Hammaspyörätehtaan hankintastrategia
Isoaho, Aleksi (2020)
Isoaho, Aleksi
2020
Konetekniikan DI-tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Mechanical Engineering, MSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-09-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008186521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008186521
Tiivistelmä
Kansainvälisesti kilpaileville yrityksille ei riitä, että oma tekeminen osataan hyvin, vaan kilpailuetua tulee hakea koko toimitusketjun läpi. Tämän vuoksi myös hankintafunktion merkitys on kasvanut valtavasti. Hankinnassa ei voida enää hakea vain halvimpia ostohintoja, vaan hankintoja tulee johtaa ja ohjata sekä itse yritykselle että sen hankinnoille kuuluvilla tavoilla. Pienille ja keskisuurille yrityksille on kovin yleistä, että hankinta nähdään operatiivisen toiminnan mahdollistavana funktiona, eikä sen nähdä kasvattavan yrityksen kilpailukykyä. Tässä tutkimuksessa tutkitaan Tamperelaisen konepajateollisuuden yrityksen Tasowheel Gears Oy:n hankintaa, siihen liittyvää johtamismallia sekä koko hankinnan kulttuuria yrityksessä. Työn tarkoituksena on selvittää kohdeyrityksen hankinnan nykytila ja antaa kehitysehdotuksia hankinnan johtamis- sekä organisointimalliin. Merkittävä osa tutkimusta on soveltaa hankinnan kirjallisuudessa esitettyä teoriaa pienten ja keskisuurten yritysten käyttöön.
Tutkimuksen rakenne noudattaa yksittäistä tapaustutkimusta, jossa hyödynnettiin kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisia tiedonkeruumenetelmiä. Kvalitatiivinen tieto kerättiin henkilökunnan haastattelujen sekä kohdeyrityksessä tehdyn havainnoinnin avulla. Kvantitatiivista tietoa saatiin toiminnanohjausjärjestelmästä sekä toiminnanohjausjärjestelmän datan visualisointiin käytettävästä PowerBi-järjestelmästä. Kirjallisuudesta tärkeimmät tiedonlähteet olivat hankinnan kehitysasteeseen, hankinnan hierarkkiseen strategiamalliin, hankinnan organisointiin sekä hankinnan kategoriajohtamisen malliin liittyvä kirjallisuus.
Tutkimuksessa havaittiin, että kohdeyrityksessä hankinta nähdään myös muille pienille ja keskisuurille yrityksille tyypillisesti operatiivisen toiminnan mahdollistavana pakollisena funktiona. Nykytila-analyysissä huomattiinkin, että kohdeyrityksen hankinnan kehitysaste (maturiteetti) on matala. Tutkimuksessa todettiin, että hankinnalle tulee ottaa käyttöön kirjallisuudessa esitetty kategoriajohtamisen malli, jonka päällimmäisenä tarkoituksena on johtaa kaikkia tuote- ja palveluhankintoja juuri niiden vaatimalla tavalla. Tutkimuksessa kuitenkin huomattiin, että hankinnan kirjallisuus keskittyy pitkälti suuriin organisaatioihin ja tämän vuoksi teoriaa jouduttiinkin soveltamaan ja kirjallisuuden ehdotuksia jouduttiin muokkaamaan juuri kohdeyritykselle soveltuvaksi.
Tutkimuksessa löydettiin sopivat kehitysehdotukset hankinnan johtamismallista sekä hankintaorganisaation luomiseksi. Malli on niin kutsuttu hybridimalli, jossa hankinnan strateginen puoli on keskitetty, mutta operatiivinen toiminta on enemmän hajautettua. Tämä tapahtui kuitenkin siten, että myös hajautettua operatiivista toimintaa tullaan nykytilanteeseen verrattuna keskittämään ja hankinnassa toimiville henkilöille tullaan asettamaan vastuut sekä oikeudet. Näillä järjestelyillä ja kehitysehdotuksilla luodaan ketterä sekä tehokas hankintafunktio ja –organisaatio, jota on helppo ohjata, joka luo kohdeyritykselle kilpailuetua ja näin ollen tukee yrityksen kasvu- ja kannattavuustavoitteita.
Tutkimuksen rakenne noudattaa yksittäistä tapaustutkimusta, jossa hyödynnettiin kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisia tiedonkeruumenetelmiä. Kvalitatiivinen tieto kerättiin henkilökunnan haastattelujen sekä kohdeyrityksessä tehdyn havainnoinnin avulla. Kvantitatiivista tietoa saatiin toiminnanohjausjärjestelmästä sekä toiminnanohjausjärjestelmän datan visualisointiin käytettävästä PowerBi-järjestelmästä. Kirjallisuudesta tärkeimmät tiedonlähteet olivat hankinnan kehitysasteeseen, hankinnan hierarkkiseen strategiamalliin, hankinnan organisointiin sekä hankinnan kategoriajohtamisen malliin liittyvä kirjallisuus.
Tutkimuksessa havaittiin, että kohdeyrityksessä hankinta nähdään myös muille pienille ja keskisuurille yrityksille tyypillisesti operatiivisen toiminnan mahdollistavana pakollisena funktiona. Nykytila-analyysissä huomattiinkin, että kohdeyrityksen hankinnan kehitysaste (maturiteetti) on matala. Tutkimuksessa todettiin, että hankinnalle tulee ottaa käyttöön kirjallisuudessa esitetty kategoriajohtamisen malli, jonka päällimmäisenä tarkoituksena on johtaa kaikkia tuote- ja palveluhankintoja juuri niiden vaatimalla tavalla. Tutkimuksessa kuitenkin huomattiin, että hankinnan kirjallisuus keskittyy pitkälti suuriin organisaatioihin ja tämän vuoksi teoriaa jouduttiinkin soveltamaan ja kirjallisuuden ehdotuksia jouduttiin muokkaamaan juuri kohdeyritykselle soveltuvaksi.
Tutkimuksessa löydettiin sopivat kehitysehdotukset hankinnan johtamismallista sekä hankintaorganisaation luomiseksi. Malli on niin kutsuttu hybridimalli, jossa hankinnan strateginen puoli on keskitetty, mutta operatiivinen toiminta on enemmän hajautettua. Tämä tapahtui kuitenkin siten, että myös hajautettua operatiivista toimintaa tullaan nykytilanteeseen verrattuna keskittämään ja hankinnassa toimiville henkilöille tullaan asettamaan vastuut sekä oikeudet. Näillä järjestelyillä ja kehitysehdotuksilla luodaan ketterä sekä tehokas hankintafunktio ja –organisaatio, jota on helppo ohjata, joka luo kohdeyritykselle kilpailuetua ja näin ollen tukee yrityksen kasvu- ja kannattavuustavoitteita.