Mentorointi asiantuntijuuden kehittymisen tukena: Mentorointiohjelmaan osallistuneiden mentoreiden ja aktoreiden kokemuksia mentoroinnista
Louhimo, Leena (2020)
Louhimo, Leena
2020
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Lifelong Learning and Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-08-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006096002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006096002
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten mentoroinnin avulla voidaan tukea asiantuntijuuden kehittymistä. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tarkastelunäkökulma keskittyy yksilön kokemuksiin siitä, millaista asiantuntijuuden kehittymistä ja kasvua mentorit ja mentoroitavat eli aktorit kokivat saavuttaneensa mentoroinnin avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan erään kansainvälisen yrityksen liiketoiminta-alueen mentorointiohjelmaan osallistuneiden mentoreiden ja aktoreiden kokemuksia.
Tutkimustehtävä jakautuu kahteen tutkimuskysymykseen. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita ensinnäkin siitä, minkälaisia asiantuntijuuden kehittymisen kokemuksia mentorit ja aktorit mentorointiohjelman avulla saavuttivat. Mentorointiohjelma toteutettiin aktorilähtöisesti eli niin, että keskustelut pohjautuivat aktorin tarpeisiin ja hänen asettamiin tavoitteisiin. Tutkimuksen toisena tutkimuskysymyksenä tarkastellaan näin ollen sitä, saavuttivatko aktorit heidän itselleen asettamansa tavoitteet vai jäikö tavoitteita saavuttamatta.
Tutkimus on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun periaatteita noudattaen. Teoreettinen viitekehys rakentuu asiantuntijuuden ja mentoroinnin käsitteiden ympärille. Aineistona tässä tutkimuksessa on käytetty haastatteluja, jotka on kerätty videon välityksellä vuoden 2018 mentorointiohjelmaan osallistuneilta mentoreilta ja aktoreilta. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi aktoria ja viisi mentoria, joiden kokemuksia tarkastellaan roolien mukaan omissa kappaleissaan. Lisäksi aktoreiden kokemuksia peilataan heidän alussa asettamiinsa tavoitteisiin.
Mentorointiohjelmaan osallistuneet kokivat mentoroinnin pääosin hyödyllisenä asiantuntijuuden kehittymisen kannalta. Aktoreiden kokemia asiantuntijuuden kehittymisen kokemuksia olivat perspektiivin lisääntyminen, uudet toimintatavat, reflektoinnin merkitys, ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen, itseluottamuksen lisääntyminen sekä kokonaisuuksien hahmottaminen. Mentoreiden kokemuksissa asiantuntijuuden kehittyminen puolestaan näkyi tietämyksen laajenemisena, perspektiivin lisääntymisenä ja johtajuustaitojen kehittymisenä.
Aktoreiden saavuttamat tavoitteet olivat osittain linjassa asiantuntijuuden kehittymisen kokemusta kanssa. Kenenkään tavoitteet eivät jääneet täysin saavuttamatta, mutta erään aktorin kokemuksesta huokui pettymys mentorointiohjelmaan. Pääsyynä mentoroinnin epäonnistumiselle olivat yhteydenpitoon liittyvät haasteet. Osa aktoreista kuitenkin saavutti yksilölliset tavoitteensa kokonaan, ja joihinkin tavoitteisiin päästiin osittain. Tämän tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että onnistuessaan mentorointi voidaan nähdä toimivana keinona tukea asiantuntijuuden kehitystä.
Tutkimustehtävä jakautuu kahteen tutkimuskysymykseen. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita ensinnäkin siitä, minkälaisia asiantuntijuuden kehittymisen kokemuksia mentorit ja aktorit mentorointiohjelman avulla saavuttivat. Mentorointiohjelma toteutettiin aktorilähtöisesti eli niin, että keskustelut pohjautuivat aktorin tarpeisiin ja hänen asettamiin tavoitteisiin. Tutkimuksen toisena tutkimuskysymyksenä tarkastellaan näin ollen sitä, saavuttivatko aktorit heidän itselleen asettamansa tavoitteet vai jäikö tavoitteita saavuttamatta.
Tutkimus on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun periaatteita noudattaen. Teoreettinen viitekehys rakentuu asiantuntijuuden ja mentoroinnin käsitteiden ympärille. Aineistona tässä tutkimuksessa on käytetty haastatteluja, jotka on kerätty videon välityksellä vuoden 2018 mentorointiohjelmaan osallistuneilta mentoreilta ja aktoreilta. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi aktoria ja viisi mentoria, joiden kokemuksia tarkastellaan roolien mukaan omissa kappaleissaan. Lisäksi aktoreiden kokemuksia peilataan heidän alussa asettamiinsa tavoitteisiin.
Mentorointiohjelmaan osallistuneet kokivat mentoroinnin pääosin hyödyllisenä asiantuntijuuden kehittymisen kannalta. Aktoreiden kokemia asiantuntijuuden kehittymisen kokemuksia olivat perspektiivin lisääntyminen, uudet toimintatavat, reflektoinnin merkitys, ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen, itseluottamuksen lisääntyminen sekä kokonaisuuksien hahmottaminen. Mentoreiden kokemuksissa asiantuntijuuden kehittyminen puolestaan näkyi tietämyksen laajenemisena, perspektiivin lisääntymisenä ja johtajuustaitojen kehittymisenä.
Aktoreiden saavuttamat tavoitteet olivat osittain linjassa asiantuntijuuden kehittymisen kokemusta kanssa. Kenenkään tavoitteet eivät jääneet täysin saavuttamatta, mutta erään aktorin kokemuksesta huokui pettymys mentorointiohjelmaan. Pääsyynä mentoroinnin epäonnistumiselle olivat yhteydenpitoon liittyvät haasteet. Osa aktoreista kuitenkin saavutti yksilölliset tavoitteensa kokonaan, ja joihinkin tavoitteisiin päästiin osittain. Tämän tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että onnistuessaan mentorointi voidaan nähdä toimivana keinona tukea asiantuntijuuden kehitystä.