Morphological and Semantic Features of Antidepressant Brand Names
Karvonen, Emilia (2020)
Karvonen, Emilia
2020
Kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005265687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005265687
Tiivistelmä
Masennuslääkkeiden brändinimien morfologiset ja semanttiset piirteet
Kandidaatintutkielmassani keskityin masennuslääkkeiden brändinimien nimeämisstrategioihin. Brändinimissä yleisesti ei saisi olla tuotetta kuvaavaa tai mainostavaa sisältöä, ja lääkkeiden brändinimissä ei myöskään lääkkeen yleisnimeen viittaavaa sisältöä. Kuitenkin monet lääkkeiden brändinimet sisältävät todellisuudessa kuvauksia ja lupauksia tuotteesta sekä osia lääkkeen yleisnimestä. Vaikkei tällaisten nimien pitäisi periaatteessa päästä markkinoille, on se kuitenkin mahdollista, jos nimet ovat riittävän leksikalisoituneita ja näennäisesti läpinäkymättömiä.
Aineistonani oli 40 masennuslääkkeen brändinimeä, jotka kokosin sivustoilta https://www.emedexpert.com ja https://www.medicinenet.com. Analysoin nimet morfologisesti ja kategorisoin ne sananmuodostusprosessiensa sekä juurimorfeemiensa ja affiksiensa alkuperän mukaan. Semanttisessa kategorisoinnissa noudatin Schackin (2008) luokittelua nimien läpinäkyvyyden mukaan. Tarkastelin myös semanttisia motivaatioita yksittäisten brändinimien taustalla.
Tämä tutkimus osoittaa, että tuotetta kuvaavat tai positiivisia mielikuvia luovat elementit ja lääkkeen yleisnimen osat ovat yleisiä masennuslääkkeiden brändinimissä, vaikka niitä ei nimissä lakisääteisesti saisi olla. Näitä piirteitä saadaan sisällytettyä brändinimiin tekemällä nimestä riittävän leksikalisoutunut rikkomalla morfologisia sääntöjä, vääristämällä merkitystä kantavan lekseemin kirjoitusasua ja käyttämällä vierasperäisiä, pääosin latinalaisia ja kreikkalaisia elementtejä. Semanttisista motivaatioista suosituin on puolestaan nousun metafora. Tutkimuksessa käy myös ilmi, että affiksaatio (erityisesti pseudoaffiksaatio) ja lyhentäminen ovat yleisimpiä sananmuodostusprosesseja masennuslääkkeiden brändinimen luonnissa, ja että on tavallista käyttää useita eri prosesseja yhden sanan luonnissa. Samankaltaista nimistöntutkimusta kuin tässä työssä voisi jatkaa ainakin tarkastelemalla lääkkeiden brändinimiä kategorisesti ja tutkimalla, leimaavatko tiettyyn vaivaan määrättyjä lääkkeitä tietyt piirteet. Lisäksi nimiä voisi tarkastella äänisymbolismin näkökulmasta, ja tutkia voisi myös kuluttajien reaktioita nimiin.
Kandidaatintutkielmassani keskityin masennuslääkkeiden brändinimien nimeämisstrategioihin. Brändinimissä yleisesti ei saisi olla tuotetta kuvaavaa tai mainostavaa sisältöä, ja lääkkeiden brändinimissä ei myöskään lääkkeen yleisnimeen viittaavaa sisältöä. Kuitenkin monet lääkkeiden brändinimet sisältävät todellisuudessa kuvauksia ja lupauksia tuotteesta sekä osia lääkkeen yleisnimestä. Vaikkei tällaisten nimien pitäisi periaatteessa päästä markkinoille, on se kuitenkin mahdollista, jos nimet ovat riittävän leksikalisoituneita ja näennäisesti läpinäkymättömiä.
Aineistonani oli 40 masennuslääkkeen brändinimeä, jotka kokosin sivustoilta https://www.emedexpert.com ja https://www.medicinenet.com. Analysoin nimet morfologisesti ja kategorisoin ne sananmuodostusprosessiensa sekä juurimorfeemiensa ja affiksiensa alkuperän mukaan. Semanttisessa kategorisoinnissa noudatin Schackin (2008) luokittelua nimien läpinäkyvyyden mukaan. Tarkastelin myös semanttisia motivaatioita yksittäisten brändinimien taustalla.
Tämä tutkimus osoittaa, että tuotetta kuvaavat tai positiivisia mielikuvia luovat elementit ja lääkkeen yleisnimen osat ovat yleisiä masennuslääkkeiden brändinimissä, vaikka niitä ei nimissä lakisääteisesti saisi olla. Näitä piirteitä saadaan sisällytettyä brändinimiin tekemällä nimestä riittävän leksikalisoutunut rikkomalla morfologisia sääntöjä, vääristämällä merkitystä kantavan lekseemin kirjoitusasua ja käyttämällä vierasperäisiä, pääosin latinalaisia ja kreikkalaisia elementtejä. Semanttisista motivaatioista suosituin on puolestaan nousun metafora. Tutkimuksessa käy myös ilmi, että affiksaatio (erityisesti pseudoaffiksaatio) ja lyhentäminen ovat yleisimpiä sananmuodostusprosesseja masennuslääkkeiden brändinimen luonnissa, ja että on tavallista käyttää useita eri prosesseja yhden sanan luonnissa. Samankaltaista nimistöntutkimusta kuin tässä työssä voisi jatkaa ainakin tarkastelemalla lääkkeiden brändinimiä kategorisesti ja tutkimalla, leimaavatko tiettyyn vaivaan määrättyjä lääkkeitä tietyt piirteet. Lisäksi nimiä voisi tarkastella äänisymbolismin näkökulmasta, ja tutkia voisi myös kuluttajien reaktioita nimiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8799]