Yläkoulun matematiikan kertaavan intensiivikurssin rakentaminen kehittämistutkimuksena
Hamdi, Robin (2020)
Hamdi, Robin
2020
Teknis-luonnontieteellinen DI-tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Science and Engineering, MSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-08-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008196565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008196565
Tiivistelmä
Peruskoulun suorittaneiden oppilaiden algebran ja lukuteorian taidot ovat heikentyneet merkittävästi, minkä vuoksi toisen asteen koulutuksen matematiikan oppimisvaikeudet ovat hyvin yleisiä. Modernin motivaatioteorian mukaan peleihin ja pelillistämiseen liittyvät elementit, kuten kilpailu ja roolitus, lisäävät matematiikan oppilaiden motivaatiota ja suoriutumista matemaattisten ongelmien ratkaisussa.
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin yhdeksäsluokkalaisille suunnattu toiminnallinen matematiikan kertauskurssi, joka oli aihepiirisisällöltään pääosin yläkoulun algebraa ja lukuteoriaa. Kertauskurssin järjestävä taho oli Tampereen LUMATE-keskus. Kurssilla oli kaksi opettajaa, joista toinen oli tämän opinnäytetyön tekijä. Opettajien vastuulla oli opettamisen lisäksi kurssin materiaalin laadinta, johon kuului kurssin oppikirja, Kahoot-visat sekä matematiikka-aiheiset oppimispelit. Kurssille osallistui yhteensä 14 Tampereen yhdeksäsluokkalaista.
Kertauskurssin oppimateriaali luotiin kahden syklin kehittämistutkimuksena. Ensimmäisessä syklissä oppilailta kerättiin tutkimusaineistoa, jonka avulla selvitettiin, millainen vaikutus kurssilla oli oppilaiden matematiikan osaamiseen ja motivoitumiseen. Lisäksi oppilailta kerättiin laadittuun materiaaliin liittyviä parannusehdotuksia. Toisessa syklissä kertauskurssille laadittu parannettu versio oppikirjasta lähetettiin kolmelle peruskoulun matematiikan opettajalle arvioitavaksi. Arvioinnin perusteella kurssin oppikirjaa kehitettiin ja siitä julkaistiin lopullinen versio.
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin yhdeksäsluokkalaisille suunnattu toiminnallinen matematiikan kertauskurssi, joka oli aihepiirisisällöltään pääosin yläkoulun algebraa ja lukuteoriaa. Kertauskurssin järjestävä taho oli Tampereen LUMATE-keskus. Kurssilla oli kaksi opettajaa, joista toinen oli tämän opinnäytetyön tekijä. Opettajien vastuulla oli opettamisen lisäksi kurssin materiaalin laadinta, johon kuului kurssin oppikirja, Kahoot-visat sekä matematiikka-aiheiset oppimispelit. Kurssille osallistui yhteensä 14 Tampereen yhdeksäsluokkalaista.
Kertauskurssin oppimateriaali luotiin kahden syklin kehittämistutkimuksena. Ensimmäisessä syklissä oppilailta kerättiin tutkimusaineistoa, jonka avulla selvitettiin, millainen vaikutus kurssilla oli oppilaiden matematiikan osaamiseen ja motivoitumiseen. Lisäksi oppilailta kerättiin laadittuun materiaaliin liittyviä parannusehdotuksia. Toisessa syklissä kertauskurssille laadittu parannettu versio oppikirjasta lähetettiin kolmelle peruskoulun matematiikan opettajalle arvioitavaksi. Arvioinnin perusteella kurssin oppikirjaa kehitettiin ja siitä julkaistiin lopullinen versio.