Tuotekonfigurointi osana suunnittelutyötä
Saravirta, Anton (2020)
Saravirta, Anton
2020
Teknisten tieteiden kandidaattiohjelma - Degree Programme in Engineering Sciences, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006156081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006156081
Tiivistelmä
Asiakasvaatimusten lisääntyessä yritysten tuotteilta vaaditaan yhä enemmän. Tähän eräänä ratkaisuna on tuotekonfiguroinnin hyödyntäminen. Konfiguroinnin avulla voidaan lisätä tuotteen varioiden määrää, jotta pystytään tarjoamaan asiakkaiden tarpeita vastaavaa tuotetta.
Tässä työssä tutkitaan ja perehdytään tuotekonfigurointiin, sen ominaisuuksiin sekä siihen liittyvän tuot-teen suunnitteluprosessiin. Työ on jaettu kahteen osaan. Ensimmäiseksi tutkitaan konfigurointia ja siihen liittyvän suunnitteluprosessin teoriaa kirjallisuustutkimuksen keinoin. Tämän jälkeen työssä tehdään vertai-leva konfiguraattorianalyysi kirjallisuudesta johdettujen arviointikriteerien pohjalta. Kirjallisuustutkimuksen sekä vertailevan analyysin avulla selvitetään asiakaslähtöisen tuotekonfiguroinnin suunnitteluun liittyvät te-kijät sekä perehtytään konfiguroinnin teoriaan.
Kirjallisuustutkimuksen mukaan tuotekonfiguroinnin avulla saavutetaan monia hyötyjä, vaikka tuotekon-figuroinnin käyttöön sisältyy myös paljon riskejä. Eräs tutkimuksessa jatkuvasti esiin noussut asia on asiakaskeskeisyys ja sen merkitys konfiguroitavan tuotteen suunnitteluprosessissa. Konfiguroinnin avulla ei saavuteta suoraan kustannusten pienenemistä ja voittoja, vaan tavoitteena on täyttää asiakkaan tarpeet mahdollisimman hyvin. Tällä tavoin haetaan kilpailuetua kilpailijoihin nähden ja näin hyötymään taloudelli-sesti. Lisäksi tutkimuksessa nousi esille, ettei tuotevariaatioiden lisääminen ainoastaan riitä. Konfiguroinnin käyttöönotto on huomioitava koko organisaation toiminnassa, jotta siitä saadaan sen koko potentiaali hyö-dynnettyä.
Teoriaosan toisessa osiossa käsitellään konfiguroitavan tuotteen suunnitteluprosessia. Koska tuotteen varioituvuus on vain eräs tuotteen ominaisuuksista, on myös konfiguroitavan tuotteen suunnitteluprosessi hyvin samantapainen prosessi kuin kiinteillä tuotteilla. Tähän lisänä tulee käytännössä vain konfigurointi-mallin suunnittelu ja toteutus. Se koostuu pääasiassa parametrien ja spesifikaatioiden määrityksestä, joi-den perusteella määritetään tuotearkkitehtuuri. Kun tuotteen ominaisuudet on kohdistettu fyysisille kom-ponenteille, määritetään rakenne tuoteperheelle. Tässä vaiheessa muodostetaan tuoteperheelle konfigu-rointisäännöt ja ne yhdistetään tuotearkkitehtuurin mukaan määritetyille komponenteille. Lopuksi määrite-tään kaupallinen malli, jonka avulla esitetään tuote asiakkaalle konfiguraattorin käyttöliittymän kautta.
Käytännön toteutusosiossa analysoidaan ja vertaillaan eri myyntikonfiguraattorin toteutuksia polkupyö-rälle. Ennen analysointia selvitettiin asiakasvaatimukset Google Formsilla järjestetyn kyselytutkimuksen avulla. Kyselyn tuloksena asiakasvaatimusten merkitys korostuu. Asiakasvaatimusten avulla voidaan ha-vainnoida käytettyjä konfigurointisääntöjä sekä tuotearkkitehtuuria huomattavasti helpommin ja tarkemmin, kuin mitä on mahdollista ilman asiakasvaatimusten selvittämistä. Vertailevassa analyysin tuloksissa koros-tuu muunneltavuuden rajauksen sekä asiakastarpeiden huomioinnin merkitys onnistuneessa myyntikonfigu-raattorissa.
Tässä työssä tutkitaan ja perehdytään tuotekonfigurointiin, sen ominaisuuksiin sekä siihen liittyvän tuot-teen suunnitteluprosessiin. Työ on jaettu kahteen osaan. Ensimmäiseksi tutkitaan konfigurointia ja siihen liittyvän suunnitteluprosessin teoriaa kirjallisuustutkimuksen keinoin. Tämän jälkeen työssä tehdään vertai-leva konfiguraattorianalyysi kirjallisuudesta johdettujen arviointikriteerien pohjalta. Kirjallisuustutkimuksen sekä vertailevan analyysin avulla selvitetään asiakaslähtöisen tuotekonfiguroinnin suunnitteluun liittyvät te-kijät sekä perehtytään konfiguroinnin teoriaan.
Kirjallisuustutkimuksen mukaan tuotekonfiguroinnin avulla saavutetaan monia hyötyjä, vaikka tuotekon-figuroinnin käyttöön sisältyy myös paljon riskejä. Eräs tutkimuksessa jatkuvasti esiin noussut asia on asiakaskeskeisyys ja sen merkitys konfiguroitavan tuotteen suunnitteluprosessissa. Konfiguroinnin avulla ei saavuteta suoraan kustannusten pienenemistä ja voittoja, vaan tavoitteena on täyttää asiakkaan tarpeet mahdollisimman hyvin. Tällä tavoin haetaan kilpailuetua kilpailijoihin nähden ja näin hyötymään taloudelli-sesti. Lisäksi tutkimuksessa nousi esille, ettei tuotevariaatioiden lisääminen ainoastaan riitä. Konfiguroinnin käyttöönotto on huomioitava koko organisaation toiminnassa, jotta siitä saadaan sen koko potentiaali hyö-dynnettyä.
Teoriaosan toisessa osiossa käsitellään konfiguroitavan tuotteen suunnitteluprosessia. Koska tuotteen varioituvuus on vain eräs tuotteen ominaisuuksista, on myös konfiguroitavan tuotteen suunnitteluprosessi hyvin samantapainen prosessi kuin kiinteillä tuotteilla. Tähän lisänä tulee käytännössä vain konfigurointi-mallin suunnittelu ja toteutus. Se koostuu pääasiassa parametrien ja spesifikaatioiden määrityksestä, joi-den perusteella määritetään tuotearkkitehtuuri. Kun tuotteen ominaisuudet on kohdistettu fyysisille kom-ponenteille, määritetään rakenne tuoteperheelle. Tässä vaiheessa muodostetaan tuoteperheelle konfigu-rointisäännöt ja ne yhdistetään tuotearkkitehtuurin mukaan määritetyille komponenteille. Lopuksi määrite-tään kaupallinen malli, jonka avulla esitetään tuote asiakkaalle konfiguraattorin käyttöliittymän kautta.
Käytännön toteutusosiossa analysoidaan ja vertaillaan eri myyntikonfiguraattorin toteutuksia polkupyö-rälle. Ennen analysointia selvitettiin asiakasvaatimukset Google Formsilla järjestetyn kyselytutkimuksen avulla. Kyselyn tuloksena asiakasvaatimusten merkitys korostuu. Asiakasvaatimusten avulla voidaan ha-vainnoida käytettyjä konfigurointisääntöjä sekä tuotearkkitehtuuria huomattavasti helpommin ja tarkemmin, kuin mitä on mahdollista ilman asiakasvaatimusten selvittämistä. Vertailevassa analyysin tuloksissa koros-tuu muunneltavuuden rajauksen sekä asiakastarpeiden huomioinnin merkitys onnistuneessa myyntikonfigu-raattorissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]