Avoimen kilpailijadatan hyödyntäminen strategisissa investointipäätöksissä
Salmi, Petteri (2020)
Salmi, Petteri
2020
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008186539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008186539
Tiivistelmä
Globalisaatio sekä kasvavat markkinat ovat johtaneet nykypäivän nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön. Toimintaympäristössä jatkuvasti tapahtuvat muutokset ovat vaikeasti ennakoitavissa, jolloin strategisten päätösten tekeminen on haastavaa. Nykypäivän nopeasti muuttuva toimintaympäristö vaatii uusia tapoja tavoitella kilpailuetua. Keskeisimpiä menetelmiä päätöksenteon tueksi on kilpailijaseuranta, jonka avulla saadaan tietoa kilpailijoiden liikkeistä sekä päätöksistä toimintaympäristössä. Strategiset investoinnit ovat tärkeä tapa luoda kilpailuetua, sillä ne ovat pitkävaikutteisia päätöksiä, jotka muuttavat liiketoiminnan luonnetta. Yleensä ne liittyvät organisaation strategiaan ja tavoitteisiin. Merkityksellisien vaikutusten takia niitä tulisi arvioida monesta eri näkökulmasta erilaisilla arviointimenetelmillä. Perinteiset arviointimenetelmät eli investointilaskelmat ovat yleisesti ottaen suositumpia arviointimenetelmiä kuin strategiset arviointimenetelmät, vaikka strategiset investoinnit ovat strategisia päätöksiä. Kirjallisuudesta nousseiden havaintojen myötä strategisia arviointimenetelmiä käytetään turhan vähän ja niiden käytön hyötyjä ei tunnisteta. Tämä loi tutkimukselle merkitystä, sillä tutkimus keskittyi strategisen arviointimenetelmän hyödyntämiseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia avoimen kilpailijadatan hyötyjä strategisen investointipäätöksen tueksi. Tutkimuksen päätutkimuskysymyksenä oli, mitä hyötyjä avoin kilpailijadata antaa strategisen investointipäätöksen tueksi. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa lähteet olivat suurimmaksi osaksi tieteellisiä artikkeleita. Lähdeaineistoa arvioitiin kriittisesti, sillä varsinkin strategisista investoinneista sitä löytyi erittäin paljon. Avointa kilpailijadataa sekä strategisia investointeja yhdistelevää lähdeaineistoa tutkimukseen ei löydetty. Eri lähteitä arvioimalla ja vertailemalla sekä alatutkimuskysymyksien avulla muodostettiin kokonaiskuva avoimesta kilpailijadatasta ja sen hyödyntämisestä sekä strategisista investoinneista ja niihin liittyvästä päätöksenteosta. Lopuksi pyrittiin löytämään aiheista yhdistäviä tekijöitä, jotta tunnistettaisiin avoimen kilpailijadatan hyötyjä strategisessa investointipäätöksessä.
Tutkimuksessa hyödynnetyn aineiston perusteella havaittiin, että avoin kilpailijadata tarjoaa hyödynnettäviä mahdollisuuksia strategisen päätöksenteon tueksi. Varsinaisesti strategiseen investointipäätökseen löydettiin vain muutamia konkreettisia hyötyjä, sillä usein hyödyt liittyivät suurempiin kokonaisuuksiin, kuten oman kilpailuaseman sekä kilpailijoiden tunnistamiseen. Konkreettisempiä hyötyjä olivat esimerkiksi kilpailijoiden taloudellisen tilanteen arviointi tilinpäätöksistä saatavan datan avulla sekä kysynnän havaitseminen markkinoilla. Avointa kilpailijadataa on tarjolla monista eri lähteistä, jolloin strategista investointipäätöstä tehdessä, on tärkeää määritellä tietotarpeet. Tietotarpeiden määrittelyllä vähennetään kerättävän datan määrää ja siten tehostetaan päätöksentekoa. Yleisimpiä avoimen kilpailijadatan analysointimenetelmiä olivat sentimenttianalyysi, tekstin louhinta sekä tilinpäätösanalyysi. Avoimesta kilpailijadatasta saatava kilpailijatieto nähdään kuitenkin strategista päätöksentekoa tehostavana tekijänä kilpailuetua tavoitellessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia avoimen kilpailijadatan hyötyjä strategisen investointipäätöksen tueksi. Tutkimuksen päätutkimuskysymyksenä oli, mitä hyötyjä avoin kilpailijadata antaa strategisen investointipäätöksen tueksi. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa lähteet olivat suurimmaksi osaksi tieteellisiä artikkeleita. Lähdeaineistoa arvioitiin kriittisesti, sillä varsinkin strategisista investoinneista sitä löytyi erittäin paljon. Avointa kilpailijadataa sekä strategisia investointeja yhdistelevää lähdeaineistoa tutkimukseen ei löydetty. Eri lähteitä arvioimalla ja vertailemalla sekä alatutkimuskysymyksien avulla muodostettiin kokonaiskuva avoimesta kilpailijadatasta ja sen hyödyntämisestä sekä strategisista investoinneista ja niihin liittyvästä päätöksenteosta. Lopuksi pyrittiin löytämään aiheista yhdistäviä tekijöitä, jotta tunnistettaisiin avoimen kilpailijadatan hyötyjä strategisessa investointipäätöksessä.
Tutkimuksessa hyödynnetyn aineiston perusteella havaittiin, että avoin kilpailijadata tarjoaa hyödynnettäviä mahdollisuuksia strategisen päätöksenteon tueksi. Varsinaisesti strategiseen investointipäätökseen löydettiin vain muutamia konkreettisia hyötyjä, sillä usein hyödyt liittyivät suurempiin kokonaisuuksiin, kuten oman kilpailuaseman sekä kilpailijoiden tunnistamiseen. Konkreettisempiä hyötyjä olivat esimerkiksi kilpailijoiden taloudellisen tilanteen arviointi tilinpäätöksistä saatavan datan avulla sekä kysynnän havaitseminen markkinoilla. Avointa kilpailijadataa on tarjolla monista eri lähteistä, jolloin strategista investointipäätöstä tehdessä, on tärkeää määritellä tietotarpeet. Tietotarpeiden määrittelyllä vähennetään kerättävän datan määrää ja siten tehostetaan päätöksentekoa. Yleisimpiä avoimen kilpailijadatan analysointimenetelmiä olivat sentimenttianalyysi, tekstin louhinta sekä tilinpäätösanalyysi. Avoimesta kilpailijadatasta saatava kilpailijatieto nähdään kuitenkin strategista päätöksentekoa tehostavana tekijänä kilpailuetua tavoitellessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]