”Sukupuolitietoinen opetus on kuin kala kuivalla maalla”: Tutkimus sukupuolitietoisen opetuksen toteuttamisesta sekä alakoulun opettajien sukupuolikäsityksistä
Rovio, Maura (2020)
Rovio, Maura
2020
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005255654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005255654
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten alakoulun opettajat toteuttavat opetuksessaan vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman mukaista sukupuolitietoista opetusta ja ohjausta. Lisäksi tarkoitus oli selvittää opettajien käsityksiä sukupuolesta. Kysymyksiä lähestyttiin teoriataustassa tarkastelemalla ensin yleisesti sukupuolen käsitettä. Tämän jälkeen sukupuolta syvennyttiin tarkastelemaan kahden tunnetun feministiteoreetikon Judith Butlerin ja Anne Fausto-Sterlingin näkemysten avulla. Koulukontekstissa sukupuolta tarkasteltiin ensin vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisen sukupuolitietoisen opetuksen ja ohjauksen avulla. Tämän jälkeen tarkasteltiin sukupuolinäkökulmaa koulututkimuksessa sekä opettajankoulutuksen roolia sukupuolitietoisuuden lisäämisessä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se perustuu viiteen alakoulun opettajan haastatteluun. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineiston litteroinnin ja koodauksen jälkeen haastattelut analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä apuna käyttäen. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat haastatteluissa toteuttavansa sukupuolitietoista opetusta ja ohjausta. Pääasiassa sukupuolitietoinen opetus nähtiin sisällöltään erilaisten sukupuoliroolien ja stereotypioiden purkamisena. Haastattelut kuitenkin osoittivat, etteivät kaikki opettajat olleet ymmärtäneet sukupuolitietoisen opetuksen tarkoitusta, jolloin sen toteuttaminenkaan ei tapahtunut opetussuunnitelmassa tarkoitetulla tavalla. Opettajien sukupuolikäsitys noudatti pääosin teoriataustassa esiteltyä ”sukupuoli roolina” -käsitystä, jossa sukupuolen ymmärretään rakentuvan biologisen sukupuolen mukaiseen rooliin asettumisen tuloksena. Vaikka sukupuolen sosiaalinen ja biologinen ulottuvuus käsitettiin erillisiksi, nähtiin biologinen sukupuoli välttämättömästi ihmisen kasvua ja kehitystä ohjaavana tekijänä. Sukupuolen käsite jakaa koulumaailmassa mielipiteitä. Sukupuolitietoinen opetus nähdään uhkana niin sanotuille perinteisille tavoille ilmaista sukupuolta ja usein se ymmärretään ainoastaan vähemmistöjen etua ajavaksi kokonaisuudeksi. Vaikuttaa siltä, että sukupuolitietoisen opetuksen toteutuminen riippuu opettajan omista kiinnostuksen kohteista. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien enemmistö oli tutustunut sukupuolen käsitteeseen jo omien opintojensa aikana. Tämä näkyi heidän motivaatiossaan kehittää opetustaan sukupuolitietoisempaan suuntaan. Jotta käsitys sukupuolen moninaisuudesta integroituisi pysyvästi koulumaailmaan, täytyy opettajankoulutuksen sisältöjä muuttaa sukupuolitietoisemmiksi. Perusta sukupuolitietoiselle opetukselle luodaan tulevien opettajien sukupuolikäsityksiä syventämällä.
Avainsanat: sukupuolitietoinen opetus ja ohjaus, sukupuolen moninaisuus, sukupuoliroolit, opetussuunnitelma
Avainsanat: sukupuolitietoinen opetus ja ohjaus, sukupuolen moninaisuus, sukupuoliroolit, opetussuunnitelma
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]