Torni- ja ajoneuvonosturin kustannusvertailu
Rytkönen, Juho (2020)
Rytkönen, Juho
2020
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Degree Programme in Civil Engineering, BSc (Tech)
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-08-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006166122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006166122
Tiivistelmä
Elementtirakennustyömaan runkotyövaiheen nosturin valinta torni- ja ajoneuvonosturin välillä on työmaan toiminnan ja kustannusten kehittymisen kannalta merkittävä päätös. Torni- tai ajoneuvonosturin kustannusten vertailuun ei kuitenkaan ole julkaistu helppokäyttöistä ja tarkkaa työkalua valinnan avuksi. Tämän työn päätavoite on muodostaa laskentamalli torni- sekä ajoneuvonosturin kustannusten muodostumiseen ja siten mahdollistaa nostureiden kustannusten vertailu.
Työssä muodostetaan RATU-korttien ja muiden lähteiden tietoihin perustuen laskennallinen malli kummankin nosturityypin kustannusten muodostumiseen työmaan tarpeiden perusteella. Kustannusten muodostumiseen vaikuttavia työmaan lähtötietoja ovat esimerkiksi työmaan nosturitarpeen kesto, nostopaikan etäisyys rakennuksesta, rakennuksen korkeus ja vaaka-suunnassa tarvittava ulottuma. Laskennan havainnollistamiseksi työssä laskettiin torni- ja ajoneuvonosturin kustannus työssä esiteltyyn esimerkkikohteeseen. Laskennan tuloksena selvisi, että ajoneuvonosturi tulisi esimerkkikohteeseen kustannuksiltaan noin 25 % edullisemmaksi kuin kiinteä torninosturi ja noin 35 % edullisemmaksi kuin torninosturiradalle asennettu torninosturi.
Työn keskeisimmät havainnot kustannusten kehittymisestä ovat ajoneuvonosturin osalta työmaan nostotarpeen keston vaikutus nosturin kokonaiskustannuksiin. Ajoneuvonosturi sopiikin tulosten mukaan hyvin työkohteisiin, joissa nostotarve on lyhytaikaista ja ajoittaista. Torninosturin osalta keskeinen havainto on, että sen ajoneuvonosturia korkeammat kokoamis- ja siirtokustannukset säästyvät hyvin nopeasti halvemman vuokraushinnan ansiosta, mikäli työkohteen nosturitarve on pitkäaikainen. Torninosturiradan osalta havaittiin, että sen rakentaminen on kustannusten kannalta sitä järkevämpää, mitä enemmän vaakasuuntainen nostoetäisyys lyhenee sen takia. Nosturiradan rakentaminen alentaa torninosturin kokonaiskustannuksia myös sitä todennäköisemmin, mitä pidempi nosturin tarve työmaalla on.
Työssä muodostetaan RATU-korttien ja muiden lähteiden tietoihin perustuen laskennallinen malli kummankin nosturityypin kustannusten muodostumiseen työmaan tarpeiden perusteella. Kustannusten muodostumiseen vaikuttavia työmaan lähtötietoja ovat esimerkiksi työmaan nosturitarpeen kesto, nostopaikan etäisyys rakennuksesta, rakennuksen korkeus ja vaaka-suunnassa tarvittava ulottuma. Laskennan havainnollistamiseksi työssä laskettiin torni- ja ajoneuvonosturin kustannus työssä esiteltyyn esimerkkikohteeseen. Laskennan tuloksena selvisi, että ajoneuvonosturi tulisi esimerkkikohteeseen kustannuksiltaan noin 25 % edullisemmaksi kuin kiinteä torninosturi ja noin 35 % edullisemmaksi kuin torninosturiradalle asennettu torninosturi.
Työn keskeisimmät havainnot kustannusten kehittymisestä ovat ajoneuvonosturin osalta työmaan nostotarpeen keston vaikutus nosturin kokonaiskustannuksiin. Ajoneuvonosturi sopiikin tulosten mukaan hyvin työkohteisiin, joissa nostotarve on lyhytaikaista ja ajoittaista. Torninosturin osalta keskeinen havainto on, että sen ajoneuvonosturia korkeammat kokoamis- ja siirtokustannukset säästyvät hyvin nopeasti halvemman vuokraushinnan ansiosta, mikäli työkohteen nosturitarve on pitkäaikainen. Torninosturiradan osalta havaittiin, että sen rakentaminen on kustannusten kannalta sitä järkevämpää, mitä enemmän vaakasuuntainen nostoetäisyys lyhenee sen takia. Nosturiradan rakentaminen alentaa torninosturin kokonaiskustannuksia myös sitä todennäköisemmin, mitä pidempi nosturin tarve työmaalla on.