Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva ja resurssit eri kokoisissa kunnissa
Mankinen, Senja (2020)
Mankinen, Senja
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005225593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005225593
Tiivistelmä
Kasvatustieteen kandidaatintutkielmassa perehdyttiin varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuviin eri kokoisissa kunnissa työskentelevien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kertomana. Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, mihin varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat tyytyväisiä työssään ja käytössään olevissa resursseissa. Näihin resursseihin laskettiin kuuluvaksi niin kunnan tarjoamat resurssit kuin haastateltavien omat resurssit, kuten koulutuksen ja kollegoiden kanssa tehtävän yhteistyön kautta kertyvä tietotaito. Tutkielmassa esitellään kirjallisuuden ja aiempien tutkimusten pohjalta varhaiserityiskasvatuksen toteuttamista Suomessa, varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuvaa sekä kunnan vaikutusta varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla ja aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Haastateltavina oli neljä varhaiskasvatuksen erityisopettajaa kolmelta eri paikkakunnalta, joista isoimmassa on yli 150 000 asukasta ja kahdessa pienemmässä alle 10 000 asukasta. Haastateltavat kertoivat työnsä olevan varsin monipuolista. Työnkuvat vaihtelivat kiertävästä varhaiskasvatuksen erityisopettajasta oman erityisryhmän opettajuuteen. Yhden haastatellun varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimialueeseen kuului kaksi eri kuntaa, joten aineistosta sai käsityksen neljän eri kunnan alueella toimivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien työstä. Kuten aiemmissa tutkimuksissa, myös tässä tutkimuksessa suurin osa varhaiskasvatuksen erityisopettajien viikoittaisesta työajasta kului lasten, päivähoidon ja esiopetuksen työntekijöiden sekä huoltajien kanssa toimittaessa. Työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä korostuivat toisten varhaiskasvatuksen erityisopettajien kanssa tehtävä yhteistyö, oma kiinnostus ja halu oppia uutta sekä kunnan tarjoamat resurssit ja moniammatillinen yhteistyö. Tuloksista oli havaittavissa kollegoiden kanssa tehtävän yhteistyön tärkeys varhaiskasvatuksen erityisopettajan työssä. Aineistosta oli havaittavissa myös COVID-19-taudista johtuvan poikkeustilan aiheuttamat muutokset esimerkiksi etätöiden lisääntymisenä.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla ja aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Haastateltavina oli neljä varhaiskasvatuksen erityisopettajaa kolmelta eri paikkakunnalta, joista isoimmassa on yli 150 000 asukasta ja kahdessa pienemmässä alle 10 000 asukasta. Haastateltavat kertoivat työnsä olevan varsin monipuolista. Työnkuvat vaihtelivat kiertävästä varhaiskasvatuksen erityisopettajasta oman erityisryhmän opettajuuteen. Yhden haastatellun varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimialueeseen kuului kaksi eri kuntaa, joten aineistosta sai käsityksen neljän eri kunnan alueella toimivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien työstä. Kuten aiemmissa tutkimuksissa, myös tässä tutkimuksessa suurin osa varhaiskasvatuksen erityisopettajien viikoittaisesta työajasta kului lasten, päivähoidon ja esiopetuksen työntekijöiden sekä huoltajien kanssa toimittaessa. Työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä korostuivat toisten varhaiskasvatuksen erityisopettajien kanssa tehtävä yhteistyö, oma kiinnostus ja halu oppia uutta sekä kunnan tarjoamat resurssit ja moniammatillinen yhteistyö. Tuloksista oli havaittavissa kollegoiden kanssa tehtävän yhteistyön tärkeys varhaiskasvatuksen erityisopettajan työssä. Aineistosta oli havaittavissa myös COVID-19-taudista johtuvan poikkeustilan aiheuttamat muutokset esimerkiksi etätöiden lisääntymisenä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]