Loppukokoonpanon laatukulttuurin kehittäminen
Jäppinen, Niko (2020)
Jäppinen, Niko
2020
Konetekniikan DI-tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Mechanical Engineering, MSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005195470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005195470
Tiivistelmä
Laatupoikkeamien suuri määrä loppukokoonpanossa aiheuttaa ongelmia koneiden läpimenoaikojen kanssa ja vaikeuttaa normaalia asennustyötä. Lisäksi todellinen laatupoikkeamamäärä loppukokoonpanossa oli tuntematon, joten se haluttiin selvittää. Myös laatupoikkeamien jakautuminen toimittajan, suunnittelun ja oman asennustyön välille tuli selvittää, koska jokainen osa-alue on yhtä tärkeä laadun näkökulmasta. Jotta ongelmien korjaamiseen ja eliminoimiseen saadaan enemmän aikaa, ne täytyy havaita aikaisemmin. Ongelmien raportoinnissa hyödynnettiin mobiilikirjaustyökalua, jonka avulla kyettiin dokumentoimaan vikakuvaus ja valokuvat samalla kertaa.
Kiinnostuksen ja tietoisuuden lisäämiseksi asennushenkilökunta otettiin mukaan laaturinkeihin, joissa pyrittiin kehittämään laatupoikkeamien havaitsemista ja eliminointia. Vapaamuotoisissa tilaisuuksissa tarkasteltiin kerättyä dataa sekä analysoitiin ja suunniteltiin jatkotoimenpiteitä laatupoikkeamien eliminoimiseksi. Datasta luotiin myös suurempia yhteenvetoja mm. asennus- ja toimittajapoikkeamista niin asennushenkilökunnalle kuin yleiseen jakoon eri organisaatioille. Asennuspoikkeamayhteenvetoja kyettiin käyttämään väliaikaisina työohjeina asentajia helpottavina ja poikkeamista muistuttavina raporttina.
Laatupoikkeamien todelliset määrät kyettiin selvitettämään diplomityön aikana ja vähennettyä kriittisimpien laatupoikkeamien määrää tuotannosta. Asennuspoikkeamista ilmoitetaan aina alueen työnjohtajalle, joka vie raportin eteenpäin ja käy sen asentajien kanssa läpi. Tämä toimintamalli on edesauttanut kriittisten asennuspoikkeamien eliminoinnissa. Toimittajapoikkeamamäärät ovat vieläkin melko suuret, mutta tuotantoa erityisen pahasti haittaavia poikkeamia on huomattavasti vähemmän kuin lähtötilanteessa. The large number of quality deviations in the final assembly causes problems with machine lead times and complicates the normal assembly work. In addition, the actual number of quality deviations in the final assembly was unknown, so it was wanted to find out. The classification of quality deviations between the supplier, the design and the assembly had to be clarified, as each aspect is equally important in terms of quality. In order to have more time to fix and eliminate problems, quality deviations need to be detected earlier. Problems were reported using a mobile-report application which can be used to document the fault description and photos at the same time.
To increase interest and awareness of quality, the assembly staff was involved in quality circles aimed at developing the detection and elimination of quality deviations. The free-form events reviewed the collected data and analyzed and planned further measures to eliminate quality deviations. Larger summaries of the data were also made for example on assembly and supplier deviations, for both assembly personnel and for general distribution to different organizations. The assembly deviation summaries could be used as interim work instructions to facilitate and remind the employee of the deviation.
The actual number of quality deviations was determined during the master’s thesis and the number of the most critical quality deviations was deducted from production. Assembly deviations always reported to the area supervisor, who takes the report forward and reviews it with the assembly personnel. Which has contributed to the elimination of critical assembly deviations. The number of supplier deviations is still quite large, but there are considerably fewer deviations that severely affect production than in the initial situation.
Kiinnostuksen ja tietoisuuden lisäämiseksi asennushenkilökunta otettiin mukaan laaturinkeihin, joissa pyrittiin kehittämään laatupoikkeamien havaitsemista ja eliminointia. Vapaamuotoisissa tilaisuuksissa tarkasteltiin kerättyä dataa sekä analysoitiin ja suunniteltiin jatkotoimenpiteitä laatupoikkeamien eliminoimiseksi. Datasta luotiin myös suurempia yhteenvetoja mm. asennus- ja toimittajapoikkeamista niin asennushenkilökunnalle kuin yleiseen jakoon eri organisaatioille. Asennuspoikkeamayhteenvetoja kyettiin käyttämään väliaikaisina työohjeina asentajia helpottavina ja poikkeamista muistuttavina raporttina.
Laatupoikkeamien todelliset määrät kyettiin selvitettämään diplomityön aikana ja vähennettyä kriittisimpien laatupoikkeamien määrää tuotannosta. Asennuspoikkeamista ilmoitetaan aina alueen työnjohtajalle, joka vie raportin eteenpäin ja käy sen asentajien kanssa läpi. Tämä toimintamalli on edesauttanut kriittisten asennuspoikkeamien eliminoinnissa. Toimittajapoikkeamamäärät ovat vieläkin melko suuret, mutta tuotantoa erityisen pahasti haittaavia poikkeamia on huomattavasti vähemmän kuin lähtötilanteessa.
To increase interest and awareness of quality, the assembly staff was involved in quality circles aimed at developing the detection and elimination of quality deviations. The free-form events reviewed the collected data and analyzed and planned further measures to eliminate quality deviations. Larger summaries of the data were also made for example on assembly and supplier deviations, for both assembly personnel and for general distribution to different organizations. The assembly deviation summaries could be used as interim work instructions to facilitate and remind the employee of the deviation.
The actual number of quality deviations was determined during the master’s thesis and the number of the most critical quality deviations was deducted from production. Assembly deviations always reported to the area supervisor, who takes the report forward and reviews it with the assembly personnel. Which has contributed to the elimination of critical assembly deviations. The number of supplier deviations is still quite large, but there are considerably fewer deviations that severely affect production than in the initial situation.