MOOC-kurssit yliopisto-opettajan työssä : Yliopisto-opettajien näkemyksiä MOOC-kurssien mahdollisuuksista ja haasteista
Tuononen, Ossi (2020)
Tuononen, Ossi
2020
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Lifelong Learning and Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005115163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005115163
Tiivistelmä
Laajat avoimet verkkokurssit eli MOOC-kurssit hakevat jalansijaansa osana korkeakoulujen verkko-opetusta. Ne eroavat perinteisistä tavoista tuottaa verkko-opetusta niiden avoimuuden ja laajuuden suhteen. Nämä erikoispiirteetluovat erilaisia mahdollisuuksia ja haasteita yliopisto-opettajan työhön. MOOC-kurssit yhdessä muiden verkko-opetuksen muotojen kanssa haastavat perinteiseksi katsottuja opettajuuden ja oppimisen malleja. Kurssien opettajien näkemyksiä koskevaa empiiristä dataa ja tutkimusta on siitä huolimatta hyvin vähän.
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää yliopisto-opettajien näkemyksiä MOOC-kursseista osana heidän työtään. Päästäkseni tavoitteeseenmuodostin tutkimuskysymykset, jotka keskittyvät selvittämään mitä mahdollisuuksia ja haasteita MOOC-kurssit tuovat yliopisto-opettajan työhön. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kolmea yliopisto-opettajaa, joilla on kokemusta sekä MOOC-kurssien suunnittelusta että MOOC-kursseilla opettamisesta. Haastatteluaineisto on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Aineistolähtöisen sisällönanalyysin pohjalta muodostin tutkimustuloksiksi ulottuvuuksia siitä, miten MOOC-kurssit ilmenevät mahdollisuuksinasekähaasteina yliopisto-opettajan työssä.Aineistolähtöisen sisällönanalyysiprosessissa muodostin myös ulottuvuuden, jonka mukaan osa MOOC-kurssien haasteista ilmeneemyös mahdollisuutena yliopisto-opettajalle kehittää omaa opettajuuttaan.Suurin osa yliopisto-opettajien näkemyksistä MOOC-kurssien mahdollisuuksista ja haasteista on linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa.
Tutkimustuloksien mahdollisuuksien ja haasteiden ulottuvuuksista on mahdollista päätellä miten MOOC-kursseja kannattaisi hyödyntää ja suunnitella tulevaisuudessa osanayliopistojen verkko-opetuksen strategioita. Yliopisto-opettajien kokemuksista muodostetut tutkimustulokset valottavat myös verkko-opetuksen ja MOOC-kurssien roolia osana muuttuvaa korkeakouluopettajuutta.
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää yliopisto-opettajien näkemyksiä MOOC-kursseista osana heidän työtään. Päästäkseni tavoitteeseenmuodostin tutkimuskysymykset, jotka keskittyvät selvittämään mitä mahdollisuuksia ja haasteita MOOC-kurssit tuovat yliopisto-opettajan työhön. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kolmea yliopisto-opettajaa, joilla on kokemusta sekä MOOC-kurssien suunnittelusta että MOOC-kursseilla opettamisesta. Haastatteluaineisto on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Aineistolähtöisen sisällönanalyysin pohjalta muodostin tutkimustuloksiksi ulottuvuuksia siitä, miten MOOC-kurssit ilmenevät mahdollisuuksinasekähaasteina yliopisto-opettajan työssä.Aineistolähtöisen sisällönanalyysiprosessissa muodostin myös ulottuvuuden, jonka mukaan osa MOOC-kurssien haasteista ilmeneemyös mahdollisuutena yliopisto-opettajalle kehittää omaa opettajuuttaan.Suurin osa yliopisto-opettajien näkemyksistä MOOC-kurssien mahdollisuuksista ja haasteista on linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa.
Tutkimustuloksien mahdollisuuksien ja haasteiden ulottuvuuksista on mahdollista päätellä miten MOOC-kursseja kannattaisi hyödyntää ja suunnitella tulevaisuudessa osanayliopistojen verkko-opetuksen strategioita. Yliopisto-opettajien kokemuksista muodostetut tutkimustulokset valottavat myös verkko-opetuksen ja MOOC-kurssien roolia osana muuttuvaa korkeakouluopettajuutta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]