Kulttuurien kirjo kielen konventioissa: Diskurssianalyysi monikulttuurisuuden representaatiosta lukion opetussuunnitelman perusteissa
Jaatinen, Riikka (2020)
Jaatinen, Riikka
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005275745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005275745
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelin lukion opetussuunnitelman perusteiden monikulttuurisuutta kuvaavia kielellisiä valintoja. Tarkoituksena oli tutkia, millaisin diskurssein monikulttuurisuutta rakennetaan opetussuunnitelmassa sekä kartoittaa näiden diskurssien tuottamaa monikulttuurisuuskuvastoa.
Tutkimuksen aineistona oli vuonna 2019 julkistetut lukion opetussuunnitelman perusteet. Tutkimus oli analyyttinen ja relativistinen diskurssianalyysi. Tutkimuksessa opetussuunnitelman kielellisiä valintoja tarkasteltiin aineistolle avoimena. Tarkoituksena oli tutkia kielellisiä valintoja yhteiskunnan monikulttuurisuutta rakentavina ja merkityksellistävinä järjestelminä.
Analyysin seurauksena aineistosta muotoutui neljä diskurssia: luonnollisuusdiskurssi, merkitysdiskurssi, tavoitediskurssi ja hyötydiskurssi. Luonnollisuusdiskurssi tuotti monikulttuurisuudesta kuvaa luonnollisena, neutraalina osana yhteiskuntaa, joka on sellaisenaan olemassa varauksettomana totuutena. Merkitysdiskurssissa monikulttuurisuus rakentui sellaiseksi yhteiskunnalliseksi ilmiöksi, jolla on jokin tärkeä arvo tai merkitys. Tällöin suhtautuminen monikulttuurisuuteen näyttäytyi myönteisenä. Tavoitediskurssi rakensi monikulttuurisuutta aktiivisen toiminnan ja tavoitteellisuuden kautta. Hyötydiskurssissa monikulttuurisuus näyttäytyi resurssina, jolla on yhteisölle jonkinlainen välinearvo.
Analyysin seurauksena opetussuunnitelmassa voidaan nähdä erilaisia puhetapoja, joilla monikulttuurisuutta tuotetaan. Monikulttuurisuus nähdään diskursseissa joko neutraalina tai merkityksellisenä osana yhteiskuntaa. Monikulttuurisuus rakentuu joko essentiaaliseksi yhteiskunnan osa-alueeksi, tavoiteltavaksi ihanteeksi tai tavoitteiden saavuttamisen välineeksi. Monikulttuurisuusrepresentaatiot eivät ole ristiriidassa lukion opetussuunnitelmassa kuvattujen monikulttuurisuutta koskevien arvosisältöjen kanssa. Diskurssit kuitenkin rakentavat monikulttuurisuudesta monitahoisempaa kuvaa kuin opetussuunnitelman asiasisältö.
Tutkimuksen aineistona oli vuonna 2019 julkistetut lukion opetussuunnitelman perusteet. Tutkimus oli analyyttinen ja relativistinen diskurssianalyysi. Tutkimuksessa opetussuunnitelman kielellisiä valintoja tarkasteltiin aineistolle avoimena. Tarkoituksena oli tutkia kielellisiä valintoja yhteiskunnan monikulttuurisuutta rakentavina ja merkityksellistävinä järjestelminä.
Analyysin seurauksena aineistosta muotoutui neljä diskurssia: luonnollisuusdiskurssi, merkitysdiskurssi, tavoitediskurssi ja hyötydiskurssi. Luonnollisuusdiskurssi tuotti monikulttuurisuudesta kuvaa luonnollisena, neutraalina osana yhteiskuntaa, joka on sellaisenaan olemassa varauksettomana totuutena. Merkitysdiskurssissa monikulttuurisuus rakentui sellaiseksi yhteiskunnalliseksi ilmiöksi, jolla on jokin tärkeä arvo tai merkitys. Tällöin suhtautuminen monikulttuurisuuteen näyttäytyi myönteisenä. Tavoitediskurssi rakensi monikulttuurisuutta aktiivisen toiminnan ja tavoitteellisuuden kautta. Hyötydiskurssissa monikulttuurisuus näyttäytyi resurssina, jolla on yhteisölle jonkinlainen välinearvo.
Analyysin seurauksena opetussuunnitelmassa voidaan nähdä erilaisia puhetapoja, joilla monikulttuurisuutta tuotetaan. Monikulttuurisuus nähdään diskursseissa joko neutraalina tai merkityksellisenä osana yhteiskuntaa. Monikulttuurisuus rakentuu joko essentiaaliseksi yhteiskunnan osa-alueeksi, tavoiteltavaksi ihanteeksi tai tavoitteiden saavuttamisen välineeksi. Monikulttuurisuusrepresentaatiot eivät ole ristiriidassa lukion opetussuunnitelmassa kuvattujen monikulttuurisuutta koskevien arvosisältöjen kanssa. Diskurssit kuitenkin rakentavat monikulttuurisuudesta monitahoisempaa kuvaa kuin opetussuunnitelman asiasisältö.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6519]