Verkkokaupan käyttäjäkokemuksen kehittäminen verkkoanalytiikan keinoin
Poutanen, Samuli (2020)
Poutanen, Samuli
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005095137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005095137
Tiivistelmä
Verkkokaupat jatkavat kasvamistaan ja verkkoanalytiikkaa käytetään yhä enemmän kilpai-luedun saavuttamiseksi. Verkkoanalytiikan tutkimuksista koetaan kuitenkin edelleen olevan puu-tetta. Kävijämäärät verkkokaupoissa ovat suuria, jolloin verkkoanalytiikan keinoin kerätty data voisi osoittautua suureksi avuksi toiminnan tehostamisessa. Tämän tutkielman tavoitteena on löytää verkkoanalytiikan keinot, joilla voidaan kehittää verkkokauppojen käyttäjäkokemusta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Sen kautta perehdyttiin verkkoanalytii-kan ja käyttäjäkokemuksen tutkimuksiin ja kirjallisuuteen. Tämän avulla luotiin katsaus verkko-analytiikkaan ja sen mahdollisuuksiin. Lisäksi pohdittiin käyttäjäkokemuksen muodostumista verkkokaupoissa. Lopuksi aineiston pohjalta mietittiin, miten verkkoanalytiikan tulokset hyödyt-tävät käyttäjäkokemuksen edistämistä verkkokaupoissa.
Tutkimuksen perusteella verkkoanalytiikka toimii enemmänkin käyttäjäkokemustestauksen ja muun tutkimisen tukena kuin omana ongelmien ratkaisijana. Verkkoanalytiikan avulla löydetään helposti verkkokaupan käyttäjäkokemuksen ongelmakohtia, mutta tarkan ongelman ja sen läh-teen määrittäminen verkkoanalytiikan lukujen avulla ei monesti ole mahdollista. Tällöin tarvitaan esimerkiksi käytettävyystestejä ongelman ratkaisemiseksi. Verkkoanalytiikan avulla voidaan myös mitata tehtyjen muutosten vaikutusta ja onnistumista. Verkkoanalytiikka tarjoaa monta eri mittaria käyttäjäkokemukselle, joita tutkimalla voidaan varmentaa, että tehdyt muutokset ovat parantaneet käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemustestauksen tukemisen lisäksi, voidaan verk-koanalytiikan avulla suorittaa verkkokaupan personointia, jolloin mahdollistetaan asiakkaille su-juvampi käyttäjäkokemus. Sivun sisäisen haun analysoinnilla voidaan puolestaan löytää ongel-mia navigoinnissa ja klikkauksen analytiikalla taas ratkoa syitä poikkeaviin käyttötapauksiin.
Tutkimuksessa vedetään yhteen tämän hetken verkkoanalytiikan keinot, joita voidaan käyt-tää käyttäjäkokemuksen kehittämisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää verkkokaupan käyttäjä-kokemuksen edistämiseen tai jatkotutkimusten pohjana. Tutkimuksessa huomattiin, että verk-koanalytiikka toimii erityisesti käyttäjäkokemuksen arvioinnin tukena, joten jatkotutkimuksissa voitaisiin tutustua tähän. Voitaisiin tutkia, miten verkkoanalytiikkaa hyödynnetään käytännössä käyttäjäkokemuksen arvioinnissa. Samoin voitaisiin pohtia, mitä käyttäjäkokemuksen arviointi-menetelmiä voitaisiin tukea verkkoanalytiikalla ja miten.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Sen kautta perehdyttiin verkkoanalytii-kan ja käyttäjäkokemuksen tutkimuksiin ja kirjallisuuteen. Tämän avulla luotiin katsaus verkko-analytiikkaan ja sen mahdollisuuksiin. Lisäksi pohdittiin käyttäjäkokemuksen muodostumista verkkokaupoissa. Lopuksi aineiston pohjalta mietittiin, miten verkkoanalytiikan tulokset hyödyt-tävät käyttäjäkokemuksen edistämistä verkkokaupoissa.
Tutkimuksen perusteella verkkoanalytiikka toimii enemmänkin käyttäjäkokemustestauksen ja muun tutkimisen tukena kuin omana ongelmien ratkaisijana. Verkkoanalytiikan avulla löydetään helposti verkkokaupan käyttäjäkokemuksen ongelmakohtia, mutta tarkan ongelman ja sen läh-teen määrittäminen verkkoanalytiikan lukujen avulla ei monesti ole mahdollista. Tällöin tarvitaan esimerkiksi käytettävyystestejä ongelman ratkaisemiseksi. Verkkoanalytiikan avulla voidaan myös mitata tehtyjen muutosten vaikutusta ja onnistumista. Verkkoanalytiikka tarjoaa monta eri mittaria käyttäjäkokemukselle, joita tutkimalla voidaan varmentaa, että tehdyt muutokset ovat parantaneet käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemustestauksen tukemisen lisäksi, voidaan verk-koanalytiikan avulla suorittaa verkkokaupan personointia, jolloin mahdollistetaan asiakkaille su-juvampi käyttäjäkokemus. Sivun sisäisen haun analysoinnilla voidaan puolestaan löytää ongel-mia navigoinnissa ja klikkauksen analytiikalla taas ratkoa syitä poikkeaviin käyttötapauksiin.
Tutkimuksessa vedetään yhteen tämän hetken verkkoanalytiikan keinot, joita voidaan käyt-tää käyttäjäkokemuksen kehittämisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää verkkokaupan käyttäjä-kokemuksen edistämiseen tai jatkotutkimusten pohjana. Tutkimuksessa huomattiin, että verk-koanalytiikka toimii erityisesti käyttäjäkokemuksen arvioinnin tukena, joten jatkotutkimuksissa voitaisiin tutustua tähän. Voitaisiin tutkia, miten verkkoanalytiikkaa hyödynnetään käytännössä käyttäjäkokemuksen arvioinnissa. Samoin voitaisiin pohtia, mitä käyttäjäkokemuksen arviointi-menetelmiä voitaisiin tukea verkkoanalytiikalla ja miten.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8231]