Urheilulukiolaisten kokemuksia urheilun ja opiskelun yhdistämisestä
Fingerroos, Camilla (2020)
Fingerroos, Camilla
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Teacher Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005255657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005255657
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää urheilulukiolaisten kokemuksia urheilun ja opiskelun yhdistämisestä eli ns. urheilijan kaksoisurasta. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten urheilulukiolaiset kokevat urheilun ja opiskelun yhdistämisen onnistuvan urheilulukiossa ja edistääkö urheilulukio urheilun ja opiskelun onnistunutta yhdistämistä. Tavoitteena oli myös lisätä ymmärrystä urheilijan kaksoisuran haasteista urheilulukiolaisten kokemina. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten urheilulukion toimintaa voitaisiin kehittää palvelemaan urheilulukiolaisten tarpeita tarkoituksenmukaisemmin urheilun ja opiskelun yhdistämisen tueksi.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2020 sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Pirkanmaalla sijaitsevan lukion urheilulinjan kolmannen ja neljännen vuoden opiskelijoille. Kyselylomake koostui sekä suljetuista- että avoimista kysymyksistä. Kyselylomakkeeseen vastasi 30 urheilulukiolaista. Kyseessä oli laadullinen tutkimus ja tutkimusaineiston analyysi toteutettiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään urheilun ja opiskelun yhdistämistä, ns. urheilijan kaksoisuraa ja sen tukemiseksi kehitettyjä urheilu- ja koulutusjärjestelmän ratkaisuja, kuten urheilulukiota. Lisäksi esitellään urheilun ja opiskelun yhdistämisestä tehtyjä aikaisempia tutkimuksia.
Tutkimus osoitti, että tutkimukseen osallistuneet urheilulukiolaiset kokevat monenlaisia haasteita urheilun ja opiskelun yhdistämisessä. Tulosten mukaan eniten haasteita aiheuttavat ajanpuute, urheilusta johtuvat koulupoissaolot ja väsymys. Urheilulukiolaiset kuitenkin kokevat urheilulukion edistävän urheilun ja opiskelun yhdistämistä. Urheilulukiolaiset esittävät myös uusia ideoita urheilulukion kehittämiseksi edistämään kaksoisuraa entistä tehokkaammin.
Tuloksista voidaan päätellä, että urheilulukio pystyy vastaamaan urheilulukiolaisten kokemiin haasteisiin ainakin osittain. Urheilun ja opiskelun yhdistäminen aiheuttaa kuitenkin haasteita, siksi on tärkeää, että aiheesta tehdään lisää tutkimusta, jotta urheilulukiolaisten kokemiin haasteisiin voitaisiin vastata vielä tarkoituksenmukaisemmin kaksoisuran edistämiseksi. Esimerkiksi lisätty yksilöllinen ohjaus saattaisi auttaa urheilijaa ajankäytön suunnittelussa ja siten myös ajan käyttöön liittyvissä haasteissa.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2020 sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Pirkanmaalla sijaitsevan lukion urheilulinjan kolmannen ja neljännen vuoden opiskelijoille. Kyselylomake koostui sekä suljetuista- että avoimista kysymyksistä. Kyselylomakkeeseen vastasi 30 urheilulukiolaista. Kyseessä oli laadullinen tutkimus ja tutkimusaineiston analyysi toteutettiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään urheilun ja opiskelun yhdistämistä, ns. urheilijan kaksoisuraa ja sen tukemiseksi kehitettyjä urheilu- ja koulutusjärjestelmän ratkaisuja, kuten urheilulukiota. Lisäksi esitellään urheilun ja opiskelun yhdistämisestä tehtyjä aikaisempia tutkimuksia.
Tutkimus osoitti, että tutkimukseen osallistuneet urheilulukiolaiset kokevat monenlaisia haasteita urheilun ja opiskelun yhdistämisessä. Tulosten mukaan eniten haasteita aiheuttavat ajanpuute, urheilusta johtuvat koulupoissaolot ja väsymys. Urheilulukiolaiset kuitenkin kokevat urheilulukion edistävän urheilun ja opiskelun yhdistämistä. Urheilulukiolaiset esittävät myös uusia ideoita urheilulukion kehittämiseksi edistämään kaksoisuraa entistä tehokkaammin.
Tuloksista voidaan päätellä, että urheilulukio pystyy vastaamaan urheilulukiolaisten kokemiin haasteisiin ainakin osittain. Urheilun ja opiskelun yhdistäminen aiheuttaa kuitenkin haasteita, siksi on tärkeää, että aiheesta tehdään lisää tutkimusta, jotta urheilulukiolaisten kokemiin haasteisiin voitaisiin vastata vielä tarkoituksenmukaisemmin kaksoisuran edistämiseksi. Esimerkiksi lisätty yksilöllinen ohjaus saattaisi auttaa urheilijaa ajankäytön suunnittelussa ja siten myös ajan käyttöön liittyvissä haasteissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]