvät tavoitteet. Tärkeänä profiilina esiin nousee myös kannattavuustavoitteet. Hieman neutraalimpi tavoiteprofiili on yrityksen uudistumistavoitteet. Keskimääräisesti pienemmän tärkeyden tavoiteprofiileja ovat vastahyökkäystavoitteet, opportunistiset laajentumistavoitteet ja omistusstrategiset tavoitteet.
Perheyritysten keskuudessa havaittiin, että kasvutavoitteiden tärkeys on vähäisempi. Yrittäjäomisteisissa yrityksissä omistusstrategiset tavoitteet, kannattavuustavoitteet sekä uskottavuuden vahvistaminen ovat tavoitteena keskimääräistä tärkeämpiä. Sijoittajaomisteisissa yrityksissä tavoiteprofiileista kasvutavoitteiden tärkeys korostuu. Ulkomaalaisten konsernien tytäryhtiöiden kohdalla opportunistiset laajentumistavoitteet sekä omistusstrategiset tavoitteet ovat keskimääräistä merkityksettömämpiä tavoitteita. Tutkimuksen tulokset toisaalta vahvistivat jo aiemmissa tutkimuksissa tehtyjä havaintoja, toisaalta antoivat uutta tietoa yrityskauppojen tavoitteiden tärkeydestä ja omistuspohjan vaikutuksesta näihin tavoitteisiin. Havainto siitä, että kasvun nopeuttaminen ja markkina-aseman vahvistaminen yrityskaupan tavoitteena ovat hyvin läpileikkaavia, on tärkeä huomio tulevaisuuden yrityskauppatutkimuksen kannalta.