Matematiikan opetus hoiva- ja terveysrobotiikan kehityksen tukena
Latva-Kiskola, Miika (2020)
Latva-Kiskola, Miika
2020
Matematiikan maisteriohjelma - Master´s Programme in Mathematics
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005195467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005195467
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten matematiikan opetus voi tukea robotiikan kehitystä hoiva- ja terveysalalla. Tutkimuksessa painotettiin erityisesti sitä, miten matematiikan opetus voi tukea robotiikan taitojen oppimista ja millaisia robotiikan sovelluksia hoitotyössä tarvitaan. Matematiikan merkitystä robotiikan opetuksessa ei ole tutkittu paljoa, joten aihetta käsittelevälle tutkimukselle on tarvetta. Hoiva- ja terveysala kokevat jatkuvasti uusia muutoksia, minkä vuoksi myös alalla yleistyvää robotiikkaa ja teknologiaa täytyy tutkia säännöllisesti.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja sen aineisto kerättiin monista eri lähteistä. Tutkimuksen aineisto koostui valtakunnallisista peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmista, Riihimäen kaupungin peruskoulun ja lukion robotiikan opetussuunnitelmista sekä robotiikan opettajien ja hoitotyönopettajan puolistrukturoiduista haastatteluista. Opetussuunnitelmissa tutkittiin matematiikan ja robotiikan oppisisältöjen yhteyttä toisiinsa. Haastatteluissa tarkasteltiin sitä, miten robotiikka integroituu käytännössä matematiikan opetukseen ja hoitotyöhön.
Tutkimustuloksien perusteella matematiikka tukee robotiikassa tarvittavia perustaitoja kuten geometrista hahmottamista, algoritmista ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä. Robotiikan kehityksen tukena tarvitaan matematiikan opetuksen lisäksi monialaista opetusta ja robotiikan opetuksen liittämistä osaksi tosielämän tilanteita. Hoitotyössä uusille robotiikan sovelluksille ja innovaatioille on paljon tarvetta. Uudenlaista robotiikkaa kaivataan erityisesti fyysisten tehtävien keventämiseen, toistotöiden automatisointiin ja potilaiden itsenäisen elämän tueksi. Hoivarobotiikan kehityksessä tulee ottaa huomioon potilaiden turvallisuus, eettiset näkökulmat ja työntekijöiden perehdytys.
Tutkimustulokset osoittivat, että robotiikan kehitys on vasta alkuvaiheessa. Työelämässä robotiikalle on tarvetta, mutta robotiikan osaajia on vielä suhteellisen vähän. Robotiikan tulevaisuuden kannalta monialalainen yhteistyö ja robotiikan opetuksen systemaattinen kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja sen aineisto kerättiin monista eri lähteistä. Tutkimuksen aineisto koostui valtakunnallisista peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmista, Riihimäen kaupungin peruskoulun ja lukion robotiikan opetussuunnitelmista sekä robotiikan opettajien ja hoitotyönopettajan puolistrukturoiduista haastatteluista. Opetussuunnitelmissa tutkittiin matematiikan ja robotiikan oppisisältöjen yhteyttä toisiinsa. Haastatteluissa tarkasteltiin sitä, miten robotiikka integroituu käytännössä matematiikan opetukseen ja hoitotyöhön.
Tutkimustuloksien perusteella matematiikka tukee robotiikassa tarvittavia perustaitoja kuten geometrista hahmottamista, algoritmista ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä. Robotiikan kehityksen tukena tarvitaan matematiikan opetuksen lisäksi monialaista opetusta ja robotiikan opetuksen liittämistä osaksi tosielämän tilanteita. Hoitotyössä uusille robotiikan sovelluksille ja innovaatioille on paljon tarvetta. Uudenlaista robotiikkaa kaivataan erityisesti fyysisten tehtävien keventämiseen, toistotöiden automatisointiin ja potilaiden itsenäisen elämän tueksi. Hoivarobotiikan kehityksessä tulee ottaa huomioon potilaiden turvallisuus, eettiset näkökulmat ja työntekijöiden perehdytys.
Tutkimustulokset osoittivat, että robotiikan kehitys on vasta alkuvaiheessa. Työelämässä robotiikalle on tarvetta, mutta robotiikan osaajia on vielä suhteellisen vähän. Robotiikan tulevaisuuden kannalta monialalainen yhteistyö ja robotiikan opetuksen systemaattinen kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää.