Utopiaa ja unelmia: Euroopan unionin Kiina-strategia EU:n ulkopoliittisen vallan ilmentymänä
Tukia, Roope (2020)
Tukia, Roope
2020
Politiikan tutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005105142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005105142
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassa tutkin Euroopan unionin Kiina-strategiaa EU:n ulkopoliittisen vallan ilmentymänä. Näkökulmani oli kauppapoliittinen vallankäyttö osana ulkopolitiikkaa. Tutkimusmenetelmänä käytin teorialähtöistä sisällönanalyysiä ja teoreettisena viitekehyksenä geoekonomiaa.
Tutkimuksen lähtökohta oli tarkastella pehmeää valtaa ja sen korostumista EU:n ulkopoliittisena vallankäytön metodina. Analyysin tueksi muodostin EU:n strategian tavoitteista kolme eri poliittisen sektorin vallankäytön tapaa pehmeän vallan hengessä: arvopohjaisuus, kauppapolitiikka ja investointipolitiikka. Näiden strategisen tason tavoitteiden alle muodostui sisällönanalyysin menetelmin tarkempia alatavoitteita, joihin analyysi EU:n ulkopoliittisesta vallasta suhteessa Kiinan pohjautui.
Ensiksi analyysi syventyy arvopohjaisen vallan ilmentymiin EU:n Kiina-strategiassa. Ensimmäiseksi huomioidaan EU:n arvopohjaiseen imagoon ja arvopohjaiseksi käsitettyihin vallankäyttömuotoihin kohdistuva kritiikki tutkimusyhteisössä. Arvopohjaisuuden osalta totean johtopäätöksissä EU:n vallankäytön pohjautuvan vahvasti sopimus - ja laillisuusperusteisuuteen. Näillä keinoilla EU pyrkii sekä ylläpitämään että tilanteen salliessa vahvistamaan omaa valta-asemaansa kansainvälisen politiikan kentällä.
Toiseksi analyysi syventyy EU:n tavoittelemiin vapaakauppasopimuksiin ja uusiiin markkina-alueisiin niin ikään oman kansainvälisen asemansa ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi. Tämä EU:n tavoite palvelee aiemmassa analyysivaiheessa esittämääni EU:n intressien mukaisia sopimus - ja laillisuusperiaatteita. Molemmat periaatteet yhdistettynä vapaakauppasopimuksiin tukee EU:n intressien mukaista liberaaliin demokratiaan ja avoimeen kauppaan perustuvaa maailmanjärjestystä. Johtopäätöksissä käsitellään EU:n sisämarkkinoita sen vahvimpana vallan välineenä maailmanpolitiikassa: EU:n markkinat houkuttelevat kiinalaista rahaa ja EU voi omalla toiminnallaan merkittävästi edistää tai estää ulkomaisen rahan pääsyn sen sisämarkkinoille, jotta EU saavuttaisi tehokkaammin ulkopoliittiset tavoitteensa. EU:n ja Kiinan välille onkin muodostunut useita kiistoja niin kauppa - kuin investointipolitiikassa Kiinan vääristeltyä hintakilpailua tiettyjen tuotteiden osalta.
Investointipoliittisesti EU tavoittelee tasaista pelikenttää ja yhteisesti noudatettavia sääntöjä EU:n ja Kiinan välisille investoinneille. Kiinan “Belt and Road” - hanke asettaa EU:n sekä sisäisen että ulkoisen haasteen eteen. Kiinan kyetessä tarjoamaan merkittäviä taloudellisia hyötyjä EU:n jäsenmaille, tulisi EU:n pyrkiä rakentamaan kokonaisvaltaista investointisopimusta toimijoiden välille vahvistaakseen sisäistä koheesiotaan. Muussa tapauksessa Kiinan vaikutus EU:n sisäpolitiikkaan murentaa EU:n sisämarkkinoiden voiman sen ulkopoliittisen vallan ytimenä.
Tutkimuksen lähtökohta oli tarkastella pehmeää valtaa ja sen korostumista EU:n ulkopoliittisena vallankäytön metodina. Analyysin tueksi muodostin EU:n strategian tavoitteista kolme eri poliittisen sektorin vallankäytön tapaa pehmeän vallan hengessä: arvopohjaisuus, kauppapolitiikka ja investointipolitiikka. Näiden strategisen tason tavoitteiden alle muodostui sisällönanalyysin menetelmin tarkempia alatavoitteita, joihin analyysi EU:n ulkopoliittisesta vallasta suhteessa Kiinan pohjautui.
Ensiksi analyysi syventyy arvopohjaisen vallan ilmentymiin EU:n Kiina-strategiassa. Ensimmäiseksi huomioidaan EU:n arvopohjaiseen imagoon ja arvopohjaiseksi käsitettyihin vallankäyttömuotoihin kohdistuva kritiikki tutkimusyhteisössä. Arvopohjaisuuden osalta totean johtopäätöksissä EU:n vallankäytön pohjautuvan vahvasti sopimus - ja laillisuusperusteisuuteen. Näillä keinoilla EU pyrkii sekä ylläpitämään että tilanteen salliessa vahvistamaan omaa valta-asemaansa kansainvälisen politiikan kentällä.
Toiseksi analyysi syventyy EU:n tavoittelemiin vapaakauppasopimuksiin ja uusiiin markkina-alueisiin niin ikään oman kansainvälisen asemansa ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi. Tämä EU:n tavoite palvelee aiemmassa analyysivaiheessa esittämääni EU:n intressien mukaisia sopimus - ja laillisuusperiaatteita. Molemmat periaatteet yhdistettynä vapaakauppasopimuksiin tukee EU:n intressien mukaista liberaaliin demokratiaan ja avoimeen kauppaan perustuvaa maailmanjärjestystä. Johtopäätöksissä käsitellään EU:n sisämarkkinoita sen vahvimpana vallan välineenä maailmanpolitiikassa: EU:n markkinat houkuttelevat kiinalaista rahaa ja EU voi omalla toiminnallaan merkittävästi edistää tai estää ulkomaisen rahan pääsyn sen sisämarkkinoille, jotta EU saavuttaisi tehokkaammin ulkopoliittiset tavoitteensa. EU:n ja Kiinan välille onkin muodostunut useita kiistoja niin kauppa - kuin investointipolitiikassa Kiinan vääristeltyä hintakilpailua tiettyjen tuotteiden osalta.
Investointipoliittisesti EU tavoittelee tasaista pelikenttää ja yhteisesti noudatettavia sääntöjä EU:n ja Kiinan välisille investoinneille. Kiinan “Belt and Road” - hanke asettaa EU:n sekä sisäisen että ulkoisen haasteen eteen. Kiinan kyetessä tarjoamaan merkittäviä taloudellisia hyötyjä EU:n jäsenmaille, tulisi EU:n pyrkiä rakentamaan kokonaisvaltaista investointisopimusta toimijoiden välille vahvistaakseen sisäistä koheesiotaan. Muussa tapauksessa Kiinan vaikutus EU:n sisäpolitiikkaan murentaa EU:n sisämarkkinoiden voiman sen ulkopoliittisen vallan ytimenä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]