Suhteellinen toimijuus huumeita käyttävien matalan kynnyksen palveluissa : Tutkimus institutionaalisesta vuorovaikutuksesta
Ranta, Johanna (2020)
Ranta, Johanna
Tampereen yliopisto
2020
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-08-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1627-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1627-3
Tiivistelmä
Huumeista riippuvaisten ihmisten elämäntilanteisiin kytkeytyy usein monia toimijuutta heikentäviä sosiaalisia ja terveydellisiä ilmiöitä, kuten kodittomuutta, vähävaraisuutta tai psyykkisiä ja fyysisiä sairauksia. Jo huumeriippuvuus itsessään vähentää voimavaroja, jolloin sosiaali- ja terveyspalveluihin hakeutuminen ei ole aina mahdollista avun tarpeesta huolimatta. Huumeiden käyttö on Suomessa kriminalisoitu ja siihen liittyy yhteiskunnallista stigmaa, mikä voi edelleen nostaa avun hakemisen kynnystä. Matalan kynnyksen palveluissa pyritään tarjoamaan helposti saavutettavaa tukea tämänkaltaisten haavoittuvuutta aiheuttavien elämäntilanteiden ehkäisemiseksi.
Tämän väitöskirjan neljässä osatutkimuksessa tarkastellaan kahden huumeita käyttäville ihmisille kohdennetun matalan kynnyksen palvelun institutionaalisia käytäntöjä ja vuorovaikutusta. Tutkimusaineistona ovat 41 ääninauhaa asiakas-työntekijäkohtaamisista ja tausta-aineistona on käytetty tutkijan havainnointipäiväkirjoja. Aineisto on kerätty avohoitopalvelusta (2012) ja haittojen vähentämiseen tähtäävästä asumisen ja arjen tuen hankkeesta (2017) eri kohtaamispaikoista. Avohoidossa asiakkaita tavataan toimistotiloissa: aineistona ovat asiakkaista, heidän läheisistään ja eri organisaatioiden edustajista koostuvat verkostopalaverit (Julkaisu I) sekä Avohoidon asiakas-työntekijätapaamiset (Julkaisu II). Hankkeen asiakkaiden ja työntekijöiden kohtaamiset tapahtuvat asiakkaiden kodeissa (Julkaisu III) sekä Hankkeen avoimissa yhteistiloissa päivystyksellisinä tapaamisina ja ryhmätapaamisina (Julkaisu IV).
Tutkimuksen metodologiset lähtökohdat pohjautuvat etnometodologiaan ja diskursiiviseen analyysiin. Tavoitteena on tuottaa tietoa huumeita käyttävien matalan kynnyksen palveluiden arkikäytännöistä ja -kohtaamisista, erityisesti niitä läpäisevistä monitasoisista suhteista ja niiden merkityksestä asiakkaiden ja työntekijöiden toimijuudelle. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia sosiaalisia suhteita matalan kynnyksen palveluiden eri kohtaamispaikkojen asiakas-työntekijävuorovaikutuksessa rakentuu ja miten nämä suhteet kietoutuvat asiakkaiden ja työntekijöiden toimijuuden muodostumiseen. Kohtaamisia lähestytään suhdeperustaisena auttamistyönä, jossa osapuolten toimijuuteen vaikuttavat heidän välisensä vuorovaikutussuhde sekä sitä läpäisevät laajemmat suhteet. Suhteellisella toimijuudella (relational agency) viitataan tutkimuksessa siihen, että yksilön kyky, kapasiteetti ja valta toimia on riippuvaista vuorovaikutuksestaan muihin yksilöihin ja laajempiin sosiaalisiin suhteisiin.
