Internationalisation at home: International students' experiences of courses, teaching, curriculum and extracurricular activities
Honkanen, Marisa (2020)
Honkanen, Marisa
2020
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Lifelong Learning and Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005145309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005145309
Tiivistelmä
Internationalisation can be divided into internationalisation at home and cross-border education. Internationalisation at home includes all the students. Nowadays, internationalisation is also one of the major themes at the higher education. This bachelor’s thesis will begin by describing internationalisation, and its huge impact on higher education, but the theoretical background in this study is particularly based on internationalisation at home.
This bachelor’s thesis focuses on international degree students’ experiences and how they experience internationalisation at Tampere University. The aim is to find out what kinds of possibilities and challenges they describe regarding internationalisation at home. The data was collected using the semi-structured thematic interview method. The themes examined students’ experiences regarding the courses, teaching, the curriculum, and the extracurricular activities. The interviews were conducted during April 2020. The data was analysed using the content-based method.
The main findings were that the possibilities include the diverse learning environment, and teaching is supporting international students’ learning process. Instead, the challenges are including the following aspects: a lack of social support and guidance, and a lack of interculturality and interaction. Some of the experiences were identified to be a possibility and a challenge at the same time. Therefore, some of the issues are also overlapping, such as the experiences of course contents. The participants did not attend many extracurricular activities, but the extracurricular activities were mainly found to be well organised. At the same time, the extracurricular activities were lacking the interaction with the domestic students, communication, and information availability. Furthermore, one reason for non-participation to extracurricular activities might be financial obstacles. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden kokemuksia kansainvälisyydestä Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa Tampereen yliopistossa. Kansainvälistyminen on yksi merkittävimmistä asioista, joka vaikuttaa korkeakoulutukseen. Kansainvälistymistä ja kotikansainvälistymistä onkin tutkimuskirjallisuudessa käsitelty monista eri näkökulmista. Kotikansainvälistymisen tarkastelussa painotetaan esimerkiksi paikallisten ja kansanvälisten opiskelijoiden mahdollisuuksia keskinäiselle vuorovaikutukselle sekä kansainvälisten teemojen sisällyttämistä osaksi opetussuunnitelmaa. Tässä tutkimuksessa oli painottunut varsinkin kotikansainvälisyyden näkökulma, sillä se käsittää myös kansainväliset opiskelijat tiedekunnan sisältä.
Tutkimusta tarkasteltiin teemojen avulla, jotka pohjautuivat tutkimuskirjallisuuteen. Ensimmäinen teema käsitteli kursseja, opetusta ja opetussuunnitelmaa. Toinen teema puolestaan keskittyi tarkastelemaan opetusohjelman ulkopuolisia aktiviteetteja, kuten ainejärjestötoimintaa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea kansainvälistä kasvatustieteen pääaineen opiskelijaa. Teemahaastattelut toteutettiin etäyhteyksin huhtikuun 2020 aikana. Aineistoa käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jonka pohjalta oli mahdollista ryhmitellä opiskelijoiden kokemuksia erilaisiin luokkiin.
Kansainvälisten opiskelijoiden esille tuomia kokemuksia käsiteltiin mahdollisuuksien ja haasteiden kautta. Kansainväliset tutkinto-opiskelijat esittivät mahdollisuuksina kurssisisällöt, kansainvälisen oppimisympäristön, opetuksen tuomat mahdollisuudet oppimiselle, sekä opetussuunnitelman rakentumisen tuomat mahdollisuudet. Opetussuunnitelman rakentuminen ja kurssisisällöt koettiin samaan aikaan myös haastavina kokemuksina. Näiden lisäksi opiskelijat kokivat haasteina puutteet sosiaalisessa tuessa ja ohjauksessa, sekä yksipuoliset mahdollisuudet vuorovaikutukseen paikallisten opiskelijoiden kanssa. Opetussuunnitelman ulkopuolisissa aktiviteeteissa korostui koetut haasteet, joita olivat opiskelijoiden rajalliset mahdollisuudet vuorovaikutukseen paikallisten opiskelijoiden kanssa, informaation saatavuus ja taloudelliset esteet osallistumiselle.
This bachelor’s thesis focuses on international degree students’ experiences and how they experience internationalisation at Tampere University. The aim is to find out what kinds of possibilities and challenges they describe regarding internationalisation at home. The data was collected using the semi-structured thematic interview method. The themes examined students’ experiences regarding the courses, teaching, the curriculum, and the extracurricular activities. The interviews were conducted during April 2020. The data was analysed using the content-based method.
The main findings were that the possibilities include the diverse learning environment, and teaching is supporting international students’ learning process. Instead, the challenges are including the following aspects: a lack of social support and guidance, and a lack of interculturality and interaction. Some of the experiences were identified to be a possibility and a challenge at the same time. Therefore, some of the issues are also overlapping, such as the experiences of course contents. The participants did not attend many extracurricular activities, but the extracurricular activities were mainly found to be well organised. At the same time, the extracurricular activities were lacking the interaction with the domestic students, communication, and information availability. Furthermore, one reason for non-participation to extracurricular activities might be financial obstacles.
Tutkimusta tarkasteltiin teemojen avulla, jotka pohjautuivat tutkimuskirjallisuuteen. Ensimmäinen teema käsitteli kursseja, opetusta ja opetussuunnitelmaa. Toinen teema puolestaan keskittyi tarkastelemaan opetusohjelman ulkopuolisia aktiviteetteja, kuten ainejärjestötoimintaa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea kansainvälistä kasvatustieteen pääaineen opiskelijaa. Teemahaastattelut toteutettiin etäyhteyksin huhtikuun 2020 aikana. Aineistoa käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jonka pohjalta oli mahdollista ryhmitellä opiskelijoiden kokemuksia erilaisiin luokkiin.
Kansainvälisten opiskelijoiden esille tuomia kokemuksia käsiteltiin mahdollisuuksien ja haasteiden kautta. Kansainväliset tutkinto-opiskelijat esittivät mahdollisuuksina kurssisisällöt, kansainvälisen oppimisympäristön, opetuksen tuomat mahdollisuudet oppimiselle, sekä opetussuunnitelman rakentumisen tuomat mahdollisuudet. Opetussuunnitelman rakentuminen ja kurssisisällöt koettiin samaan aikaan myös haastavina kokemuksina. Näiden lisäksi opiskelijat kokivat haasteina puutteet sosiaalisessa tuessa ja ohjauksessa, sekä yksipuoliset mahdollisuudet vuorovaikutukseen paikallisten opiskelijoiden kanssa. Opetussuunnitelman ulkopuolisissa aktiviteeteissa korostui koetut haasteet, joita olivat opiskelijoiden rajalliset mahdollisuudet vuorovaikutukseen paikallisten opiskelijoiden kanssa, informaation saatavuus ja taloudelliset esteet osallistumiselle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]