Koulutus ja työelämä rakentamassa käsitystä opettajan osaamisesta : Luokanopettajaopiskelijoiden osaamiskäsityksiä
Hirvelä, Julia (2020)
Hirvelä, Julia
2020
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies, Lifelong Learning and Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005155370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005155370
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on omasta osaamisestaan opettajana. Tavoitteena oli myös tutkia, millaiset tekijät opettajankoulutuksessa ja mahdollisesti tehdyissä opettajansijaisuuksissa vaikuttavat osaamiskäsitykseen ja miten. Lähtökohtana tutkimukselle oli kokemus siitä, että opiskelijat käsittävät taitonsa eri tavalla ja saattavat opiskelun aikana saada uutta näkökulmaa ja kokemusta työelämästä opettajansijaisuuksia tehdessään. Tutkimuskohteena oli luokanopettajaopiskelijoiden käsitys omasta osaamisestaan. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin yksilöhaastatteluilla, joihin osallistui 8 luokanopettajaopiskelijaa. Haastatellut valittiin opiskelijoista, joilla oli ainakin kandidaattivaiheen opetusharjoittelut suoritettuna. Haastatellut jakautuivat kahteen ryhmään sen perusteella, olivatko he tehneet opettajansijaisuuksia opiskelun aikana vai eivät.
Toteutin tutkimukseni teorian ohjaamana eli tarkensin käyttämääni teoriaa koko tutkimusprosessin ajan. Opettajan osaamiseen liittyvään tutkimukseen tarvittiin tietoa sekä opettajankoulutuksen antamista työelä-mävalmiuksista että opettajan osaamisen rakentumisesta. Metodologiset valinnat tutkimuksessani pohjaavat fenomenografiseen tutkimussuuntaukseen, sillä tutkin käsityksiä osaamisesta. Näihin käsityksiin ovat saattaneet vaikuttaa aiemmat kokemukset tai yhteisössä vallitsevat ajattelutavat.
Luokanopettajaopiskelijoilla oli tulosten mukaan melko laaja käsitys siitä, millaista osaamista he opettajana tarvitsevat. Tutkimuksessa havaittiin osaamisalueita, joissa he kokevat olevansa hyviä ja osaamisalueita, joissa he ajattelevat kaipaavansa vielä kehittymistä. Nämä osaamisalueet jaettiin kahteen kategoriaan sen mukaan, liittyvätkö ne enemmän yleisiin työelämätaitoihin vai opettajan ammattiosaamiseen. Osatuiksi taidoiksi luokiteltuja osaamisalueita oli kehitetty ja harjoiteltu koulutuksessa, mutta kehitettäviksi luokiteltuja osaamisalueita taas ei tarpeeksi tai ollenkaan. Opettajansijaisuuksia tehneiden luokanopettajaopiskelijoiden käsitys omasta osaamisestaan oli laajempi ja he osasivat kehitettäväksi luokiteltua osaamista jo jonkin verran sijaisuuksien ansiosta. Kaikki luokanopettajaopiskelijat kokivat, että on parannettavaa omassa osaamisessaan. Opiskelijoiden mielestä perustason osaaminen opettajalla riittää alussa ja opettajansijaisuuksia tehdessä, mutta ei tee työstä mielekästä pidemmällä tähtäimellä. Tämän perusteella käsitys omasta osaamisestaan opettajana on jatkuvasti rakentuva ja kehittyvä.
Toteutin tutkimukseni teorian ohjaamana eli tarkensin käyttämääni teoriaa koko tutkimusprosessin ajan. Opettajan osaamiseen liittyvään tutkimukseen tarvittiin tietoa sekä opettajankoulutuksen antamista työelä-mävalmiuksista että opettajan osaamisen rakentumisesta. Metodologiset valinnat tutkimuksessani pohjaavat fenomenografiseen tutkimussuuntaukseen, sillä tutkin käsityksiä osaamisesta. Näihin käsityksiin ovat saattaneet vaikuttaa aiemmat kokemukset tai yhteisössä vallitsevat ajattelutavat.
Luokanopettajaopiskelijoilla oli tulosten mukaan melko laaja käsitys siitä, millaista osaamista he opettajana tarvitsevat. Tutkimuksessa havaittiin osaamisalueita, joissa he kokevat olevansa hyviä ja osaamisalueita, joissa he ajattelevat kaipaavansa vielä kehittymistä. Nämä osaamisalueet jaettiin kahteen kategoriaan sen mukaan, liittyvätkö ne enemmän yleisiin työelämätaitoihin vai opettajan ammattiosaamiseen. Osatuiksi taidoiksi luokiteltuja osaamisalueita oli kehitetty ja harjoiteltu koulutuksessa, mutta kehitettäviksi luokiteltuja osaamisalueita taas ei tarpeeksi tai ollenkaan. Opettajansijaisuuksia tehneiden luokanopettajaopiskelijoiden käsitys omasta osaamisestaan oli laajempi ja he osasivat kehitettäväksi luokiteltua osaamista jo jonkin verran sijaisuuksien ansiosta. Kaikki luokanopettajaopiskelijat kokivat, että on parannettavaa omassa osaamisessaan. Opiskelijoiden mielestä perustason osaaminen opettajalla riittää alussa ja opettajansijaisuuksia tehdessä, mutta ei tee työstä mielekästä pidemmällä tähtäimellä. Tämän perusteella käsitys omasta osaamisestaan opettajana on jatkuvasti rakentuva ja kehittyvä.