Poissulkeminen kiusaamisen muotona varhaiskasvatusikäisillä lapsilla : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Männistö, Heidi; Virtanen, Johanna (2020)
Männistö, Heidi
Virtanen, Johanna
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-08-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008186533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008186533
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää poissulkemista kiusaamisen muotona varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Kiusaamista esiintyy jo varhaiskasvatusikäisillä ja poissulkeminen on yleisin kiusaamisen muoto. Poissulkemisessa on kyse ryhmädynamiikkaan liittyvästä ilmiöstä, jossa joku jätetään tahallisesti ryhmän ulkopuolelle. Kiusaamisella on pitkäaikaisia negatiivisia vaikutuksia ja tästä syystä kiusaamisen ehkäisy jo varhaisessa vaiheessa onkin tärkeää.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja sen tavoitteena oli selvittää, millaista kansainvälistä tutkimusta aiheesta on tehty vuosina 2010-2020. Tutkimushaussa kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhdeksän vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia vuosilta 2012-2020. Aihe oli rajattu koskemaan varhaiskasvatusikäisiä, koska useimmiten kiusaamista on tutkittu vanhempien lasten parissa. Tutkimuksen avulla kartoitettiin, millaista tutkimusta poissulkemisesta on tehty sekä mitä tutkimuksissa käsitetään poissulkemisella. Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa tutkimusaiheeseen mahdollisesti liittyviä tutkimuksellisia aukkoja sekä helpottaa poissulkemisen tunnistamista ja siihen puuttumista.
Tuloksissa selvisi, että kiusaamista oli tutkittu sekä poikkileikkaus- että pitkittäistutkimuksen keinoin ja menetelminä oli käytetty haastattelua, kyselylomakkeita, havainnointia tai näiden yhdistämistä. Näkökulmina tutkimuksissa oli lasten, varhaiskasvatuksen opettajien ja vanhempien näkökulmat. Poissulkemista tarkasteltiin tutkimuksissa yksilötekijöistä, kontekstuaalisista tekijöistä sekä sosiaalisista prosesseista käsin. Jatkotutkimusaiheiksi tutkimuksissa esitettiin tarve tutkia lisää poissulkemisen määrittelyä ja eri näkökulmien vaikutusta ilmiöön. Tutkimusten mukaan poissulkeminen oli hyvin yleinen kiusaamisen muoto varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Se näyttäytyi tutkimuksissa esimerkiksi epäsuorana tai suorana poissulkemisena, huomiotta jättämisenä, poissulkemisen suunnitteluna tai poissulkemisella uhkailuna tai juoruiluna.
Poissulkeminen kiusaamisen muotona on monitasoinen ilmiö, jonka tutkimukselle on selkeästi tarvetta. Olisi tärkeää selvittää poissulkemista varhaiskasvatusikäisillä lapsilla tarkemmin sekä tutkia tieteellisesti olemassa olevia kiusaamisen ehkäisykeinoja.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja sen tavoitteena oli selvittää, millaista kansainvälistä tutkimusta aiheesta on tehty vuosina 2010-2020. Tutkimushaussa kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhdeksän vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia vuosilta 2012-2020. Aihe oli rajattu koskemaan varhaiskasvatusikäisiä, koska useimmiten kiusaamista on tutkittu vanhempien lasten parissa. Tutkimuksen avulla kartoitettiin, millaista tutkimusta poissulkemisesta on tehty sekä mitä tutkimuksissa käsitetään poissulkemisella. Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa tutkimusaiheeseen mahdollisesti liittyviä tutkimuksellisia aukkoja sekä helpottaa poissulkemisen tunnistamista ja siihen puuttumista.
Tuloksissa selvisi, että kiusaamista oli tutkittu sekä poikkileikkaus- että pitkittäistutkimuksen keinoin ja menetelminä oli käytetty haastattelua, kyselylomakkeita, havainnointia tai näiden yhdistämistä. Näkökulmina tutkimuksissa oli lasten, varhaiskasvatuksen opettajien ja vanhempien näkökulmat. Poissulkemista tarkasteltiin tutkimuksissa yksilötekijöistä, kontekstuaalisista tekijöistä sekä sosiaalisista prosesseista käsin. Jatkotutkimusaiheiksi tutkimuksissa esitettiin tarve tutkia lisää poissulkemisen määrittelyä ja eri näkökulmien vaikutusta ilmiöön. Tutkimusten mukaan poissulkeminen oli hyvin yleinen kiusaamisen muoto varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Se näyttäytyi tutkimuksissa esimerkiksi epäsuorana tai suorana poissulkemisena, huomiotta jättämisenä, poissulkemisen suunnitteluna tai poissulkemisella uhkailuna tai juoruiluna.
Poissulkeminen kiusaamisen muotona on monitasoinen ilmiö, jonka tutkimukselle on selkeästi tarvetta. Olisi tärkeää selvittää poissulkemista varhaiskasvatusikäisillä lapsilla tarkemmin sekä tutkia tieteellisesti olemassa olevia kiusaamisen ehkäisykeinoja.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]