Mobiililaitteiden käytön vaikutus dialogin laatuun tiimioppimisympäristössä
Vuento, Antti (2020)
Vuento, Antti
2020
Ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen maisteriohjelma, FM (engl) - Master's Degree Programme in Human-Technology Interaction
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005195496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005195496
Tiivistelmä
Tässä työssä tutustutaan dialogin sekä tiimioppimisen käsitteisiin ja siihen millainen rooli teknologialla on modernin tiimioppimisen toteuttamisessa. Tutkimusympäristönä on Tampereen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma, Proakatemia. Tutkimukseen osallistui kolme Proakatemiassa opiskelevaa opiskelijatiimiä sekä työn tueksi haastateltiin myös Proakatemian valmentajia. Tutkimus on suoritettu alun perin vuonna 2016. Pitkä aikaväli työn aloittamisen sekä loppuun saattamisen välissä on mahdollistanut myös Proakatemian sekä tiimioppimisen kehittymisen, joten mahdollisten rakenteellisten tai toiminnallisten muutosten selvittämistä varten on työhön haastateltu Proakatemian valmentajia myös vuonna 2020.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kuinka tiimioppimiseen liittyvässä dialogipohjaisessa yhteisöllisessä oppimistilaisuudessa, pajassa, koettu dialogin ja tehtyjen muistiinpanojen laatu muuttuu muistiinpanovälineen vaihtuessa. Tutkimuksessa vertailtiin mobiililaitteen, kannettavan tietokoneen sekä kynän ja paperin käytön aiheuttamia eroja dialogitilanteessa. Tarkastelun kohteena oli yksilöiden kokemus omasta osallistumisesta sekä kokemuksesta, kuinka muut tiimin jäsenet osallistuvat dialogiin eri muistiinpanovälinettä käytettäessä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmetodia ja menetelmänä käytössä oli kysely- sekä vertailututkimus. Vaikka tutkimuksessa tarkasteltiin laadun kokemusta, valikoitui metodiksi kvantitatiivinen lähestyminen tutkimustilanteen luonteen vuoksi.
Tutkimuksessa huomattiin, että muistiinpanojen tekemiseen käytetyllä välineellä on vaikutusta sekä kokemukseen omasta toiminnasta, että kokemukseen muiden osallistumisen tasosta. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää suuntaa-antavina sekä pohjustuksena tiimin toiminnan arvioimiselle tiimioppimisympäristössä. Tuloksista on myös hyötyä tiimien valmentajille heidän miettiessään valmentamansa tiimin toimintaa ja käytössä olevia sääntöjä sekä käytänteitä.
Teknologiaa ja laitteita ei tulisi poistaa kokonaan dialogitilaisuuksista, sillä niillä on käyttöä myös tiedonhankinnan, tiedon tallentamisen ja tallennetun tiedon muokkaamisen osalta. Tutkimuksen tuloksien ja tutkimusta varten tehtyjen haastatteluiden valossa on kuitenkin suositeltavaa, että muistiinpanojen tekemiseen käytettäisiin vain kynää ja paperia kunnes tiimi on saavuttanut riittävän tason dialogissa ja sisäisessä luottamuksessa sekä kokevat tiimioppimisen tarjoaman yhdessä oppimisen kokemuksen merkitykselliseksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kuinka tiimioppimiseen liittyvässä dialogipohjaisessa yhteisöllisessä oppimistilaisuudessa, pajassa, koettu dialogin ja tehtyjen muistiinpanojen laatu muuttuu muistiinpanovälineen vaihtuessa. Tutkimuksessa vertailtiin mobiililaitteen, kannettavan tietokoneen sekä kynän ja paperin käytön aiheuttamia eroja dialogitilanteessa. Tarkastelun kohteena oli yksilöiden kokemus omasta osallistumisesta sekä kokemuksesta, kuinka muut tiimin jäsenet osallistuvat dialogiin eri muistiinpanovälinettä käytettäessä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmetodia ja menetelmänä käytössä oli kysely- sekä vertailututkimus. Vaikka tutkimuksessa tarkasteltiin laadun kokemusta, valikoitui metodiksi kvantitatiivinen lähestyminen tutkimustilanteen luonteen vuoksi.
Tutkimuksessa huomattiin, että muistiinpanojen tekemiseen käytetyllä välineellä on vaikutusta sekä kokemukseen omasta toiminnasta, että kokemukseen muiden osallistumisen tasosta. Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää suuntaa-antavina sekä pohjustuksena tiimin toiminnan arvioimiselle tiimioppimisympäristössä. Tuloksista on myös hyötyä tiimien valmentajille heidän miettiessään valmentamansa tiimin toimintaa ja käytössä olevia sääntöjä sekä käytänteitä.
Teknologiaa ja laitteita ei tulisi poistaa kokonaan dialogitilaisuuksista, sillä niillä on käyttöä myös tiedonhankinnan, tiedon tallentamisen ja tallennetun tiedon muokkaamisen osalta. Tutkimuksen tuloksien ja tutkimusta varten tehtyjen haastatteluiden valossa on kuitenkin suositeltavaa, että muistiinpanojen tekemiseen käytettäisiin vain kynää ja paperia kunnes tiimi on saavuttanut riittävän tason dialogissa ja sisäisessä luottamuksessa sekä kokevat tiimioppimisen tarjoaman yhdessä oppimisen kokemuksen merkitykselliseksi.