Kuvia kunniallisia ja kunniattomia : Kuvien merkitykset homoseksuaalisille naisille suunnatuissa Weimarin tasavallan aikaisissa lehdissä
Uusi-Marttila, Aino (2020)
Uusi-Marttila, Aino
2020
Historian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-10-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006196168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006196168
Tiivistelmä
Weimarin tasavallan aika merkitsi uudenlaista avoimuuden aikakautta saksalaisille seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille. Maan pääkaupungista Berliinistä tuli lukemattomine baareine ja klubeineen homokulttuurin merkittävä keskus, jonne matkattiin muistakin suurkaupungeista asti. Vapaus ilmaista itseään ei rajoittunut pelkästään yöelämään, vaan tasavallan aikana tehdyt sensuurilakien höllennykset loivat tilanteen, jossa pystyttiin julkaisemaan homoseksuaalisille miehille ja naisille suunnattuja aikakauslehtiä. Homoseksuaalisuutta käsittelevien lehtien ilmestyminen ei kuitenkaan ollut ainoa muutos saksalaisilla printatun media markkinoilla. Kuvat yleistyivät lehtien sivuilla, ja erilaiset kuvalehdet saavuttivatkin suurta suosiota. Homoseksuaalien lehdet eivät myöskään jääneet ilman kuvitusta, ja lehtien kansissa ja sivuilla julkaistiinkin runsaasti erityisesti alastonvalokuvia. Vaikka Weimarin aikaan mediaan kohdistettiin keisariaikaan verrattuna vähemmän rajoitteita, ei sensuuri silti täysin kadonnut. Nuorisolle haitalliseksi nähty materiaali, kuten alastonvalokuvat, joutuivat tasavallan aikaankin sensuurilautakuntien tarkastelun ja rajoituksien kohteiksi. Sensuuritoimenpiteet tulivatkin koskemaan myös homoseksuaaleille suunnattuja lehtiä.
Tutkielmassani keskityn homoseksuaalisille naisille suunnattuihin lehtiin ja näistä erityisesti Liebende Frauen-lehteen. Käsittelen tutkielmassani lehdissä julkaistun kuvamateriaalin moninaisia merkityksiä. Käyn läpi lehtien kuvatyyppejä, joihin lukeutuvat merkittävimpinä erilaiset alastonvalokuvien genret sekä muotokuvat, ja pohdin, minkälaisia erilaisia tulkintamahdollisuuksia homoseksuaalinen julkaisukonteksti on näille kuville luonut. Tarkastelen lisäksi sitä, miten kiistanalaisten alastonvalokuvien julkaisemin suhteutui weimarilaisen homoseksuaalien liikkeen tavoitteisiin saavuttaa kunnioitettava asema yhteiskunnassa. Myös yhteiskunnan seksuaali- ja sukupuolinormien rikkominen valokuvissa on yksi tutkielmani teemoista. Olen käynyt kattavasti läpi Weimarin tasavallan aikana ilmestynyttä lehtimateriaalia, mutta erityisenä tarkastelun kohteenani on vuodet 1927–1930.
Osoitan tutkielmassani, että vaikka tutkimieni lehtien alastonvalokuvat eivät välttämättä sisällöllisesti olekaan poikenneet muissa lehdissä ilmestyneistä kuvista, ovat ne voineet saada homoseksuaalisessa tulkintakontekstissa uudenlaisia merkityksiä. Tutkielmastani käy myös ilmi, että muotokuvat ovat tarjonneet mahdollisuuden esittää valtavirrassa perverssiksi nähtyä seksuaalisuutta ja sukupuolen ilmaisua kunnioitettavuutta tuottavalla tavalla.
Tutkielmassani keskityn homoseksuaalisille naisille suunnattuihin lehtiin ja näistä erityisesti Liebende Frauen-lehteen. Käsittelen tutkielmassani lehdissä julkaistun kuvamateriaalin moninaisia merkityksiä. Käyn läpi lehtien kuvatyyppejä, joihin lukeutuvat merkittävimpinä erilaiset alastonvalokuvien genret sekä muotokuvat, ja pohdin, minkälaisia erilaisia tulkintamahdollisuuksia homoseksuaalinen julkaisukonteksti on näille kuville luonut. Tarkastelen lisäksi sitä, miten kiistanalaisten alastonvalokuvien julkaisemin suhteutui weimarilaisen homoseksuaalien liikkeen tavoitteisiin saavuttaa kunnioitettava asema yhteiskunnassa. Myös yhteiskunnan seksuaali- ja sukupuolinormien rikkominen valokuvissa on yksi tutkielmani teemoista. Olen käynyt kattavasti läpi Weimarin tasavallan aikana ilmestynyttä lehtimateriaalia, mutta erityisenä tarkastelun kohteenani on vuodet 1927–1930.
Osoitan tutkielmassani, että vaikka tutkimieni lehtien alastonvalokuvat eivät välttämättä sisällöllisesti olekaan poikenneet muissa lehdissä ilmestyneistä kuvista, ovat ne voineet saada homoseksuaalisessa tulkintakontekstissa uudenlaisia merkityksiä. Tutkielmastani käy myös ilmi, että muotokuvat ovat tarjonneet mahdollisuuden esittää valtavirrassa perverssiksi nähtyä seksuaalisuutta ja sukupuolen ilmaisua kunnioitettavuutta tuottavalla tavalla.