"Silloin ei tarvitsisi pelätä onnistuuko vai ei": Kuudesluokkalaisten mielipiteitä tasoryhmistä liikunnanopetuksessa
Hakomäki, Lotta; Laakso, Johanna (2020)
Hakomäki, Lotta
Laakso, Johanna
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Teacher Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-08-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005285784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005285784
Tiivistelmä
Liikunnanopetuksen tarkoituksena on tukea oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja luoda oppilaille positiivisia kokemuksia jokaisella liikuntatunnilla sekä antaa eväitä liikunnallisesti aktiivisen elämäntavan tukemiseksi. Liikuntaryhmät ovat kuitenkin taitotasoltaan hyvin heterogeenisiä, ja opettajalle on suuri haaste luoda onnistumisen kokemuksia jokaiselle oppilaalle liikuntatunneilla. Opetuksen ja harjoitteiden tulisi olla aina jokaisen oppilaan taitotasolle sopivaa. Eriyttämisestä huolimatta kaikki oppilaat eivät aina saa liikuntatunneilla onnistumisen ja pätevyyden kokemuksia, mikä voi heikentää oppilaiden sisäistä motivaatiota liikuntaa kohtaan. Tässä tutkimuksessa pyritäänkin pääsemään lähelle lasten omia mielipiteitä ja pohtimaan, voisivatko tasoryhmät olla yksi mahdollinen ratkaisu liikuntatuntien käytänteeksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia mielipiteitä kuudesluokkalaisilla on tasoryhmistä liikunnanopetuksessa ja miten he perustelevat mielipiteitään. Lisäksi tarkastelimme eri taustamuuttujien yhteyksiä oppilaiden mielipiteisiin.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla Tampereen seudun kahdeksassa peruskoulussa tammi- ja helmikuussa 2020. Tutkimus on pääasiassa määrällinen tutkimus, jota syvennetään laadullisella tutkimuksella. Aineisto koostuu 437 kuudesluokkalaisen oppilaan vastauksesta.
Tuloksissa ilmeni, että oppilaista noin 60 prosenttia on sitä mieltä, että tasoryhmät liikunnanopetuksessa olisivat hyvä asia. Vastaavasti noin 40 prosenttia oppilaista on sitä mieltä, että tasoryhmät liikunnanopetuksessa eivät olisi hyvä asia. Prosentuaalisesti oppilaat arvioivat tasoryhmien vaikutuksia liikuntatunneilla viihtymiseen, parhaansa yrittämiseen, uusien asioiden oppimiseen, toimintaan osallistumiseen sekä liikuntatunneille menemiseen enemmän positiivisina kuin negatiivisina. Oppilaat perustelivat mielipiteitään tasoryhmien puolesta oppimisella, kehittymisellä ja itsensä haastamisella, liikuntatuntien onnistumisella, sosioemotionaalisilla tekijöillä ja omantasoisuudella. Vastaavasti tasoryhmiä vastaan olevia mielipiteitä perusteltiin sosioemotionaalisilla ja fyysisillä tekijöillä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia mielipiteitä kuudesluokkalaisilla on tasoryhmistä liikunnanopetuksessa ja miten he perustelevat mielipiteitään. Lisäksi tarkastelimme eri taustamuuttujien yhteyksiä oppilaiden mielipiteisiin.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla Tampereen seudun kahdeksassa peruskoulussa tammi- ja helmikuussa 2020. Tutkimus on pääasiassa määrällinen tutkimus, jota syvennetään laadullisella tutkimuksella. Aineisto koostuu 437 kuudesluokkalaisen oppilaan vastauksesta.
Tuloksissa ilmeni, että oppilaista noin 60 prosenttia on sitä mieltä, että tasoryhmät liikunnanopetuksessa olisivat hyvä asia. Vastaavasti noin 40 prosenttia oppilaista on sitä mieltä, että tasoryhmät liikunnanopetuksessa eivät olisi hyvä asia. Prosentuaalisesti oppilaat arvioivat tasoryhmien vaikutuksia liikuntatunneilla viihtymiseen, parhaansa yrittämiseen, uusien asioiden oppimiseen, toimintaan osallistumiseen sekä liikuntatunneille menemiseen enemmän positiivisina kuin negatiivisina. Oppilaat perustelivat mielipiteitään tasoryhmien puolesta oppimisella, kehittymisellä ja itsensä haastamisella, liikuntatuntien onnistumisella, sosioemotionaalisilla tekijöillä ja omantasoisuudella. Vastaavasti tasoryhmiä vastaan olevia mielipiteitä perusteltiin sosioemotionaalisilla ja fyysisillä tekijöillä.