Sosiaalisen median hyödyntäminen eksperimentoinnissa
Hirvonen, Sara (2020)
Hirvonen, Sara
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-08-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008186536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008186536
Tiivistelmä
Kandidaatintyön tavoitteena oli selvittää keinoja sosiaalisen median hyödyntämiseen lean startup -metodologian kontekstissa tapahtuvassa eksperimentoinnissa ja sen haasteissa. Eksperimentointia jäsenneltiin sen eri vaiheiden kautta ja sosiaalista mediaa sekä ulkoisen että sisäisen käytön näkökulmista. Tutkimuksen tieteellistä merkitystä voidaan perustella aiheesta aiemmin tehdyn tutkimuksen vähäisyydellä. Eksperimentoinnin mahdollistama oppiminen on merkittävä kilpailuetu yrityksille, joten tutkimuksessa löydetyillä sosiaalisen median hyödyntämisen keinoilla voidaan nähdä olevan käytännön merkitystä yrityksille.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka tekemisen tukena käytettiin tieteellistä prosessimallia. Suurin osa tutkimusaineistosta löydettiin tietokantahauilla ja lopullinen tutkimusaineisto koostui 20 julkaisusta. Tutkimusaineistoon pyrittiin valitsemaan ainestoa, joka käsitteli eksperimentointia ja sosiaalista mediaa yleisellä tasolla, eikä toimialakohtaisesti. Tutkimuksessa määriteltiin aluksi lean startupiin ja eksperimentointiin liittyvää teoriaa, sekä tunnistettiin eksperimentoinnin haasteita, jonka jälkeen määriteltiin sosiaalista mediaa ja tunnistettiin sen mahdollisuuksia yrityksille. Lopuksi nämä kaksi aihekokonaisuutta yhdistettiin ja luotiin teorian pohjalta uusia tuloksia.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin keinoja sosiaalisen median hyödyntämiseen eksperimentoinnin eri vaiheissa. Löydetyt keinot liittyivät muun muassa yrityksen sisäisen sosiaalisen median hyödyntämiseen ideoiden siirtymisessä yrityksessä, virtuaalimaailmojen hyödyntämiseen eksperimentoinnin rakennusvaiheessa, sekä palautteen parempaan saatavuuteen ja laatuun. Toinen tutkimusongelman puoli oli sosiaalisen median hyödyntäminen eksperimentoinnin haasteissa. Myös haasteisiin liittyen löydettiin tulokseksi joitakin keinoja, mutta ne olivat luonteeltaan melko epävarmoja. Tutkimuksen perusteella nousikin jatkotutkimustarpeita liittyen erityisesti sosiaalisen median hyödyntämiseen eksperimentoinnin haasteissa. Toinen mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi sosiaalisen median hyödyntäminen eksperimentoinnin mittaamisessa.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka tekemisen tukena käytettiin tieteellistä prosessimallia. Suurin osa tutkimusaineistosta löydettiin tietokantahauilla ja lopullinen tutkimusaineisto koostui 20 julkaisusta. Tutkimusaineistoon pyrittiin valitsemaan ainestoa, joka käsitteli eksperimentointia ja sosiaalista mediaa yleisellä tasolla, eikä toimialakohtaisesti. Tutkimuksessa määriteltiin aluksi lean startupiin ja eksperimentointiin liittyvää teoriaa, sekä tunnistettiin eksperimentoinnin haasteita, jonka jälkeen määriteltiin sosiaalista mediaa ja tunnistettiin sen mahdollisuuksia yrityksille. Lopuksi nämä kaksi aihekokonaisuutta yhdistettiin ja luotiin teorian pohjalta uusia tuloksia.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin keinoja sosiaalisen median hyödyntämiseen eksperimentoinnin eri vaiheissa. Löydetyt keinot liittyivät muun muassa yrityksen sisäisen sosiaalisen median hyödyntämiseen ideoiden siirtymisessä yrityksessä, virtuaalimaailmojen hyödyntämiseen eksperimentoinnin rakennusvaiheessa, sekä palautteen parempaan saatavuuteen ja laatuun. Toinen tutkimusongelman puoli oli sosiaalisen median hyödyntäminen eksperimentoinnin haasteissa. Myös haasteisiin liittyen löydettiin tulokseksi joitakin keinoja, mutta ne olivat luonteeltaan melko epävarmoja. Tutkimuksen perusteella nousikin jatkotutkimustarpeita liittyen erityisesti sosiaalisen median hyödyntämiseen eksperimentoinnin haasteissa. Toinen mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi sosiaalisen median hyödyntäminen eksperimentoinnin mittaamisessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8639]