Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Asiakasarvon määrittäminen B2B-markkinnoilla

Karipohja, Olli (2020)

 
Avaa tiedosto
KaripohjaOlli.pdf (474.8Kt)
Lataukset: 



Karipohja, Olli
2020

Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-22
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005075069
Tiivistelmä
Asiakasarvo on tunnistettu avaintekijäksi asiakkaiden päätöksenteossa. Vaikka asiakasarvo onkin erittäin tärkeä elementti markkinoilla, useat yritykset eivät allokoi sen määrittämiselle tar-peeksi resursseja, tai eivät ole tietoisia tehokkaista menetelmistä, joilla asiakasarvoa voitaisiin määrittää. Kandidaatintyössä keskitytään asiakasarvon määrittämiseen B2B-markkinoilla. Työn tutkimustavoitteena on selvittää lukijalle B2B-markkinoiden tyypillisiä piirteitä, avata asiakasar-von käsitettä sekä tutkia miten asiakasarvoa määritetään B2B-markkinoilla ja miten siitä hyödy-tään. Tuote- ja palvelukeskeistä markkinalogiikkaa käsitellään paljon työn edetessä. Näiden markkinalogiikoiden omaksumisella on suuri rooli siinä, miten näemme B2B-markkinat, ja miten koemme asiakasarvon muodostuvan.
Kandidaatintyö on suoritettu kirjallisuuskatsauksena. Työn rakenteesta voi erottaa kolme eri teorian pääaluetta, joiden avaaminen lukijalle on tutkimustavoitteiden saavuttamisen kannalta välttämätöntä. B2B-markkinoiden teoriassa käsitellään viimeaikaista markkinalogiikan kehitystä tuotekeskeisestä palvelukeskeiseen. Markkinalogiikoiden pohjalta voi B2B-markkinat nähdä kahdella eri tavalla, mutta asiakasarvon tärkeys markkinoilla on näillä eriäville näkemyksille yh-tenäistä. Asiakasarvo aiheuttaa erimielisyyttä alan asiantuntijoiden välillä sen abstraktin ja mo-nimutkaisen luonteen takia. Lukijan on tärkeä sisäistää, mitä asiakasarvolla tarkoitetaan tässä kandidaatintyössä, jotta voidaan edetä asiakasarvon määrittämiseen B2B-markkinoilla. Toises-sa osiossa määritetään asiakasarvolle ominaispiirteet ja tarkastellaan asiakasarvon elementtejä B2B-markkinoilla.
Asiakasarvon määrittämisessä B2B-markkinoilla käsitellään määrittämisen tuomia hyötyjä yritykselle. Työssä tutkitaan asiakasarvon määrittämiseen yleisimmin käytettyjä menetelmiä. Kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin viisi avainprosessia asiakasarvon määrittämiseen B2B-markkinoilla. Tämän teorian pohjalta lukija saa kattavan kuvan asiakasarvon määrittämispro-sessista ja siihen kuuluvista osa-alueista. Asiakasarvon määrittämisen alueella esitellään myös erilaisia strategisia lähestymistapoja asiakasarvon määrittämiseen B2B-markkinoilla.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9897]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste