Asiakastyö lapsiperheiden avoimissa kohtaamispaikoissa: ”Kysellään kuulumiset ja luodaan tervetullut tunne”
Räsänen, Riitta (2020)
Räsänen, Riitta
2020
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006126058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006126058
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata perhekeskusverkoston avoimissa kohtaamispaikoissa tehtävää asiakastyötä kohtaamispaikkahenkilöstön kokemana ryhmähaastatteluiden avulla, sekä kuvailla kohtaamispaikoilla tehtävän asiakastyön painotuseroja kahden eri työntekijäryhmän välillä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kohtaamispaikkahenkilöstön näkemyksistä ja kokemuksista lapsiperheiden kohtaamispaikkatyöstä Pirkanmaan alueen kohtaamispaikkojen kehittämistyön kohdentamiseksi. Tuloksia voidaan hyödyntää olemassa olevien ja uusien kohtaamispaikkojen kehittämistyössä.
Perhekeskustoimintaa on Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelmassa (LAPE) edistetty jo useiden vuosien ajan kansallisissa kehittämisohjelmissa. Perhekeskuksiin kuuluvaa, kaikille lapsiperheille avointa kohtaamispaikkatoimintaa pilotoitiin LAPE-hankkeessa Pirkanmaalla vuosina 2017–2018. Kehittämishankkeen loppuessa oli tarpeellista tutkia tarkemmin jo tehtyä ennaltaehkäisevää työtä ja henkilökunnan kokemuksia tekemästään asiakastyöstä näillä kohtaamispaikoilla.
Aluksi kartoitettiin aiempaa tutkimusta aiheesta systemaattisen tietokantahaun avulla tietokannoista Medic, Cinahl, Social Service Abstract, Social Service Premium Collection ja Education Collection. Hakusanoina käytettiin sanoja ”family centre” or ”family center” or ”centre for children and parents”or ”parent craft center” or ”community centre”. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluin teemahaastattelumenetelmää käyttäen Pirkanmaan alueen kohtaamispaikkojen LAPE-hankkeen kohtaamispaikkakehittämisalatyöryhmään osallistuneilta (n=8) ja osallistumattomilta (n=5) työntekijöiltä (N=13) keväällä 2019. Aineisto videoitiin, litteroitiin ja analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustehtävää vastaavista pelkistyksistä (n=503) muodostui 6 yläluokkaa ja 32 alaluokkaa.
Tulosten mukaan henkilöstön kokemukset asiakastyöstä lapsiperheiden avoimissa kohtaamispaikoissa liittyivät kuuteen yläluokkaan: kohtaamistyön oivaltaminen, asiakaslähtöisyyden ylläpitäminen, ammatillisuuden hallinta, yhteyden luominen kävijöihin, kävijöitä tukeva läsnäolo ja ohjaaminen sekä perhelähtöinen yhteinen tekeminen. Alaluokkia olivat muun muassa rajapintojen ylittämisen, osallistujien vaikutusmahdollisuuksista huolehtimisen, oman roolin tiedostamisen, osallistujien kohtaamisen, osallistujien avuntarpeen tunnistamisen sekä osallistujien osallistamisen. Työntekijäryhmien välillä oli nähtävillä painotuseroja: kehittämistyöhön osallistujat puhuivat asiakastyöstä kohtaamispaikoilla yleisemmällä ja kehittämistyöhön osallistumattomat tiedonantajat henkilökohtaisemmalla tasolla ja olivat oivaltaneet osan kohtaamistyön tehtävistään käytännönläheisemmin. Lähtökohdat tunnistettiin molemmissa vastaajaryhmissä samankaltaisiksi ja ne vastasivat aiempia tutkimustuloksia. Kehittämiskohteiksi tunnistettiin asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksien ja vapaaehtoistyön lisääminen sekä vapaaehtoisten ohjaamisen huomioiminen toiminnan järjestämiseksi. The purpose of this study was to describe working with clients in the open meeting places of the family center network as experienced by the staff of the meeting places based on interviews, and to illustrate the different emphases of two employee groups in working with clients at the meeting places. The aim was to produce knowledge of the views and experiences of the staff regarding working with families with children at the meeting places to target the development concerning the meeting places in the Pirkanmaa region, Finland. The results can be utilized in developing existing and new meeting places.
The Program to Address Child and Family Services has already been promoting the family center activities for several years in national development programs. The project piloted the meeting place activities open for all families with children organized in the family centers in Pirkanmaa in the period 2017–2018. At the end of the development project, there was need for further investigating the previously completed preventive work and the staff experiences of the work carried out with the clients in these meeting places.
First, previous research on the topic was explored using a systematic literature review conducted in the Medic, Cinahl, Social Service Abstract, Social Service Premium Collection and Education Collection databases. The search terms used were ”family centre” or ”family center” or ”center for children and parents” or ”parent craft center” or ”community centre”. Research data was collected in group interviews using the theme interview method. The interviewees were employees (N=13) who had participated (n=8) or not participated (n=5) in a working group for developing the meeting places in the Program to Address Child and Family Services in Pirkanmaa in the spring of 2019. The data were video recorded, transcribed and analyzed using the data-driven content analysis method. Reductions (n=503) corresponding to the research assignment produced 6 upper categories and 32 subcategories.
