Ryhmätahto- ja dialoginen johtaminen organisaatioiden kehittämisessä: Onnistuneen kehittämistyön elementit sote-organisaatiossa ja elintarvikeyrityksessä
Ranta, Ritva (2020)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Ranta, Ritva
rtr-consulting
2020
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-08-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-94-3002-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-94-3002-4
Kuvaus
Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa: https://ritvaranta.com/tuote/vaitoskirja-ryhmatahto/
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kohdistuu kehittämistyöhön organisaatiossa ja erityisesti siihen, minkälainen vaikutus johtamisella on. Tutkimuksessani kysyn millaisilla toimenpiteillä kehittäminen, johtaminen, tuottavuuden kasvu ja henkilöstön hyvinvointi on mahdollista yhdistää ja näin päätyä onnistuneeseen lopputulokseen. Millainen kehittämistyön prosessi tähän tarvitaan?
Tutkimuksen aineisto on kerätty kahdessa case-organisaatiossa toteutetussa kehittämisprosessissa. Molemmissa organisaatioissa on tehty kyselytutkimus organisaatioiden henkilökunnalle ja sen lisäksi sisällönanalyysi, joka käsittelee organisaation kehittämistyön rakenteita.
Teoreettisen lähtökohtana tutkimukselle on sisäryhmäidentiteettiteoria ja dialoginen johtaminen. Oletetaan, että kun esimies johtaa dialogisesti, hän pystyy vahvistamaan henkilöstön ryhmäjäsenyyttä, mikä synnyttää organisaation tavoitteiden mukaista toimintaa ja kehittää työntekijöiden sisäryhmäidentiteettiä. Kutsun tutkimuksessa sisäryhmäidentiteettiä ryhmätahdoksi. Ryhmätahtoprosessi tukee ihmisten ja organisaation kasvua, oppimista ja kehittymistä. Oletan, että ryhmätahtoa on helpompi vahvistaa, kun organisaatio on kehitysvaiheissa edennyt sellaiselle tasolle, että organisaatiossa toimii myönteinen kehittämiskulttuuri. Tuolloin ihmiset vahvistavat kehittämisosaamistaan tuollaisessa organisaatiossa. Kehittämismallin taustalla on Alexander Haslamin (2003) ja Henri Taifelin (1978) kehittämä malli.
Kyselylomakkeella pyritään saamaan tietoa organisaation johtamisesta ja suhtautumisesta kehittämistyöhön sekä henkilöstön motivaatiosta ja työhyvinvoinnista. Lomakkeen kysymyksiä on yhteensä 86, joista työolobarometrin (Lehto 2008) kysymyksiä on 50 ja minun tekemiä kysymyksiä 36 kappaletta. Kehittämisprosessin aikana keräsin asiakirjoja ja äänitin kehittämispalavereja molemmista organisaatiosta. Sisällönanalyysissä käytin molempien organisaatioiden kehittämisprojektien päätöspalaveriäänityksiä. Arvioin niiden pohjalta keittämisprosessin kulkua ja kehittämistyöhön liittyviä toimintatapoja.
Analyysimenetelmänä kvantitatiivisessa aineistossa olen käyttänyt pääkomponenttianalyysiä ja korrelaatioanalyysiä. Sisällönanalyysissä pelkistin aineistoa jakamalla aineistoa luokkiin. Näkökulmani on teorialähtöinen analyysi, jolloin aineisto istutetaan kehittämisen askel -malliin. Tavoitteena on tutkia ihmisten kokemuksia kehittämistyöstä ja organisaatioiden kehittämiskulttuuria.
Tutkimuksen päätuloksena on johtamisen erityisen vahva vaikutus kehittämistyöhön. Lisäksi jatkuva parantaminen ja työn systemaattinen organisointi ovat vahvasti yhteydessä keskenään ja erityisesti johtamiseen. Näihin elementteihin on lisäksi yhteydessä henkilöstön huomioiminen niin, että se lisää tuottavuutta. Kuvattuja kehittämistyön elementtejä vahvistamalla ryhmien johtamisessa päästään parhaaseen lopputulokseen. Tukemalla ryhmän kykyä toimia yhtenä kokonaisuutena ja itseohjautuvasti synnytetään ryhmätahto. Olennainen osa ryhmän rakentamista on henkilöstön osallisuuden kokemuksen vahvistaminen, oikeudenmukaisuus ja avoin kannustava ilmapiiri. Lisäksi ihmisillä on mahdollisuus vaikuttaa oman työnsä kehittämiseen ja työyhteisönsä kehittämiseen. Suurimmat esteet kehittämistyössä ovat käytäntöön viemisen haasteet, epäoikeudenmukainen johtaminen, ryhmän toiminnan kriisiytyminen sekä arjen työn kiireet. Kehittämissuunnitelmien käytäntöön vieminen voidaan varmistaa toteuttamalla organisaation kulttuuriin sopivia riittävän pieniä kehittämistekoja.
Ryhmätahtojohtaminen on pitkän ajanjakson toimintaa, johon kuuluvia vaiheita ovat: kehittämiseen sitoutumisprosessi, osallisuuden kokemuksen vahvistaminen ja jatkuvan parantamisen kulttuurin synnyttäminen. Näistä kaikista syntyy vähitellen ihmisiä kunnioittava ilmapiiri, jolloin siedetään keskeneräisyyttä ja arvostetaan toisia heidän työssään. Olennainen ero tutkimuskohteen organisaatiossa oli, että terveyskeskuksessa päästiin parempaa lopputulokseen ja samalla näkyi sekä johdon että henkilöstön sitoutuminen ja motivoituminen kehittämistyöhön. Lisäksi raportointiin, että osallisuuden kokemus oli vahvistunut. Elintarvikeyrityksessä taas raportointiin, että monessa asiassa oli palattu vanhoihin toimintatapoihin eikä vastaavanlaista sitoutumista kehittämistyöhön näkynyt.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kahdessa case-organisaatiossa toteutetussa kehittämisprosessissa. Molemmissa organisaatioissa on tehty kyselytutkimus organisaatioiden henkilökunnalle ja sen lisäksi sisällönanalyysi, joka käsittelee organisaation kehittämistyön rakenteita.
Teoreettisen lähtökohtana tutkimukselle on sisäryhmäidentiteettiteoria ja dialoginen johtaminen. Oletetaan, että kun esimies johtaa dialogisesti, hän pystyy vahvistamaan henkilöstön ryhmäjäsenyyttä, mikä synnyttää organisaation tavoitteiden mukaista toimintaa ja kehittää työntekijöiden sisäryhmäidentiteettiä. Kutsun tutkimuksessa sisäryhmäidentiteettiä ryhmätahdoksi. Ryhmätahtoprosessi tukee ihmisten ja organisaation kasvua, oppimista ja kehittymistä. Oletan, että ryhmätahtoa on helpompi vahvistaa, kun organisaatio on kehitysvaiheissa edennyt sellaiselle tasolle, että organisaatiossa toimii myönteinen kehittämiskulttuuri. Tuolloin ihmiset vahvistavat kehittämisosaamistaan tuollaisessa organisaatiossa. Kehittämismallin taustalla on Alexander Haslamin (2003) ja Henri Taifelin (1978) kehittämä malli.
Kyselylomakkeella pyritään saamaan tietoa organisaation johtamisesta ja suhtautumisesta kehittämistyöhön sekä henkilöstön motivaatiosta ja työhyvinvoinnista. Lomakkeen kysymyksiä on yhteensä 86, joista työolobarometrin (Lehto 2008) kysymyksiä on 50 ja minun tekemiä kysymyksiä 36 kappaletta. Kehittämisprosessin aikana keräsin asiakirjoja ja äänitin kehittämispalavereja molemmista organisaatiosta. Sisällönanalyysissä käytin molempien organisaatioiden kehittämisprojektien päätöspalaveriäänityksiä. Arvioin niiden pohjalta keittämisprosessin kulkua ja kehittämistyöhön liittyviä toimintatapoja.
Analyysimenetelmänä kvantitatiivisessa aineistossa olen käyttänyt pääkomponenttianalyysiä ja korrelaatioanalyysiä. Sisällönanalyysissä pelkistin aineistoa jakamalla aineistoa luokkiin. Näkökulmani on teorialähtöinen analyysi, jolloin aineisto istutetaan kehittämisen askel -malliin. Tavoitteena on tutkia ihmisten kokemuksia kehittämistyöstä ja organisaatioiden kehittämiskulttuuria.
Tutkimuksen päätuloksena on johtamisen erityisen vahva vaikutus kehittämistyöhön. Lisäksi jatkuva parantaminen ja työn systemaattinen organisointi ovat vahvasti yhteydessä keskenään ja erityisesti johtamiseen. Näihin elementteihin on lisäksi yhteydessä henkilöstön huomioiminen niin, että se lisää tuottavuutta. Kuvattuja kehittämistyön elementtejä vahvistamalla ryhmien johtamisessa päästään parhaaseen lopputulokseen. Tukemalla ryhmän kykyä toimia yhtenä kokonaisuutena ja itseohjautuvasti synnytetään ryhmätahto. Olennainen osa ryhmän rakentamista on henkilöstön osallisuuden kokemuksen vahvistaminen, oikeudenmukaisuus ja avoin kannustava ilmapiiri. Lisäksi ihmisillä on mahdollisuus vaikuttaa oman työnsä kehittämiseen ja työyhteisönsä kehittämiseen. Suurimmat esteet kehittämistyössä ovat käytäntöön viemisen haasteet, epäoikeudenmukainen johtaminen, ryhmän toiminnan kriisiytyminen sekä arjen työn kiireet. Kehittämissuunnitelmien käytäntöön vieminen voidaan varmistaa toteuttamalla organisaation kulttuuriin sopivia riittävän pieniä kehittämistekoja.
Ryhmätahtojohtaminen on pitkän ajanjakson toimintaa, johon kuuluvia vaiheita ovat: kehittämiseen sitoutumisprosessi, osallisuuden kokemuksen vahvistaminen ja jatkuvan parantamisen kulttuurin synnyttäminen. Näistä kaikista syntyy vähitellen ihmisiä kunnioittava ilmapiiri, jolloin siedetään keskeneräisyyttä ja arvostetaan toisia heidän työssään. Olennainen ero tutkimuskohteen organisaatiossa oli, että terveyskeskuksessa päästiin parempaa lopputulokseen ja samalla näkyi sekä johdon että henkilöstön sitoutuminen ja motivoituminen kehittämistyöhön. Lisäksi raportointiin, että osallisuuden kokemus oli vahvistunut. Elintarvikeyrityksessä taas raportointiin, että monessa asiassa oli palattu vanhoihin toimintatapoihin eikä vastaavanlaista sitoutumista kehittämistyöhön näkynyt.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]