Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mentorointi asiantuntijuuden kehittymisen tukena: Mentorointiohjelmaan osallistuneiden mentoreiden ja aktoreiden kokemuksia mentoroinnista

Louhimo, Leena (2020)

 
Avaa tiedosto
LeenaLouhimo.pdf (664.0Kt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Louhimo, Leena
2020

Elinikäinen oppiminen ja kasvatus, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Lifelong Learning and Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-08-04
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006096002
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten mentoroinnin avulla voidaan tukea asiantuntijuuden kehittymistä. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tarkastelunäkökulma keskittyy yksilön kokemuksiin siitä, millaista asiantuntijuuden kehittymistä ja kasvua mentorit ja mentoroitavat eli aktorit kokivat saavuttaneensa mentoroinnin avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan erään kansainvälisen yrityksen liiketoiminta-alueen mentorointiohjelmaan osallistuneiden mentoreiden ja aktoreiden kokemuksia.

Tutkimustehtävä jakautuu kahteen tutkimuskysymykseen. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita ensinnäkin siitä, minkälaisia asiantuntijuuden kehittymisen kokemuksia mentorit ja aktorit mentorointiohjelman avulla saavuttivat. Mentorointiohjelma toteutettiin aktorilähtöisesti eli niin, että keskustelut pohjautuivat aktorin tarpeisiin ja hänen asettamiin tavoitteisiin. Tutkimuksen toisena tutkimuskysymyksenä tarkastellaan näin ollen sitä, saavuttivatko aktorit heidän itselleen asettamansa tavoitteet vai jäikö tavoitteita saavuttamatta.

Tutkimus on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun periaatteita noudattaen. Teoreettinen viitekehys rakentuu asiantuntijuuden ja mentoroinnin käsitteiden ympärille. Aineistona tässä tutkimuksessa on käytetty haastatteluja, jotka on kerätty videon välityksellä vuoden 2018 mentorointiohjelmaan osallistuneilta mentoreilta ja aktoreilta. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi aktoria ja viisi mentoria, joiden kokemuksia tarkastellaan roolien mukaan omissa kappaleissaan. Lisäksi aktoreiden kokemuksia peilataan heidän alussa asettamiinsa tavoitteisiin.

Mentorointiohjelmaan osallistuneet kokivat mentoroinnin pääosin hyödyllisenä asiantuntijuuden kehittymisen kannalta. Aktoreiden kokemia asiantuntijuuden kehittymisen kokemuksia olivat perspektiivin lisääntyminen, uudet toimintatavat, reflektoinnin merkitys, ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen, itseluottamuksen lisääntyminen sekä kokonaisuuksien hahmottaminen. Mentoreiden kokemuksissa asiantuntijuuden kehittyminen puolestaan näkyi tietämyksen laajenemisena, perspektiivin lisääntymisenä ja johtajuustaitojen kehittymisenä.

Aktoreiden saavuttamat tavoitteet olivat osittain linjassa asiantuntijuuden kehittymisen kokemusta kanssa. Kenenkään tavoitteet eivät jääneet täysin saavuttamatta, mutta erään aktorin kokemuksesta huokui pettymys mentorointiohjelmaan. Pääsyynä mentoroinnin epäonnistumiselle olivat yhteydenpitoon liittyvät haasteet. Osa aktoreista kuitenkin saavutti yksilölliset tavoitteensa kokonaan, ja joihinkin tavoitteisiin päästiin osittain. Tämän tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että onnistuessaan mentorointi voidaan nähdä toimivana keinona tukea asiantuntijuuden kehitystä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [1348]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste