Koriste arkkitehtuurin identiteetin vahvistajana: Taidemuseo Piazza Santa Crocelle
Kortemaa, Anniina (2020)
Lataukset:
Kortemaa, Anniina
2020
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Architecture, MSc (Arch)
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008196568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008196568
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena on selvittää koristeen roolia nykyarkkitehtuurissa, sekä sitä miten koristeella kyetään tekemään näkyväksi kohteen rakennusajankohdasta, paikasta ja käyttötarkoituksesta muodostuva identiteetti. Työn tarkastelualueeksi on rajattu Firenzen arkkitehtuuri, johon myös nykyarkkitehtuurin koristeaiheita verrataan. Koristeiden kategorisoinnissa käytetään alun perin Alan Gowansin esittämää jakoa mimeettiseen, soveltavaan ja orgaaniseen koristeeseen.
Työ jakautuu kolmeen osaan, joista ensimmäinen tarkastelee koristeen tyyppejä ja identiteettiä kuvaavaa vaikutusta Firenzen historiallisessa arkkitehtuurissa. Historiaosuuden pohjalta nostan esiin 6 eri aihetta, joita Firenzessä koristeen käytöllä on tyypillisesti kuvattu, ja jotka ovat luoneet Firenzelle tunnusomaista arkkitehtuuria. Näitä ovat kosmos, kauneus, tektonismi, humanismi, traditio ja monumentaalisuus.
Toisessa osassa tarkastelen, miten nykyarkkitehtuurissa nämä teemat näkyvät mimeettisen, soveltavan ja orgaanisen koristeen käyttönä. Tämä luku nostaa esiin myös tarpeita koristeen käytölle, sekä osoittaa, miten nykyarkkitehtuurissa koristeet ovat toisinaan kohteen identiteetistä irrallisia. Identiteetin kuvaamisen sijaan nykyarkkitehtuuri näyttäytyy alttiimpana erilaisille mielivaltaisille koristeellisille kokeiluille, joita etenkin digitaalisen teknologian mukanaan tuomat suunnittelu ja valmistusmenetelmät ennestään ruokkivat. Toisaalta nykyaikaiset ilmiöt, kuten globalisaatio, tarve muuntojoustavuuteen tai koristeella kuvattavan kosmoksellisen aiheen puuttuminen aiheuttavat arkkitehtuurin samankaltaistumista, jolloin kohteille ei muodostu tunnistettavaa paikkaa määrittävää identiteettiä.
Kolmannessa luvussa esittelen taidemuseosuunnitelman Firenzen Piazza Santa Crocelle. Suunnitelmassa olen koristeen käytön avulla pyrkinyt tuomaan esiin kohteen identiteetin, ja sitä kautta sovittamaan sen historialliselle aukiolle. Koristeen käyttö kohteen identiteetin monipuolisesti huomioivalla tavalla osoittautui mielekkääksi ja arkkitehtuurin laatua parantavaksi toimenpiteeksi. Uskon että identiteetin kuvaaminen koristeen käytöllä missä tahansa muussakin kohteessa auttaa luomaan merkityksellisempää ja mielekkäämpää rakennettua ympäristöä.
Työ jakautuu kolmeen osaan, joista ensimmäinen tarkastelee koristeen tyyppejä ja identiteettiä kuvaavaa vaikutusta Firenzen historiallisessa arkkitehtuurissa. Historiaosuuden pohjalta nostan esiin 6 eri aihetta, joita Firenzessä koristeen käytöllä on tyypillisesti kuvattu, ja jotka ovat luoneet Firenzelle tunnusomaista arkkitehtuuria. Näitä ovat kosmos, kauneus, tektonismi, humanismi, traditio ja monumentaalisuus.
Toisessa osassa tarkastelen, miten nykyarkkitehtuurissa nämä teemat näkyvät mimeettisen, soveltavan ja orgaanisen koristeen käyttönä. Tämä luku nostaa esiin myös tarpeita koristeen käytölle, sekä osoittaa, miten nykyarkkitehtuurissa koristeet ovat toisinaan kohteen identiteetistä irrallisia. Identiteetin kuvaamisen sijaan nykyarkkitehtuuri näyttäytyy alttiimpana erilaisille mielivaltaisille koristeellisille kokeiluille, joita etenkin digitaalisen teknologian mukanaan tuomat suunnittelu ja valmistusmenetelmät ennestään ruokkivat. Toisaalta nykyaikaiset ilmiöt, kuten globalisaatio, tarve muuntojoustavuuteen tai koristeella kuvattavan kosmoksellisen aiheen puuttuminen aiheuttavat arkkitehtuurin samankaltaistumista, jolloin kohteille ei muodostu tunnistettavaa paikkaa määrittävää identiteettiä.
Kolmannessa luvussa esittelen taidemuseosuunnitelman Firenzen Piazza Santa Crocelle. Suunnitelmassa olen koristeen käytön avulla pyrkinyt tuomaan esiin kohteen identiteetin, ja sitä kautta sovittamaan sen historialliselle aukiolle. Koristeen käyttö kohteen identiteetin monipuolisesti huomioivalla tavalla osoittautui mielekkääksi ja arkkitehtuurin laatua parantavaksi toimenpiteeksi. Uskon että identiteetin kuvaaminen koristeen käytöllä missä tahansa muussakin kohteessa auttaa luomaan merkityksellisempää ja mielekkäämpää rakennettua ympäristöä.