Työntekijöiden perehdyttäminen
Toivonen, Totti (2020)
Toivonen, Totti
2020
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-08-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008176503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008176503
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kuvataan ja analysoidaan perehdytysohjelmaa myyntiorganisaatiossa, sekä käsitellään asiantuntijuuden rakentumista perehdytyksen avulla. Perehdytystä tarkastellaan laajana käsitteenä, eli tutkimuksessa perehdytys pitää sisällään niin tavanomaisen perehdyttämisen kuin työnohjauksen.
Tutkimuksen teoreettinen osuus rakentuu perehdytyksen teorioista ja asiantuntijuuden muutoksesta työelämässä. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan perehdytys prosesseja, perehdytyksen viittä askelta, sekä asiantuntijuutta tietotyössä. Kirjallisuuden yhteenvedossa esitellään, kuinka perehdytys johtaa asiantuntijuuteen riittävien taitojen kautta.
Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla suomalaisen operaattorin myymälämyyjiä, jotka ovat suorittaneet perehdytysohjelman organisaatiossa. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen ja siitä koostettiin kolme teemoitettua aineistoa tutkimuksen aiheen pohjalta.
Tutkimusaineiston perusteella organisaatiossa käytetään räätälöityä perehdytysohjelmaa. Perehdytysohjelmassa on myös viitteitä vierihoitoperehdyttämisestä, jota käytetäänkin yleisesti perehdyttämisessä, sillä mallissa perehdytettävä on mahdollista ottaa yksilöllisesti huomioon ja perehdytystä voidaan räätälöidä sen mukaan. Eri perehdytysmetodien sopivuus perehdytettävälle on tutkimuksen mukaan yksilöllistä. Tutkimuksessa ilmeni, että perehdytys luo pohjan asiantuntijuudelle, mutta perehdytysohjelma ei varsinaisesti tee työntekijöistä asiantuntijoita.
Haastattelujen perusteella on nähtävissä, että asiantuntijuus rakentuu ajan kanssa, mutta perehdytyksellä on vaikutusta siihen, kuinka nopeasti asiantuntijuus on mahdollista saavuttaa. Perehdytys on tutkimuksen mukaan tärkeässä roolissa työpaikoilla ja asiantuntijaksi kasvun alustana.
Tutkimuksen teoreettinen osuus rakentuu perehdytyksen teorioista ja asiantuntijuuden muutoksesta työelämässä. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan perehdytys prosesseja, perehdytyksen viittä askelta, sekä asiantuntijuutta tietotyössä. Kirjallisuuden yhteenvedossa esitellään, kuinka perehdytys johtaa asiantuntijuuteen riittävien taitojen kautta.
Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla suomalaisen operaattorin myymälämyyjiä, jotka ovat suorittaneet perehdytysohjelman organisaatiossa. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen ja siitä koostettiin kolme teemoitettua aineistoa tutkimuksen aiheen pohjalta.
Tutkimusaineiston perusteella organisaatiossa käytetään räätälöityä perehdytysohjelmaa. Perehdytysohjelmassa on myös viitteitä vierihoitoperehdyttämisestä, jota käytetäänkin yleisesti perehdyttämisessä, sillä mallissa perehdytettävä on mahdollista ottaa yksilöllisesti huomioon ja perehdytystä voidaan räätälöidä sen mukaan. Eri perehdytysmetodien sopivuus perehdytettävälle on tutkimuksen mukaan yksilöllistä. Tutkimuksessa ilmeni, että perehdytys luo pohjan asiantuntijuudelle, mutta perehdytysohjelma ei varsinaisesti tee työntekijöistä asiantuntijoita.
Haastattelujen perusteella on nähtävissä, että asiantuntijuus rakentuu ajan kanssa, mutta perehdytyksellä on vaikutusta siihen, kuinka nopeasti asiantuntijuus on mahdollista saavuttaa. Perehdytys on tutkimuksen mukaan tärkeässä roolissa työpaikoilla ja asiantuntijaksi kasvun alustana.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]