Quality and quality assurance of Europe-China joint doctoral education: An institutional logics perspective
Zheng, Gaoming (2020)
Zheng, Gaoming
Tampere University
2020
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Administrative Sciences, Economics and Business Administration and Political Sciences
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1584-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1584-9
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella tohtorinkoulutuksen laatua ja laadunvarmistusmekanismeja tohtorinkoulutuksen tutkimusympäristössä institutionaalisen logiikan teoreettisessa viitekehyksessä. Tutkimus keskittyy erityisesti Euroopan maiden ja Kiinan kansainväliseen yhteistyöhön tohtorinkoulutuksen järjestämisessä. Keskeiset tutkimuskysymykset ovat 1) Kuinka tohtorinkoulutuksen laadun ja sen tutkimusympäristön välinen suhde voidaan tulkita teoreettisesti institutionaalisen logiikan näkökulmasta? 2) Kuinka tutkimusympäristö on vaikuttanut kansainväliseen eurooppalaisten ja kiinalaisten toimijoiden yhteistyossa tarjoaman tohtorinkoulutuksen laatuun. Ensimmäinen tutkimuskysymys osoittaa tutkimuksellisen tarpeen kokonaisvaltaiselle teoreettiselle viitekehykselle, joka mahdollistaa tohtorinkoulutuksen muutosprosessin tarkastelun, joka puolestaan myötävaikuttaa tohtorinkoulutuksen laatuun tutkimusympäristössään. Toinen tutkimuskysymys vastaa tarpeeseen saada lisää empiiristä evidenssiä Eurooppa-Kiina yhteistyössä toteutetun kansainvälisen, yhteisen tohtorinkoulutuksen laadusta ja laadunvarmistusmekanismeista.
Tutkimuskysymyksiin vastataan sekä teorian kehittämisen että empiirisen analyysin kautta.
Teoreettisena tuotoksena tutkimus rakentaa viitekehyksen, jonka avulla voidaan ymmärtää tohtorinkoulutuksen muutosprosessia tohtorinkoulutuksen tutkimusympäristöissä institutionaalisen logiikan näkökulmasta. Viitekehyksen lähtökohtana on, että tohtorinkoulutuksen laatua tarkastellaan muutoksena ja tohtorinkoulutus on muutosprosessi, johon moninaiset institutionaaliset logiikat tuovat panoksensa. Institutionaaliset logiikat perustuvat tohtorinkoulutuksen tutkimusympäristöön, toimijoiden aikaisempiin kokemuksiin ja taustoihin, jotka sovittuvat yhteen ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään, kunnes vakaa vuorovaikutteinen dynamiikka on saavutettu tuotosten ja mahdollisten tulosten suhteen. Tutkimus rajaa ja määrittelee viisi tohtorinkoulutuksen tutkimusympäristössä vaikuttavaa ideaalisen institutionaalisen logiikan tyyppiä: valtion logiikka, profession logiikka, perhelogiikka, markkinalogiikka ja yritysmaailman logiikka. Tutkimus tunnistaa myös institutionaalisia logiikoita (sisältäen profession, valtion, markkinoiden ja yritysmaailman logiikat), jotka ovat juurtuneita korkeakoulutuksen laadun eri käsityksiin (sisältäen laatu poikkeuksellisuutena, erinomaisuutena, vastineena rahalle ja tarkoituksenmukaisuutena).
Empiirisestä näkökulmasta, kansainvälinen Euroopan maiden ja Kiinan yhteinen tohtorinkoulutus tapahtuu monitoimijaisen ja monitasoisen yhteistyön kontekstissa. Tutkimus tuottaa evidenssia siitä, että tohtorinkoulutuksen kaikkien viiden institutionaalisen logiikan ideaalityypin vaikutus on löydettävissä Suomen ja Kiinan tohtorinkoulutusjärjestelmistä. Tietyn logiikan vaikutuksen laajuus on kuitenkin erilainen maiden tohtorinkoulutusjärjestelmissä. Suomen ja Kiinan tohtorinkoulutusjärjestelmät ovat samanlaisia profession ja markkinoiden logiikoiden vaikutusten suhteen, mutta ne eroavat toisistaan perheen ja yritysmaailman logiikoiden osalta. Valtion logiikan vaikutus on samanlainen ainoastaan joillakin naiden kahden maan tohtorinkoulutusjärjestelmän ulottuvuuksilla. Mika tärkeintä erot ovat ilmeisiä paitsi tietyn logiikan vaikutusten suhteen, niin myös siinä, miten moninaiset logiikat ovat suhteessa toisiinsa ja mikä logiikan variantti on vallitseva. Logiikoiden dynamiikat muodostavat institutionaalisen ympäristön Kiinan ja Suomen kansainvälisen yhteisen tohtorinkoulutuksen tarjonnalle. Suomessa Chinese Scholarship Council (CSC) -rahoituksella opiskelevia kiinalaisia tohtoriopiskelijoita koskeva alatutkimus osoitti, että moninaisten logiikoiden dynamiikat mahdollistivat tohtoriopiskelijoiden muutosprosessit ja vaikuttivat heidän ammatillisen identiteetin muodostumiseensa, käsityksiinsä akateemisesta työstä ja suhteesta väitöskirjan ohjaajiin. Toisessa Kiinan ja Portugalin tohtorinkoulutusyhteistyötä käsittelevässä tapaustutkimuksessa havaittiin, että Euroopan ja Kiinan yhteinen tohtorinkoulutus vaikuttaa tohtorinkoulutuksen laadunvarmistusmekanismien rakentamiseen.
Tutkimuksessa sovellettiin laadullista tutkimusasetelmaa, joka muodostui kuudesta alatutkimuksesta. Naita alatutkimuksia varten on kerätty ja analysoitu runsaasti aineistoa: 90 haastattelua Kiinassa ja Suomessa, joihin osallistui yhteensä 156 henkilöä, kolme tutkimuskohteissa toteutettua havainnointia Kiinassa sekä dokumenttiaineistoa. Kuuden alatutkimuksen tulokset raportoidaan tässä väitöskirjassa ja viidessä vertaisarvioidussa tieteellisessä artikkelissa.
Tutkimuskysymyksiin vastataan sekä teorian kehittämisen että empiirisen analyysin kautta.
Teoreettisena tuotoksena tutkimus rakentaa viitekehyksen, jonka avulla voidaan ymmärtää tohtorinkoulutuksen muutosprosessia tohtorinkoulutuksen tutkimusympäristöissä institutionaalisen logiikan näkökulmasta. Viitekehyksen lähtökohtana on, että tohtorinkoulutuksen laatua tarkastellaan muutoksena ja tohtorinkoulutus on muutosprosessi, johon moninaiset institutionaaliset logiikat tuovat panoksensa. Institutionaaliset logiikat perustuvat tohtorinkoulutuksen tutkimusympäristöön, toimijoiden aikaisempiin kokemuksiin ja taustoihin, jotka sovittuvat yhteen ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään, kunnes vakaa vuorovaikutteinen dynamiikka on saavutettu tuotosten ja mahdollisten tulosten suhteen. Tutkimus rajaa ja määrittelee viisi tohtorinkoulutuksen tutkimusympäristössä vaikuttavaa ideaalisen institutionaalisen logiikan tyyppiä: valtion logiikka, profession logiikka, perhelogiikka, markkinalogiikka ja yritysmaailman logiikka. Tutkimus tunnistaa myös institutionaalisia logiikoita (sisältäen profession, valtion, markkinoiden ja yritysmaailman logiikat), jotka ovat juurtuneita korkeakoulutuksen laadun eri käsityksiin (sisältäen laatu poikkeuksellisuutena, erinomaisuutena, vastineena rahalle ja tarkoituksenmukaisuutena).
Empiirisestä näkökulmasta, kansainvälinen Euroopan maiden ja Kiinan yhteinen tohtorinkoulutus tapahtuu monitoimijaisen ja monitasoisen yhteistyön kontekstissa. Tutkimus tuottaa evidenssia siitä, että tohtorinkoulutuksen kaikkien viiden institutionaalisen logiikan ideaalityypin vaikutus on löydettävissä Suomen ja Kiinan tohtorinkoulutusjärjestelmistä. Tietyn logiikan vaikutuksen laajuus on kuitenkin erilainen maiden tohtorinkoulutusjärjestelmissä. Suomen ja Kiinan tohtorinkoulutusjärjestelmät ovat samanlaisia profession ja markkinoiden logiikoiden vaikutusten suhteen, mutta ne eroavat toisistaan perheen ja yritysmaailman logiikoiden osalta. Valtion logiikan vaikutus on samanlainen ainoastaan joillakin naiden kahden maan tohtorinkoulutusjärjestelmän ulottuvuuksilla. Mika tärkeintä erot ovat ilmeisiä paitsi tietyn logiikan vaikutusten suhteen, niin myös siinä, miten moninaiset logiikat ovat suhteessa toisiinsa ja mikä logiikan variantti on vallitseva. Logiikoiden dynamiikat muodostavat institutionaalisen ympäristön Kiinan ja Suomen kansainvälisen yhteisen tohtorinkoulutuksen tarjonnalle. Suomessa Chinese Scholarship Council (CSC) -rahoituksella opiskelevia kiinalaisia tohtoriopiskelijoita koskeva alatutkimus osoitti, että moninaisten logiikoiden dynamiikat mahdollistivat tohtoriopiskelijoiden muutosprosessit ja vaikuttivat heidän ammatillisen identiteetin muodostumiseensa, käsityksiinsä akateemisesta työstä ja suhteesta väitöskirjan ohjaajiin. Toisessa Kiinan ja Portugalin tohtorinkoulutusyhteistyötä käsittelevässä tapaustutkimuksessa havaittiin, että Euroopan ja Kiinan yhteinen tohtorinkoulutus vaikuttaa tohtorinkoulutuksen laadunvarmistusmekanismien rakentamiseen.
Tutkimuksessa sovellettiin laadullista tutkimusasetelmaa, joka muodostui kuudesta alatutkimuksesta. Naita alatutkimuksia varten on kerätty ja analysoitu runsaasti aineistoa: 90 haastattelua Kiinassa ja Suomessa, joihin osallistui yhteensä 156 henkilöä, kolme tutkimuskohteissa toteutettua havainnointia Kiinassa sekä dokumenttiaineistoa. Kuuden alatutkimuksen tulokset raportoidaan tässä väitöskirjassa ja viidessä vertaisarvioidussa tieteellisessä artikkelissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]