Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä monikulttuurisuudesta

Al Nassar, Rusul (2020)

 
Avaa tiedosto
alNassarRusul.pdf (1.338Mt)
Lataukset: 



Al Nassar, Rusul
2020

Luokanopettaja, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Teacher Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-06-18
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006045918
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä kulttuurista, monikulttuurisuudesta sekä toimijuudesta monikulttuurisessa ympäristössä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäksi merkityksiä, jotka ovat olleet merkitseviä merkitysten muodostumisessa. Teoreettisen viitekehyksen osiossa avataan kulttuurin ja monikulttuurisuuden käsite ja lisäksi siihen kuuluu monikulttuurinen kasvatus, kriittinen monikulttuurisuus ja interkulttuurinen oppiminen. Monikulttuurisuuskasvatus -osioon sisältyy myös tämän hetkisten suomalaisten opetussuunnitelmien tarkastelu.
Tutkimusmenetelmänä toimi fenomenografinen tutkimusote, sillä tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja eroavaisuuksia niiden välillä. Aineiston analyysi toteutettiin fenomenografiselle tutkimusotteelle olennaisella tavalla etsimällä merkitysyksiköitä ja muodostamalla toisistaan erillisiä kategorioita. Tutkimusaineisto kerättiin Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden ryhmästä kyselylomakkeen muodosta, ja kyselyyn vastasi lopulta 16 opiskelijaa.
Käsitysten erojen ja samankaltaisuuksien luokittelun myötä muodostui yhteensä 3 yläkategoriaa, joista jokaiseen 2 alakategoriaa. Tutkimuksen tuloksen mukaan luokanopettajaopiskelijoiden käsityksissä kulttuuria lähestytään kulttuurisena toimintana tai yhteisönä. Monikulttuurisuuden käsitykset muodostuvat sellaisesta tilasta, missä saman yhteiskunnan sisällä toisistaan erilliset kulttuurit kohtaavat tai sekoittuvat. Opiskelijoiden käsitysten muodostumiseen on pääsääntöisesti merkinnyt kulttuuriset kohtaamiset, mutta luokanopettajakoulutuksen ei nähty kuitenkaan edistävän valmiuksia toimijuuteen monikulttuurisessa luokassa. Lisäksi käsityksiä analysoidaan kriittisesti interkulttuurisen oppimisen ja kriittisen monikulttuurisuuden näkökulmista.
Tutkimusanalyysi pyrittiin toteuttamaan mahdollisimman neutraalisti ja pätevästi löytäen noudattamalla hyviä tieteellisiä käytäntöjä. Tutkimuksen toteutustapa palvelee kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisiä piirteitä. Tutkimuksessa perustellaan kattavasti tutkimuksen eteneminen sekä tiedostetaan tutkijan aseman merkitys ja sen vaikutus tutkimusprosessiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [34700]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste