"Mä en kuulu tänne": Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia väärästä koulutusvalinnasta ja opintosuunnan vaihtamisesta
Kaaretsalo, Anette (2020)
Kaaretsalo, Anette
2020
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Lifelong Learning and Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005135264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005135264
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkielman tarkoituksena oli tutkia opiskelijoiden kokemuksia omaan ura- ja koulutusvalintaan vaikuttaneista tekijöistä sekä opiskelijoiden kokemuksia opintosuunnan vaihtamiseen johtaneista syistä korkeakouluopintojen aikana. Tämän tutkimusaiheen valikoitumiseen vaikutti tutkijan oma kokemus luokanopettajaopintojen keskeyttämisestä kesken yliopisto-opintojen.
Opiskelijoiden kokemuksia omasta ura- ja koulutusvalinnasta sekä koulutuksen vaihtamisesta kerättiin avoimella e-lomakekyselyllä maalis-toukokuun 2020 aikana Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan opiskelijoilta. Aineisto käsiteltiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen tulokset on esitetty kahden tutkimuskysymyksen alle muodostettujen pää-, sivu- ja alateemojen avulla. Tuloksista nousi esille, että alkuperäisen opintosuunnan valitsemiseen vaikuttivat koulutukseen pääsemisen helppous, yksilön oma kiinnostus alaa kohtaan, koulutuksen yleispätevyys ja työllistymisen näkökulmasta turvallinen ala sekä lukiossa opiskellut oppiaineet ja lukion opinto-ohjaus. Koulutuksen vaihtamisen syiksi tulosten perusteella tuli ilmi yksilön kokemukset väärästä valinnasta, koulutukseen liittyvät kokemukset, koulutuksen tarjoamat työelämämahdollisuudet sekä yksilön henkilökohtaiset tekijät.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että yksilö tekee koulutusvalintansa oman itsetuntemuksensa avulla ja tulevaisuuden mahdollisuuksiaan arvioiden. Valintaan näyttää vaikuttavan merkittävästi myös ympäröivän yhteiskunnan linjaukset esimerkiksi korkeakoulutukseen pääsemisen suhteen. Tulosten perusteella näyttää myös siltä, että koulutuksen valintaan vaikuttavat yksilön itsensä arvioimat tulevaisuuden työelämämahdollisuudet sekä itsetuntemus vaikuttaa myös merkittävästi koulutuksen keskeyttämiseen ja opintosuunnan vaihtamiseen. Tämän lisäksi yksilön sosiaalisoitumisen onnistuminen, koulutuksen sisältö ja yksilön henkilökohtaiset tekijät näyttää olevan merkittäviä tekijöitä koulutuksen keskeyttämisen kannalta.
Opiskelijoiden kokemuksia omasta ura- ja koulutusvalinnasta sekä koulutuksen vaihtamisesta kerättiin avoimella e-lomakekyselyllä maalis-toukokuun 2020 aikana Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan opiskelijoilta. Aineisto käsiteltiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen tulokset on esitetty kahden tutkimuskysymyksen alle muodostettujen pää-, sivu- ja alateemojen avulla. Tuloksista nousi esille, että alkuperäisen opintosuunnan valitsemiseen vaikuttivat koulutukseen pääsemisen helppous, yksilön oma kiinnostus alaa kohtaan, koulutuksen yleispätevyys ja työllistymisen näkökulmasta turvallinen ala sekä lukiossa opiskellut oppiaineet ja lukion opinto-ohjaus. Koulutuksen vaihtamisen syiksi tulosten perusteella tuli ilmi yksilön kokemukset väärästä valinnasta, koulutukseen liittyvät kokemukset, koulutuksen tarjoamat työelämämahdollisuudet sekä yksilön henkilökohtaiset tekijät.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että yksilö tekee koulutusvalintansa oman itsetuntemuksensa avulla ja tulevaisuuden mahdollisuuksiaan arvioiden. Valintaan näyttää vaikuttavan merkittävästi myös ympäröivän yhteiskunnan linjaukset esimerkiksi korkeakoulutukseen pääsemisen suhteen. Tulosten perusteella näyttää myös siltä, että koulutuksen valintaan vaikuttavat yksilön itsensä arvioimat tulevaisuuden työelämämahdollisuudet sekä itsetuntemus vaikuttaa myös merkittävästi koulutuksen keskeyttämiseen ja opintosuunnan vaihtamiseen. Tämän lisäksi yksilön sosiaalisoitumisen onnistuminen, koulutuksen sisältö ja yksilön henkilökohtaiset tekijät näyttää olevan merkittäviä tekijöitä koulutuksen keskeyttämisen kannalta.