According to the results, the staff experiences of working with clients in the open meeting places for families with children were connected to six upper categories: understanding the work involving encountering clients, maintaining a client-driven approach, maintaining proficiency, forming a connection with visitors, presence and guidance supporting visitors, and joint, family-oriented activities. The subcategories included crossing interfaces, ensuring participants’ opportunities for influence, awareness of one’s role, encountering participants, identifying participants’ needs for help, and ensuring participant inclusion. Differences in emphases could be recognized between the employee groups: those who had participated in the development work talked about the work with clients at the meeting places on a more generic level, whereas the informants not involved in development referred to it on a more personal level and perceived some of their tasks related to encountering clients in a more practical way. Both interviewee groups recognized the premises of the activities similarly, which was in line with previous research findings. The identified development targets included increasing the clients’ opportunities for influence and volunteering, and taking the supervision of volunteers into account in organizing the activities.
Perhekeskustoimintaa on Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelmassa (LAPE) edistetty jo useiden vuosien ajan kansallisissa kehittämisohjelmissa. Perhekeskuksiin kuuluvaa, kaikille lapsiperheille avointa kohtaamispaikkatoimintaa pilotoitiin LAPE-hankkeessa Pirkanmaalla vuosina 2017–2018. Kehittämishankkeen loppuessa oli tarpeellista tutkia tarkemmin jo tehtyä ennaltaehkäisevää työtä ja henkilökunnan kokemuksia tekemästään asiakastyöstä näillä kohtaamispaikoilla.
Aluksi kartoitettiin aiempaa tutkimusta aiheesta systemaattisen tietokantahaun avulla tietokannoista Medic, Cinahl, Social Service Abstract, Social Service Premium Collection ja Education Collection. Hakusanoina käytettiin sanoja ”family centre” or ”family center” or ”centre for children and parents”or ”parent craft center” or ”community centre”. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluin teemahaastattelumenetelmää käyttäen Pirkanmaan alueen kohtaamispaikkojen LAPE-hankkeen kohtaamispaikkakehittämisalatyöryhmään osallistuneilta (n=8) ja osallistumattomilta (n=5) työntekijöiltä (N=13) keväällä 2019. Aineisto videoitiin, litteroitiin ja analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustehtävää vastaavista pelkistyksistä (n=503) muodostui 6 yläluokkaa ja 32 alaluokkaa.
Tulosten mukaan henkilöstön kokemukset asiakastyöstä lapsiperheiden avoimissa kohtaamispaikoissa liittyivät kuuteen yläluokkaan: kohtaamistyön oivaltaminen, asiakaslähtöisyyden ylläpitäminen, ammatillisuuden hallinta, yhteyden luominen kävijöihin, kävijöitä tukeva läsnäolo ja ohjaaminen sekä perhelähtöinen yhteinen tekeminen. Alaluokkia olivat muun muassa rajapintojen ylittämisen, osallistujien vaikutusmahdollisuuksista huolehtimisen, oman roolin tiedostamisen, osallistujien kohtaamisen, osallistujien avuntarpeen tunnistamisen sekä osallistujien osallistamisen. Työntekijäryhmien välillä oli nähtävillä painotuseroja: kehittämistyöhön osallistujat puhuivat asiakastyöstä kohtaamispaikoilla yleisemmällä ja kehittämistyöhön osallistumattomat tiedonantajat henkilökohtaisemmalla tasolla ja olivat oivaltaneet osan kohtaamistyön tehtävistään käytännönläheisemmin. Lähtökohdat tunnistettiin molemmissa vastaajaryhmissä samankaltaisiksi ja ne vastasivat aiempia tutkimustuloksia. Kehittämiskohteiksi tunnistettiin asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksien ja vapaaehtoistyön lisääminen sekä vapaaehtoisten ohjaamisen huomioiminen toiminnan järjestämiseksi.
The Program to Address Child and Family Services has already been promoting the family center activities for several years in national development programs. The project piloted the meeting place activities open for all families with children organized in the family centers in Pirkanmaa in the period 2017–2018. At the end of the development project, there was need for further investigating the previously completed preventive work and the staff experiences of the work carried out with the clients in these meeting places.
First, previous research on the topic was explored using a systematic literature review conducted in the Medic, Cinahl, Social Service Abstract, Social Service Premium Collection and Education Collection databases. The search terms used were ”family centre” or ”family center” or ”center for children and parents” or ”parent craft center” or ”community centre”. Research data was collected in group interviews using the theme interview method. The interviewees were employees (N=13) who had participated (n=8) or not participated (n=5) in a working group for developing the meeting places in the Program to Address Child and Family Services in Pirkanmaa in the spring of 2019. The data were video recorded, transcribed and analyzed using the data-driven content analysis method. Reductions (n=503) corresponding to the research assignment produced 6 upper categories and 32 subcategories.
According to the results, the staff experiences of working with clients in the open meeting places for families with children were connected to six upper categories: understanding the work involving encountering clients, maintaining a client-driven approach, maintaining proficiency, forming a connection with visitors, presence and guidance supporting visitors, and joint, family-oriented activities. The subcategories included crossing interfaces, ensuring participants’ opportunities for influence, awareness of one’s role, encountering participants, identifying participants’ needs for help, and ensuring participant inclusion. Differences in emphases could be recognized between the employee groups: those who had participated in the development work talked about the work with clients at the meeting places on a more generic level, whereas the informants not involved in development referred to it on a more personal level and perceived some of their tasks related to encountering clients in a more practical way. Both interviewee groups recognized the premises of the activities similarly, which was in line with previous research findings. The identified development targets included increasing the clients’ opportunities for influence and volunteering, and taking the supervision of volunteers into account in organizing the activities.