Tutkimus osoittaa, että matalan kynnyksen kohtaamisissa on läsnä samanaikaisia, toisistaan riippuvaisia suhteita, jotka kietoutuvat osapuolten toimijuuteen sitä vahvistavasti tai heikentävästi. Näitä suhteita ovat palvelujärjestelmäsuhteet (kuten palveluihin liittyvät tekijät), yhteiskuntasuhteet (kuten politiikka ja arvot), paikkasuhteet (kuten kohtaamispaikat) sekä henkilökohtaiset suhteet (kuten ihmissuhteet). Suhteiden seuraukset toimijuudelle todentuvat tilanteittain niiden välisen vuorovaikutuksen sekä osapuolten neuvottelun tuloksena. Suhteiden kietoutuminen toisiinsa ja vuorovaikutuksellisiin tapoihin tekee institutionaalisesta vuorovaikutuksesta ja toimijuudesta kompleksista. Ne vaikuttavat keskeisesti osapuolten toimijuuteen ja autonomiaan palvelujärjestelmässä. Asiakkaiden (palvelu)valinnat kytkeytyvät paikallisiin palveluiden järjestämistapoihin, jotka taas perustuvat esimerkiksi kansainväliseen asunnottomuuspolitiikkaan tai länsimaisiin markkinoistuneisiin käytäntöihin nojaaviin valtakunnallisiin yhteiskuntasuhteisiin. Myös kohtaamispaikat kietoutuvat toimijuuteen. Julkisissa toimistotiloissa sanallinen ja ei-sanallinen vuorovaikutus on työntekijäjohtoisempaa, jolloin asiakkaiden toimijuutta vahvistetaan erityisesti sanallisin keinoin. Asiakkaiden toimijuutta vahvistavat organisaatioiden avoimet yhteistilat, joissa he voivat liikkua vapaasti ja ohjata keskusteluja. Kohtaamispaikoista asiakkaiden kodit asettavat parhaat edellytykset asiakkaiden vahvalle toimijuudelle. Jos kotiin kuitenkin liittyy haavoittuvuuden kokemuksia, työntekijöiden pyrkimyksellä vahvistaa asiakkaan toimijuutta on suuri merkitys. Myös aika kietoutuu toimijuuteen: menneet suhteet kytkeytyvät siihen, millaiseen toimijuuteen, kuten valintojen tekemiseen, nykyhetkessä päädytään ja miten valintojen seurauksia suhteutetaan tulevaisuuteen.
Huumeista riippuvaisten asiakkaiden toimijuus on tutkimuksessa vahvasti sidoksissa monitasoisiin suhteisiin. Tutkimuksessa korostuvat erityisesti asiakkaiden toimijuutta heikentävät suhteet. Heidän toimijuuttaan näissä suhteissa vahvistetaan luottamuksellisessa vuorovaikutussuhteessa matalan kynnyksen palveluiden työntekijöiden kanssa. Työntekijöiden toimijuus on lähtökohtaisesti asiakkaita vahvempaa, mutta sitä heikentää esimerkiksi huumehoidon ja tukiasumisen palveluiden markkinoistuminen, joka rajoittaa ammatillista autonomiaa ja asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin vastaamista. Tulokset osoittavat, että huumeista riippuvaisten ihmisten toimijuutta voidaan vahvistaa muista toimijuutta rajoittavista suhteista huolimatta joustavilla palvelurakenteilla ja heidän tilanteittaiset tarpeensa huomioivilla vuorovaikutustavoilla, kuten edistämällä heidän mahdollisuuttaan osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon ja antamalla heille tilaa määrittää institutionaalisten kohtaamisten kulkua. Kun työntekijöiden toimijuutta vahvistetaan palvelujärjestelmä- ja yhteiskuntasuhteissa, he voivat määrittää työkäytäntönsä ja ammattietiikkansa asiakkaiden tarpeiden mukaiseksi. Tällöin myös asiakkaiden toimijuus saa tilaa vahvistua.
Tämän väitöskirjan neljässä osatutkimuksessa tarkastellaan kahden huumeita käyttäville ihmisille kohdennetun matalan kynnyksen palvelun institutionaalisia käytäntöjä ja vuorovaikutusta. Tutkimusaineistona ovat 41 ääninauhaa asiakas-työntekijäkohtaamisista ja tausta-aineistona on käytetty tutkijan havainnointipäiväkirjoja. Aineisto on kerätty avohoitopalvelusta (2012) ja haittojen vähentämiseen tähtäävästä asumisen ja arjen tuen hankkeesta (2017) eri kohtaamispaikoista. Avohoidossa asiakkaita tavataan toimistotiloissa: aineistona ovat asiakkaista, heidän läheisistään ja eri organisaatioiden edustajista koostuvat verkostopalaverit (Julkaisu I) sekä Avohoidon asiakas-työntekijätapaamiset (Julkaisu II). Hankkeen asiakkaiden ja työntekijöiden kohtaamiset tapahtuvat asiakkaiden kodeissa (Julkaisu III) sekä Hankkeen avoimissa yhteistiloissa päivystyksellisinä tapaamisina ja ryhmätapaamisina (Julkaisu IV).
