Videopelin porttaamisen haasteet ja hyödyt
Riess, Mattis (2020)
Riess, Mattis
2020
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-06-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006176145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006176145
Tiivistelmä
Porttaaminen tarkoittaa ohjelmiston siirtämistä alustalta toiselle. Videopelien yhteydessä se yleensä tarkoittaa pelin tekemistä toiselle alustalle sopivaksi, esimerkiksi pelin kehittänyt yhtiö voi tehdä konsolipelistään tietokoneversion. Pelin porttaaminen on suuri päätös yhtiöille ja sillä voi olla monia seurauksia, kuten negatiivisen julkisuuden saaminen, jos porttaaminen ei sujukaan suunnitelmien mukaisesti. Pelejä kehittäville studioille porttaaminen mahdollistaa suuremman kohdeyleisön saavuttamisen, mutta se on myös haasteellista ja vaatii paljon resursseja. Uudella alustalla on usein erilainen käyttöliittymä ja syöttölaitteet, joten peliä voi joutua mukauttamaan sille sopivaksi. Peli joudutaan useimmissa tapauksissa myös ohjelmoimaan kokonaan uudella kielellä. Pelaajille porttaaminen puolestaan mahdollistaa peleistä nauttimisen heidän valitsemallaan alustalla. Vaikka pelejä ja pelaamista on tutkittu paljon, porttaamisesta ja sen vaikutuksista ja mahdollisuuksista on kirjoitettu hyvin vähän. Niinpä tarkastelen tässä tutkielmassa, missä tapauksissa porttaaminen kannattaa ja millaisia vaikutuksia sillä on peleihin. Aluksi esittelen keskeisimmät käsitteet ja pelialustat ja sen jälkeen kolme esimerkkiä peleistä, jotka on viime vuosina tuotu jollekin uudelle alustalle. Lopuksi pohdin esimerkkitapausten onnistuneisuutta ja niiden implikaatioita. Lähteinä olen käyttänyt tutkimuksia, jotka tarkastelevat videopelien suosiota ja tietyntyyppisten pelien soveltuvuutta eri alustoille, sekä uutislähteitä, jotka kertovat esimerkkipelien porttaamisprosesseista. Pelin tuominen uudelle alustalle ei kuitenkaan ole aina mahdollista: uudet ja pienet peliyhtiöt eivät välttämättä voi investoida vaadittavaa aikaa ja rahaa pelinsä porttaamiseen, eivätkä kaikki pelit sovellu kaikille alustoille. Jotkin pelit ovat esimerkiksi liian monimutkaisia mobiilialustoilla pelattavaksi, tai ne voivat vaatia suuren määrän syötteitä, joita kaikki alustat eivät tue. Näistä haasteista huolimatta yhtiön kannattaa silti portata pelinsä, jos se vain on mahdollista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]