Olennaisuuden määrittäminen yritysvastuuraportoinnissa
Annila, Henri (2020)
Annila, Henri
2020
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006035899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202006035899
Tiivistelmä
Yritys voi tuottaa ja julkaista yritysvastuuraportin joko vapaaehtoisesti tai lain velvoittamana. Yritysvastuuraportointia ohjataan lain lisäksi myös useilla erilaisilla kansainvälisillä standardeilla, joten eri yritysten tuottamat raportit voivat olla hyvin erilaisia riippuen raportoinnissa käytetystä standardista. Yritysvastuuraportin sisältöön vaikuttaa merkittävästi se mitkä asiat yritys luokittelee olennaisiksi. Tutkimuksen tavoitteena on selventää, yritysvastuuraporttien sisältöön merkittävästi vaikuttavaa, olennaisuuden määrittämisen prosessia sekä antaa kuva siitä, miten yritykset tällä hetkellä toteuttavat olennaisuuden määritystä. Yritysten tavoista toteuttaa yritysvastuuraportointia löytyy aiempaa tutkimuskirjallisuutta, joten tämä tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aineistona on käytetty olennaisuuden määrittelyä sekä sidosryhmäyhteistyötä käsitteleviä tutkimuksia.
Yritysvastuuraportoinnin kannalta olennaiset asiat vaihtelevat eri yritysten ja eri toimialojen välillä. Olennaisuuden määritys toteutetaan yrityskohtaisesti sidosryhmävuorovaikutuksen avulla, joten tutkimuksen teoreettisena perustana on sidosryhmäteoria. Tutkimuksessa avataan neljän standardin erilaiset määritelmät yrityksen sidosryhmistä sekä erilaisten määritelmien vaikutukset yritysvastuuraportin sisällön määrittämisessä.
Yritysvastuuraportteja hyödyntävien sidosryhmien kannalta olisi olennaista, että raportista on nähtävissä millä perusteella esitetyt asiat on luokiteltu oleellisiksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritysvastuuraportteja julkaisevat yritykset kertovat harvoin raporteissaan olennaisuuden määrittämisen prosessista, vaikka se vaikuttaa merkittävästi raportin sisältöön. Yritykset saattavat julkaista raporteissaan kuitenkin olennaisuusanalyysin avulla muodostetun olennaisuusmatriisin, mikä esittää olennaiset asiat hyvin yksinkertaistetussa muodossa. Olennaisuusmatriisin esittäminen on ongelmallista, mikäli prosessia sen taustalla ei ole kuvattu, koska olennaisuusmatriisista ei saa selville millä tavalla lopputulokseen on päädytty ja kuka asioista on päättänyt.
Yritysvastuuraportoinnin kannalta olennaiset asiat vaihtelevat eri yritysten ja eri toimialojen välillä. Olennaisuuden määritys toteutetaan yrityskohtaisesti sidosryhmävuorovaikutuksen avulla, joten tutkimuksen teoreettisena perustana on sidosryhmäteoria. Tutkimuksessa avataan neljän standardin erilaiset määritelmät yrityksen sidosryhmistä sekä erilaisten määritelmien vaikutukset yritysvastuuraportin sisällön määrittämisessä.
Yritysvastuuraportteja hyödyntävien sidosryhmien kannalta olisi olennaista, että raportista on nähtävissä millä perusteella esitetyt asiat on luokiteltu oleellisiksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritysvastuuraportteja julkaisevat yritykset kertovat harvoin raporteissaan olennaisuuden määrittämisen prosessista, vaikka se vaikuttaa merkittävästi raportin sisältöön. Yritykset saattavat julkaista raporteissaan kuitenkin olennaisuusanalyysin avulla muodostetun olennaisuusmatriisin, mikä esittää olennaiset asiat hyvin yksinkertaistetussa muodossa. Olennaisuusmatriisin esittäminen on ongelmallista, mikäli prosessia sen taustalla ei ole kuvattu, koska olennaisuusmatriisista ei saa selville millä tavalla lopputulokseen on päädytty ja kuka asioista on päättänyt.