Autonomisten ajoneuvojen regulaation haasteet vastuun, eettisyyden ja datan näkökulmasta
Kahala, Väinö (2020)
Kahala, Väinö
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005285822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005285822
Tiivistelmä
Autonomiset ajoneuvot ovat ajoneuvoja, jotka kykenevät hoitamaan ajotehtävän osittain tai kokonaan ilman ihmiskuljettajan ohjausta. Autonomisten ajoneuvojen laajamittainen käyttöönotto sisältää lukuisia mahdollisuuksia esimerkiksi liikenneturvallisuuden ja infrastruktuurin suunnittelun näkökulmasta. Teknologia nostaa esille kuitenkin paljon sen regulaatioon liittyviä kysymyksiä, jotka on ratkaistava teknologian käyttöönoton mahdollistamiseksi. Tässä kandidaatintyössä keskitytään regulaation haasteisiin vastuukysymysten, eettisyyden, ja datan osalta. Työn tavoitteena oli perehtyä regulaation haasteisiin rajatussa viitekehyksessä ja tuoda esiin keskeisimpiä regulaation ongelmia. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena.
Työssä käsitellään ensin autonomisia ajoneuvoja ja teknologian regulaatiota yleisesti sekä esitellään kirjallisuudessa laajasti käytetty autonomisten ajoneuvojen luokittelu, jota sovelletaan myös tässä työssä. Seuraavaksi perehdytään tarkemmin autonomisten ajoneuvojen regulaation haasteisiin vastuun, eettisyyden ja datan regulaation osalta. Lisäksi tutkitaan regulaation vaikutusta autonomisten ajoneuvojen kehitykseen. Esille nousseita haasteita sovelletaan yhdistämällä työn alussa esitelty luokittelumenetelmä haasteisiin ja havainnoidaan haasteiden ilmenemistä luokittelun viitekehyksessä. Lopuksi tarkastellaan regulaation keskeisimpiä haasteita yleisesti.
Vastuukysymysten osalta kirjallisuudessa nousevat esille vastuun siirtyminen kuljettajalta ajoneuvolle ja sen vaikutukset ajoneuvon valmistajiin ja vakuutuskäytäntöihin. Eettisissä kysymyksissä keskeisenä ongelmana ovat erilaiset eettiset filosofiat ja eettisistä valinnoista vastaavan tahon määrittäminen. Datan omistajuuteen liittyvissä kysymyksissä keskeisenä teemana ovat datan eri sidosryhmät ja sidosryhmien väliset ristiriidat mutta toisaalta myös datan hyödyntämisen tuomat mahdollisuudet. Kyberturvallisuuden osalta on huomattu ajoneuvojen olevan jo nykyiselläänkin alttiita kyberhyökkäyksille, ja kehityksen sekä ajoneuvojen ja infrastruktuurin välisen kommunikaation lisääntyessä painotetaan kyberturvallisuuden merkityksen kasvua.
Regulaation haasteiden huomataan osittain kytkeytyvän toisiinsa ja ilmenevän eri tavoin työssä käytettävän luokittelun eri tasoilla. Kirjallisuudessa painotetaan regulaation vähäisyyden ja epäyhtenäisyyden negatiivisia vaikutuksia autonomisten ajoneuvojen kehitykseen. Keskeiseksi teemaksi kaikilla käsitellyillä regulaation osa-alueilla nousevat eri sidosryhmien intressit ja intressiristiriidat.
Työssä käsitellään ensin autonomisia ajoneuvoja ja teknologian regulaatiota yleisesti sekä esitellään kirjallisuudessa laajasti käytetty autonomisten ajoneuvojen luokittelu, jota sovelletaan myös tässä työssä. Seuraavaksi perehdytään tarkemmin autonomisten ajoneuvojen regulaation haasteisiin vastuun, eettisyyden ja datan regulaation osalta. Lisäksi tutkitaan regulaation vaikutusta autonomisten ajoneuvojen kehitykseen. Esille nousseita haasteita sovelletaan yhdistämällä työn alussa esitelty luokittelumenetelmä haasteisiin ja havainnoidaan haasteiden ilmenemistä luokittelun viitekehyksessä. Lopuksi tarkastellaan regulaation keskeisimpiä haasteita yleisesti.
Vastuukysymysten osalta kirjallisuudessa nousevat esille vastuun siirtyminen kuljettajalta ajoneuvolle ja sen vaikutukset ajoneuvon valmistajiin ja vakuutuskäytäntöihin. Eettisissä kysymyksissä keskeisenä ongelmana ovat erilaiset eettiset filosofiat ja eettisistä valinnoista vastaavan tahon määrittäminen. Datan omistajuuteen liittyvissä kysymyksissä keskeisenä teemana ovat datan eri sidosryhmät ja sidosryhmien väliset ristiriidat mutta toisaalta myös datan hyödyntämisen tuomat mahdollisuudet. Kyberturvallisuuden osalta on huomattu ajoneuvojen olevan jo nykyiselläänkin alttiita kyberhyökkäyksille, ja kehityksen sekä ajoneuvojen ja infrastruktuurin välisen kommunikaation lisääntyessä painotetaan kyberturvallisuuden merkityksen kasvua.
Regulaation haasteiden huomataan osittain kytkeytyvän toisiinsa ja ilmenevän eri tavoin työssä käytettävän luokittelun eri tasoilla. Kirjallisuudessa painotetaan regulaation vähäisyyden ja epäyhtenäisyyden negatiivisia vaikutuksia autonomisten ajoneuvojen kehitykseen. Keskeiseksi teemaksi kaikilla käsitellyillä regulaation osa-alueilla nousevat eri sidosryhmien intressit ja intressiristiriidat.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]