Tutkimuksen metodologiset lähtökohdat pohjautuvat etnometodologiaan ja diskursiiviseen analyysiin. Tavoitteena on tuottaa tietoa huumeita käyttävien matalan kynnyksen palveluiden arkikäytännöistä ja -kohtaamisista, erityisesti niitä läpäisevistä monitasoisista suhteista ja niiden merkityksestä asiakkaiden ja työntekijöiden toimijuudelle. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia sosiaalisia suhteita matalan kynnyksen palveluiden eri kohtaamispaikkojen asiakas-työntekijävuorovaikutuksessa rakentuu ja miten nämä suhteet kietoutuvat asiakkaiden ja työntekijöiden toimijuuden muodostumiseen. Kohtaamisia lähestytään suhdeperustaisena auttamistyönä, jossa osapuolten toimijuuteen vaikuttavat heidän välisensä vuorovaikutussuhde sekä sitä läpäisevät laajemmat suhteet. Suhteellisella toimijuudella (relational agency) viitataan tutkimuksessa siihen, että yksilön kyky, kapasiteetti ja valta toimia on riippuvaista vuorovaikutuksestaan muihin yksilöihin ja laajempiin sosiaalisiin suhteisiin.
Tutkimus osoittaa, että matalan kynnyksen kohtaamisissa on läsnä samanaikaisia, toisistaan riippuvaisia suhteita, jotka kietoutuvat osapuolten toimijuuteen sitä vahvistavasti tai heikentävästi. Näitä suhteita ovat palvelujärjestelmäsuhteet (kuten palveluihin liittyvät tekijät), yhteiskuntasuhteet (kuten politiikka ja arvot), paikkasuhteet (kuten kohtaamispaikat) sekä henkilökohtaiset suhteet (kuten ihmissuhteet). Suhteiden seuraukset toimijuudelle todentuvat tilanteittain niiden välisen vuorovaikutuksen sekä osapuolten neuvottelun tuloksena. Suhteiden kietoutuminen toisiinsa ja vuorovaikutuksellisiin tapoihin tekee institutionaalisesta vuorovaikutuksesta ja toimijuudesta kompleksista. Ne vaikuttavat keskeisesti osapuolten toimijuuteen ja autonomiaan palvelujärjestelmässä. Asiakkaiden (palvelu)valinnat kytkeytyvät paikallisiin palveluiden järjestämistapoihin, jotka taas perustuvat esimerkiksi kansainväliseen asunnottomuuspolitiikkaan tai länsimaisiin markkinoistuneisiin käytäntöihin nojaaviin valtakunnallisiin yhteiskuntasuhteisiin. Myös kohtaamispaikat kietoutuvat toimijuuteen. Julkisissa toimistotiloissa sanallinen ja ei-sanallinen vuorovaikutus on työntekijäjohtoisempaa, jolloin asiakkaiden toimijuutta vahvistetaan erityisesti sanallisin keinoin. Asiakkaiden toimijuutta vahvistavat organisaatioiden avoimet yhteistilat, joissa he voivat liikkua vapaasti ja ohjata keskusteluja. Kohtaamispaikoista asiakkaiden kodit asettavat parhaat edellytykset asiakkaiden vahvalle toimijuudelle. Jos kotiin kuitenkin liittyy haavoittuvuuden kokemuksia, työntekijöiden pyrkimyksellä vahvistaa asiakkaan toimijuutta on suuri merkitys. Myös aika kietoutuu toimijuuteen: menneet suhteet kytkeytyvät siihen, millaiseen toimijuuteen, kuten valintojen tekemiseen, nykyhetkessä päädytään ja miten valintojen seurauksia suhteutetaan tulevaisuuteen.
Huumeista riippuvaisten asiakkaiden toimijuus on tutkimuksessa vahvasti sidoksissa monitasoisiin suhteisiin. Tutkimuksessa korostuvat erityisesti asiakkaiden toimijuutta heikentävät suhteet. Heidän toimijuuttaan näissä suhteissa vahvistetaan luottamuksellisessa vuorovaikutussuhteessa matalan kynnyksen palveluiden työntekijöiden kanssa. Työntekijöiden toimijuus on lähtökohtaisesti asiakkaita vahvempaa, mutta sitä heikentää esimerkiksi huumehoidon ja tukiasumisen palveluiden markkinoistuminen, joka rajoittaa ammatillista autonomiaa ja asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin vastaamista. Tulokset osoittavat, että huumeista riippuvaisten ihmisten toimijuutta voidaan vahvistaa muista toimijuutta rajoittavista suhteista huolimatta joustavilla palvelurakenteilla ja heidän tilanteittaiset tarpeensa huomioivilla vuorovaikutustavoilla, kuten edistämällä heidän mahdollisuuttaan osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon ja antamalla heille tilaa määrittää institutionaalisten kohtaamisten kulkua. Kun työntekijöiden toimijuutta vahvistetaan palvelujärjestelmä- ja yhteiskuntasuhteissa, he voivat määrittää työkäytäntönsä ja ammattietiikkansa asiakkaiden tarpeiden mukaiseksi. Tällöin myös asiakkaiden toimijuus saa tilaa vahvistua.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]