Oppiminen elämänkulussa: kotokoulutuksen aikuisopiskelijoiden oppimiskokemukset
Hietamäki, Johanna (2020)
Hietamäki, Johanna
2020
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies, Lifelong Learning and Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005115159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005115159
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkistaa tulkintoja aikuisten oppimisesta ja tuottaa ymmärrystä elämänkulkuun paikantuvien elämäntapahtumien synnyttämistä oppimiskokemuksista. Tutkimuksen kohteena olivat kotokoulutuksessa opiskelevat aikuisopiskelijat. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta aikuisopiskelijaa, jotka opiskelivat joko työvoimapoliittisessa kotokoulutuksessa ammattiopistossa tai suomen kielen jatkokurssilla työväenopistossa. Haastatteluiden aikana yksi opiskelija oli lopettanut koulutuksessa ja aloittanut työkokeilun. Aineisto kerättiin ennakkoon tehtyjen elämänjanojen ja niistä johdettujen puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla joulukuun 2019 ja helmikuun 2020 välillä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Aikaisemman tutkimuksen ja teorian pohjalta muodostettiin pääluokkia, joihin aikuisopiskelijoiden esille tuomat oppimiskokemukset liitettiin tämän tutkimuksen kannalta keskeisiin teoreettisiin käsitteisiin. Tutkimusta ohjasi myös elämäkertatutkimuksen periaatteet, joiden avulla aineistoa analysoitiin ja menetelmän valintaa perusteltiin tutkimuksen luotettavuuden näkökulmasta. Pääluokat, joihin tulokset jaettiin, olivat: elämän käännekohdat, aikuisuus ikävaiheena ja oppimisen paikkana, merkittävät muut ja yhteisöllinen oppiminen sekä tulevaisuusajattelu. Aikuisopiskelijat toivat esille työkokemuksen merkityksen ammatinvalinnassa sekä omien vahvuuksien paikantamisessa. Oman kokemuksen merkitys korostui myös Suomessa asumisen ajalta, jossa arki ja työnhaussa kohdatut haasteet olivat auttaneet ymmärtämään sujuvan kielitaidon merkityksen, uudessa maassa pärjäämisen kannalta. Aikuisopiskelijat toivat esille myös kriittistä reflektointia omasta oppimisestaan kotokoulutuksessa ja osoittivat kykyä tuoda esille omaa oppimista edistäviä menetelmiä, aikaisemman kokemuksen perusteella. Esille tuotiin myös kotokoulutuksen liian lyhyt kesto, tarvittavan kielitaitotason saavuttamisen ja tasavertaisena kansalaisena toimimisen näkökulmasta. Merkittävien muiden ihmisten roolia omassa elämässä kuvastivat kertomukset ihmisistä, jotka jollain tavalla olivat vaikuttaneet aikuisopiskelijan elämänkulkuun tai näkemykseen itsestä. Yhteisöllistä oppimista pohdittiin kotokoulutuksen ryhmien heterogeenisyyden mukanaan tuomien haasteiden ja niiden kautta opittujen asioiden näkökulmasta. Tulevaisuuteen aikuisopiskelijat suhtautuivat myönteisesti, mutta epävarmuustekijöitä, kuten aikaisemmin Suomessa työmarkkinoilla kohdattuja haasteita, tuotiin esille. Haasteiksi aikuisopiskelijat olivat kokeneet oman statuksensa maahanmuuttajina ja puutteellisen kielitaidon mukaan tuomat ongelmat työnhaussa. Tulevaisuuden tavoitteiden saavuttamisen kannalta merkittäviksi koettiin elämänkulun sekä kotokoulutuksen aikana opitut asiat. Tutkimus vahvisti aikuisten oppimista käsitteleviä teorioita aikaisemman kokemuksen kumuloitumisesta ja sen merkityksestä uuden oppimisen näkökulmasta ja aikuisopiskelijoiden kyvystä arvioida omaa oppimista. Tutkimus toi myös esille yksilön elämänkulun ainutlaatuisuutta ja oppimiskokemuksien kirjoa kotokoulutuksen aikuisopiskelijoiden kokemana.