Learning through the Internet: Upper secondary school students' perception
Suokko, Sara (2020)
Suokko, Sara
2020
Kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-08-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008176500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202008176500
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden näkemyksiä englannin kielen käytöstä internetissä. Nuoret käyttävät internetiä keskimäärin useita kertoja päivässä, ja internetin eniten käytetty kieli on englanti. Suomalaisten asenteita englannin kieltä kohtaan on tutkittu jonkin verran, mutta internetin käytön muuttuessa ja kehittyessä myös asenteet ja kokemukset muuttuvat nopeasti. Tutkimuskysymykset liittyivät opiskelijoiden eri kielillä käyttämiin sosiaalisen median sovelluksiin ja internet-sivuihin sekä näkemyksiin omasta englannin kielen taidosta. Tarkoituksena oli selvittää, korreloiko positiivinen näkemys omista kielellisistä taidoista runsaan englannin kielen käytön kanssa internetissä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin opiskelijoille englanninkielen opettajan kautta ja jonka opiskelijat täyttivät itsenäisesti verkossa keväällä 2020. 60 opiskelijaa vastasi kyselyyn, tulokset analysoitiin kvantitatiivisena datana ja jaoteltiin alaryhmiin. Tutkimuksen tuloksia ryhmiteltiin teemojen mukaan, jotka olivat internetin käytön kielet, kokemuksia kielen oppimisesta sekä näkemyksiä omasta kielitaidosta.
Taustateoriassa käsiteltiin kielen oppimisen ja kielen omaksumisen eroja, yksilöllisiä muuttujia kielen oppimisessa sekä kielellisen identiteetin muodostumista internetin maailmassa. Nuorten oppimista myös verrattiin lasten sekä aikuisten kielenoppimiseen. Tutkielman tuloksen osoittavat, että ylivoimainen enemmistö opiskelijoista käytti englantia internetissä aktiivisesti, ja yli kaksi kolmasosaa nimenomaan kirjoitti paljon englanniksi. Omalla äidinkielellään opiskelijat käyttivät eniten viestipalveluja, kuten Whatsappia ja Snapchattia, ja englannin kielellä sosiaalisen median sovelluksia kuten Instagramia ja TikTokia. Englannin kieleen kohdistuvista asenteista opiskelijat olivat usein yksimielisiä. Vain muutama prosentti opiskelijoista piti englannin kieltä vaikeana, eikä käyttänyt sitä lainkaan. Suurin osa koki oppineensa englantia eniten mediasta ja internetistä, koulun oppituntien lisäksi. Jokainen opiskelija, joka piti englannin kielen taitoaan hyvänä, vastasi lukevansa englanniksi internetissä usein, ja kaksi kolmasosaa heistä käytti englantia myös internetissä kommunikointiin. Suurin osa opiskelijoista koki tarvitsevansa englannin kieltä päivittäin. Erot sukupuolten ja muiden jaotteluiden välillä olivat pieniä ja yleisesti opiskelijat suhtautuivat englannin kielen käyttöön internetissä erittäin positiivisesti.
Taustateoriassa käsiteltiin kielen oppimisen ja kielen omaksumisen eroja, yksilöllisiä muuttujia kielen oppimisessa sekä kielellisen identiteetin muodostumista internetin maailmassa. Nuorten oppimista myös verrattiin lasten sekä aikuisten kielenoppimiseen. Tutkielman tuloksen osoittavat, että ylivoimainen enemmistö opiskelijoista käytti englantia internetissä aktiivisesti, ja yli kaksi kolmasosaa nimenomaan kirjoitti paljon englanniksi. Omalla äidinkielellään opiskelijat käyttivät eniten viestipalveluja, kuten Whatsappia ja Snapchattia, ja englannin kielellä sosiaalisen median sovelluksia kuten Instagramia ja TikTokia. Englannin kieleen kohdistuvista asenteista opiskelijat olivat usein yksimielisiä. Vain muutama prosentti opiskelijoista piti englannin kieltä vaikeana, eikä käyttänyt sitä lainkaan. Suurin osa koki oppineensa englantia eniten mediasta ja internetistä, koulun oppituntien lisäksi. Jokainen opiskelija, joka piti englannin kielen taitoaan hyvänä, vastasi lukevansa englanniksi internetissä usein, ja kaksi kolmasosaa heistä käytti englantia myös internetissä kommunikointiin. Suurin osa opiskelijoista koki tarvitsevansa englannin kieltä päivittäin. Erot sukupuolten ja muiden jaotteluiden välillä olivat pieniä ja yleisesti opiskelijat suhtautuivat englannin kielen käyttöön internetissä erittäin positiivisesti.